oceanis skrev:
Titta på monteringsanvisningarna i Jafo exemplet så ser du ett exempel på deras speciella golvanslutningar som har en 90 graders fläns som kommer mot golvet som du sen sätter din manschett mot för att få tätt det är ett av flera exempel att ansluta tatskiktet så det behöver du inte vara orolig för.
Ok, Tackar!
 
cpalm skrev:
Inget konstigt med slätände i golvet som man sedan sätter en stos i. Det är nog rätt standard trots att det snyltar lite på rördiametern.

Problemet är ju hur han hade tänkt få i stosen i en böj, om jag förstått det rätt?

[bild]
Den ser ut att passa. Böjen går inte hela vägen upp. Det är rakt de 6cm som är över spån-ytan! Bra tips.
 
Det finns en uppsjö av muffar och olika stosar för att lösa anslutningen mellan porslinsfåtöljen och röret. Jag bytte ut en märklig nonameporslinspjäs för nån månad sedan, den satt med en egensinnig gummikoppling i en muff som stack upp närmare decimetern över golvet. Helt omöjligt att få dit den Ifö jag köpt. Efter en liten sondering (hur gjorde man innan internätet?) åkte jag och köpte en stos på Bauhaus, kapade röret 5 mm över golvet, tryckte i stosen och ställde dit fjölen. Perfekt. Rörisen har säkert redan tänkt på vilken koppling han ska använda.
 
  • Gilla
HansGreger och 1 till
  • Laddar…
Det är oftare 110 rör vid renoveringar än wcstosar, antar att rörmokaren tjänare mer på den eftermonterade stosen...
Finns förvisso exentriska så då kan man flytta stolen nån cm hit å dit
 
Jag jobbar som röris och håller precis på att montera WC-Stolar på ett nybygge...
Totalt runt 25 stolar skall monteras.
Alla uppdragningar är 110 markrör ur betongen...
Köpt IDO WC-övergång (brukade förr följa med deras stolar)...
Alla stolarna vi monterar är IFÖ Sign 6860...
Fungerar bra...
Kör på...
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
att det har blivit såna här lösningar har nog mest med de tio miljoner olika golvtyper som idag finns. Drar man upp slätrör ett par decimeter och man bara kapar av sen så har man ju inte låst sig till nåt. Med en gammal wc muff monterad i en höjd så sitter den ju där den sitter. När man tänker efter så har man ju sett såna också som suttit väldigt djupt, knappt så det stuckit upp nåt och det är ju ingen höjdare det heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.