Jag och min kille håller på att bygga hus,så nu kollar man förbrilt i varje hus tidning man får tag på :surprised:.Efter ideer och saker som kan vara praktiska att ha.
Så nu har jag hittat en tidning där dom har ett tvättnedkast i badrumet som mynnar ut i tvättstugan i källaren :D.
Tyck ideen värkar lite kul,men vet ju inte om det mest är krångel att göra den.
Och det kanske inte blir att man använder den så mycket.
Så om det är nån som har en/känner nån som har eller bara mer ideer är ni välkommna att skriva.

Mvh Afrodite

Solklart att ni ska ha tvättnedkast! Tyvärr var det bara jag som tyckte att idéen var bra när vi ritade huset! Därav så blev et ej något eftersom regeringen alltid bestämmer! ;)

• Gilla
Oj_2025
  • Laddar…
Är det någon som har en åsikt om optimal rördimension för att få igenom ex ett par jeans utan stockning??

Det är väl bara att ta ett groft rör???Lr??
Finns ju faktiskt rör som är lika tjocka som en tvättkorg.

man vill väl ha det så litet som möjligt, men visst..

Kul att folk funderar på den idéen. Tänkte själv bygga in det i huset, men badrummet på andra våning ligger diagonalt i förhållande till grovkök. Får bli ett rör från ett av sovrummen istället.

Har också varit inne på att ha en mathiss från köket upp till allrum. Någon som sett nåt i "modern" tid, eller är det bara nåt som finns i gamla pilsnerfilmer :D

Bröderna Marx skulle gillat det iaf - de hade en hel del kul i såna!

/me

Kul att jag inte är den enda som ser det som en bra och rolig grej.
Mathiss hade ju oxå varit en rolig grej,men finns inte plats för nån sån.
Hos oss iaf

Mvh Afrodite

Vi är inte klara ännu, men 2:a vånings garderob har ett tvättnedkast till tvättstugan rakt under. Nedkastet är tillverkat i 12mm snickeriplywood och har dimension 250x250 invändigt. Ett lock är fäst med gångjärn i bakkant. Locket/nedkastet ligger på 900mm höjd över golvet för att vara någorlunda barnsäkert. Vi har lackat in- och utsidan med lackfärg. Det mynnar ut i en av garderoberna (genom taket) i tvättstugan. Man öppnar dörren och håvar in fångsten rakt in i tvättmaskinen.
...men som sagt inte klart än.

• Gilla
Firecircle
  • Laddar…
Mathiss har jag sett i modern tid :cool: .
Dom monterade det i en villa på jobbet.
Tog mycket plats användes säkert sällan och
monterades ner efter några månader. :cool:

Mvh Putte

När vi byggde om övervåningen satte vi in ett tvättnedkast. Vi lyckades få in det i ett skåp i köket, tvätten landar ovanpå tvättmaskinen. Otroligt praktiskt, vi använder tvättnedkastet mycket och lovprisar det varje dag. Som småbarnsförälder är det ett sjå att få allt att flyta i vardagen, varenda detalj som underlättar är värt mycket. Fördelarna/nackdelar som jag ser:

+ ingen tvättkorg som tar plats på övervåningen.
+ inget spring när man skall tvätta för att kolla att all tvätt är nere i tvättstugan
+ Vi tvättar ofta, nu blir det lite mer sällan, all tvätt är i tvättstugan när maskinen fylls.
+ Det är mindre motstånd mot att slänga in en maskin tvätt, jag hinner med det "på vägen".

- ett skåp försvann i köket (överkomligt, vi har ett stort kök)

Konstruktionen är otroligt enkel, ett plåtrör från en plåtslagare med diameter 25 cm med en fals upptill som röret vilar på. Jag tänkte först ta en mindre dimension, men är nu glad att vi har såpass grovt dimension, dubbelpåslakan, stora handukar etc glider lätt igenom.

Barnsäkerheten har vi löst genom att ha en barnspärr för luckan. Det vore enkelt att sätta in ett lock inuti skåpet, om man vill ha det ännu säkrare.

Roligast episoden med tvättnedkastet var när 4 åringen kom på att alla gosedjuren kunde åka rutschkana. När jag kom ner i tvättstugan överföll en flod med gosedjur mig....

• Gilla
Firecircle
  • Laddar…
Vi är precis i förstadiet av husbyggandet, dvs vi väntar på bygglov.... >:(
Hur som helst så har vi också ritat in ett tvättnedkast som fick gå från en garderob på övervåningen rätt ner i tvättstugan (badrummet ligger i andra änden av övervåningen).
Jag såg det för ett antal år sedan hos en familj och bestämde mig redan då att om jag någonsin bygger hus så ska jag ha tvättnedkast!! ;D

petervincent skrev:
Roligast episoden med tvättnedkastet var när 4 åringen kom på att alla gosedjuren kunde åka rutschkana. När jag kom ner i tvättstugan överföll en flod med gosedjur mig....
.. så var det med den barnsäkerheten *ler*

• Gilla
Annachl
  • Laddar…
Vi har ritat in en tvättnedkast, eftersom de två badrummen på övervåningen inte log över tvättstugan sitter den i stora klädkammaren. Jag kommer att sen sätta en garderob i hörnet i tvättstugan där allt tvätt samlas osynnligt innan jag drar ut det för sortering till nästa skåp eller korg.

Självklart ska ni ha tvättnedkast! :)

Vi har ritat in ett från vårt sovrum (inne i garderoben), som går direkt ned till tvättstugan. Där mynnar röret ut i en garderob där jag kommer att ställa in en tvättkorg. Så osynligt det kan bli med andra ord! Allt detta är inte klart ännu, då huset ännu inte är färdigt, och det ska bli spännande och se hur det blir i verkligheten. Vår byggledare har dock påpekat att röret på övre plan måste vara 90 cm högt för att minimera olyckor med barn. Ett lock ska också monteras.

Lycka till!
:)

Vi har också byggt tvättnedkast till tvättstugan från vårt badrum, men vi har tänkt göra det som en sittplats jämte handfatet med ett lock på, i där skall tvätten samlas och sen en lucka i taket i tvättstugan som man öppnar när man skall tvätta. Det är byggt som en låda uppe av lättbetong som vi tänkte kakla på insidan och sen en tratt genom bjälklaget mått 200x300mm. Är ej färdigt än så vi får se om det funkar sen.

Mvh Honken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.