Hej igen!

Jag kände lite lite tvivel och ringde rörisen jag anlitat i morse och frågade om det här och bad honom kolla på filmen om jag kunde göra så.

Han ringde mig nyss och var rosenrasande över vad han sett! Jag ska släppa allt jag har för händer.
Han skrek att muttrarna skulle spricka med lin speciellt när han drog åt dem så jävla hårt och tydligen ska det vara stödhylsor i de där rören.

Och så ska det vara speciella vinklar med avstängning från Fm Mattson på väggbrickan och de går inte att köpa från bauhause :x

Det bra nyheten var att han lovade göra klart gratis bara jag lovade hålla mig från fixartv. Materialet är det enda jag behöver stå för :)

Jag känner mig fruktansvärt lurad och är ännu mer osäker idag. Hur kan dom göra såhär från Bauhause sida? Kollar dom inte upp sånt här?

Ska höra med dom, ska ändå dit idag efter jobbet och köpa en grill som de har billigt, fast det tar emot...

Tack alla ni! Kunde ha slutat med katastrof utan Er!

/Oskis
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Oschar skrev:
Han ringde mig nyss och var rosenrasande över vad han sett! Jag ska släppa allt jag har för händer.
Han skrek att muttrarna skulle spricka med lin speciellt när han drog åt dem så jävla hårt och tydligen ska det vara stödhylsor i de där rören...
Ja, det var bland det dummaste jag sett. Det räcker ju att läsa tillverkarens anvisningar om man nu vill ha något pålitligt för att inse att så gör man *inte*.

Om du vill se film som inte är uppåt väggarna så tipsade som sagt Flöjten5 om den här: http://www.gelia.se/sv/Tips-Guider/VVS-skola-se-avsnitt2/ finns på bla Jula osv. och kostar inte många kronor.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Geliavideon inger mig nytt hopp!

Gradning och sånt verkar inte alls nämnas i fixartv...=(

Verkar som min röris har gjort som han lovade och ringa och läsa lusen av bauhause för de har tagit bort videon nu.

Men då är det rätt att ha lin på duschblandaren iaf eftersom denna video är kvar? http://www.fixartv.se/fixartv-se-bygga-badrum-del-12-montera-duschblandare/
 
ullberg
Oschar skrev:
Geliavideon inger mig nytt hopp!

Gradning och sånt verkar inte alls nämnas i fixartv...=(

Verkar som min röris har gjort som han lovade och ringa och läsa lusen av bauhause för de har tagit bort videon nu.

Men då är det rätt att ha lin på duschblandaren iaf eftersom denna video är kvar? [länk]
Nej, duschblandare tätar med kona mot blandarbrickan (jag har då aldrig sett något annat i alla fall), det är nog bara Bauhaus som inte insett att denna fortfarande ligger kvar.

Ja, din rörmokare kan säkert varit inblandad, jag mailade även Robert A och han lät måttligt imponerad, och har bett dem kolla upp saken också. Så trots att jag egentligen inte riktigt gillar honom som person får jag ge honom cred för att han brydde sig om detta, har fått två uppföljningsmail från honom...


Dock förstörde vi därigenom möjligheterna att göra en större grej av detta, typ en artikel om vad som är bäst, ett forum av "alldeles för många självutnämnda experter" eller "experter" i handeln (gissa vilken jag röstar på), vilket ju är lite synd...

/U
 
Oschar skrev:
Geliavideon inger mig nytt hopp!

Gradning och sånt verkar inte alls nämnas i fixartv...=(

Verkar som min röris har gjort som han lovade och ringa och läsa lusen av bauhause för de har tagit bort videon nu.

Men då är det rätt att ha lin på duschblandaren iaf eftersom denna video är kvar? [länk]
Neeej! Vad håller de på med? Brickan du skruvar duschblandaren i har ju gummipackningar (eller är det kona som ullberg säger. Kommer inte ihåg nu när ni säger det. Jag böjer mig för Ullbergs kompetens. Nåja det spelar mindre roll här, skall inte vara lin/pasta ändå.). Det enda linet/pasta tjänar till där är att kladda ner, och vara i vägen så att du ev. inte kan dra muttern tillräckligt (om man spräcker den så har man dragit för hårt i alla fall). Och att åka med in i blandaren och sätta igen den... Man har inte lin eller gängtejp vid kopplingar som redan är konstruerade för att vara täta, exv. klämmringskoppling eller en koppling med packning.

Geliavideon har en beskrivning av det här också, under "installation badrum," "montering av duschblandare och duschkabin."

Antag att alla fixartv-inslag är suspekta och sök andra källor!
 
Redigerat:
Oschar skrev:
Geliavideon inger mig nytt hopp!

Gradning och sånt verkar inte alls nämnas i fixartv...=(

Verkar som min röris har gjort som han lovade och ringa och läsa lusen av bauhause för de har tagit bort videon nu.

Men då är det rätt att ha lin på duschblandaren iaf eftersom denna video är kvar? [länk]
Ingen av blandarna jag monterat har behövt det. Visserligen har en del haft halvkopplingar när det varit för utanpåliggande rör med cc40 men inte heller på de som haft blandarfäste som i ditt fall (tror jag du har) eller direkt montering på Uponors M6 fäste, där det är lin och pasta i fästet men kon koppling mot blandaren vid cc160. Antar att du har en löpande mutter på blandarfästet eller löpande mutter på blandaren, i inget av fallen skall det vara lin och pasta då det är en kon koppling eller en slätände med packning.

EDIT: Andra hann före men budskapet är enhetligt :)
 
Verkar helt galet allt. Pratade med en polare som har snickrat en del i sitt liv och berättade om det märkliga med rören. Han har inte så bra koll på rör så han kunde inte svara på det. Ringde och snacka med honom nyss och berättade att de tagit bort videon iaf. Han hade kollat och var skeptisk mot hans fönstermontering med fogskum på yttervägg av trä. Jag har ingen koll men han sa att det skulle vara drev eller något för att huset rör sig. Kan ju vara att den videon också är fel, vad vet jag.
http://www.fixartv.se/fixartv-se-montera-fonster/

Bäst att hålla sig borta från fixartv iaf.
 
O
Gällande lin och pasta på klämringskopplingar så har jag fått lära mig av den röris jag känner, att han anväder pasta på alla gängade ytor, dock inte lin på klämringarna.... Men som sagt var, pasta smörjer han på. Det tipset tror jag på. han är nämligen något så unikt som en bra hantverkare:D:p
 
Krilleman
Mycket riktigt så ligger "konorna" till 160cc FMM 9000E under den vikta kartongen som håller blandaren på plats i förpackningen.

Konorna är mässingsövergångar med planpackning mot blandarfästet och tätar koniskt + gummipackning mot blandaren.

Och här är påsen i verkligheten: (av en slump hade jag en 9000E i källaren)

P4190118.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är det väl bara en tidsfråga innan "monteringen av duschblandaren med lin" tas bort också?!


TeroM skrev:
Behöver inte är en sak, hylsorna kostar "inget" i sammanhanget.

[länk]

[länk]

Skulle tro att HH på dina Bauhaus rör står för halvhårda.
Stödhylsor ska alltid användas i kromade rör, halvhårda och mjuka!

http://www.byggahus.se/forum/vatten...hkabin-vad-avsluta-roren-med.html#post1703277

Det innebär att man smidigast kapar med bågfil för att slippa grada röret invändigt. Rörkniven lämnar en kant invändigt i röret vilket gör det mer tidskrävande att få i stödhylsan.

Odjuret skrev:
Gällande lin och pasta på klämringskopplingar så har jag fått lära mig av den röris jag känner, att han anväder pasta på alla gängade ytor, dock inte lin på klämringarna.... Men som sagt var, pasta smörjer han på. Det tipset tror jag på. han är nämligen något så unikt som en bra hantverkare[bild][bild]
Men det beror helt på vilket märke på koppling han använder, vissa tillverkare förbjuder användning av pasta på deras sortiment. Det står i monteringsanvisningen!

Oschar skrev:
Ska höra med dom, ska ändå dit idag efter jobbet och köpa en grill som de har billigt, fast det tar emot...
Vad sa dom?! :x
 
Redigerat:
Känner inte för att åka in till bauhause nå mer. Det är nog inte de anställda på badrumsdelen på bauhause i Kalmar som har gjort fixartv, men ändå känner jag för att strypa dom. Bäst att hålla sig ifrån tills jag ser att de plockar bort "expertfilmerna". Som sagt, gör han så mycket fel på bara ett avsnitt så undrar jag hur det står till med de övriga delarna. Kanske kan han Ottosson snickra, men VVS grejer ska han ge fan i!
 
O
Tja... inte vet jag... vilka märken förbjuder pasta i sina monteringar? vanliga klämringskopplingar har jag inte sett något.... Men vad vet jag....
 
ullberg
Odjuret skrev:
Tja... inte vet jag... vilka märken förbjuder pasta i sina monteringar? vanliga klämringskopplingar har jag inte sett något.... Men vad vet jag....
Ett exempel:

http://www.broen.se/~/media/Broen SE/Dokumentation/Monteringsanvisning Ballofix compression SE.ashx

punkt 9

Som jag fått det berättat för mig av en av leverantörerna (men har varken testat eller sökt vettiga referenser så ta det med en nypa salt) så är ett problem med att smörja kopplingar som "bottnar" (en kämring gör ju det mer eller mindre, men tänk framförallt något som tätar med planpackning) att det blir så låg friktion att man kan dra sönder gängorna av misstag (även om man inte ens är nära hulken i styrka).

Även om detta är en skröna ser jag ingen anledning, jag har aldrig råkat ut för en klämringskoppling som går trögt (utom de ca två varv när man pressar ringen, men då vill jag ändå känna motståndet så man vet att det verkligen drar). Men är din rörmokare bra har han säkert koll på läget och om han vill ha det så ska inte jag kritisera (mer än detta inlägg då ;) ).

/U

EDIT: och här är en som tillåter smörjning, http://produkter.lagerstedt-krantz....file=se&DocId=976&style=DocumentToPdf&force=5 så precis som krilleman skriver verkar det variera...
 
Redigerat:
O
Tja... Ni har säkert rätt! och jag tror inte att jag få rörisen att skriva om varför här på forumet....:)
Så vi låter bollen falla.... Tror dock inte att jag kan få honom att sluta smörja kopplingarna.....:)
Men med tanke på alla desa gängor han smort så verkar det inte vara någon större fara:D
 
De är ju för fan inte kloka på det där fixartv... Kolla på andra videos så kommer ni se andra galenskaper...

Jag kommenterade på:

http://www.youtube.com/watch?v=T6Y_6HvI2es

Och har tipsat aftonbladet... Byggahus kanske kan ta upp det också?
 
Redigerat:
ullberg
sj6 skrev:
De är ju för fan inte kloka på det där fixartv... Kolla på andra videos så kommer ni se andra galenskaper...

Jag kommenterade på:

[länk]

Och har tipsat aftonbladet... Byggahus kanske kan ta upp det också?
Jo, linet på duschblandaren är omnämnt tidigare i tråden, mer intressant är väl om någon orkar kolla igenom filmer inom andra områden än VVS (där är det uppenbart att de inte har tillräcklig kunskap) för att se om det finns galenskaper...

Jag tipsade BH om att göra en artikel om det, vilket de kanske skulle göra i nästa vecka, dock tar ju fixartv bort filmerna allt eftersom, så det blir svårare och svårare att göra det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.