5 939 läst · 19 svar
6k läst
19 svar
Prima golvspån före eller efter armeringsnät
Sida 1 av 2
Prima, näta, spackla. Att lägga in ett metallnät på golvet och stifta fast det innebär inte något dammande att tala om.
Vilket spackel ska du använda? Det är inte alla som kräver armeringsnät på ytor under 10 kvm.
Vilket spackel ska du använda? Det är inte alla som kräver armeringsnät på ytor under 10 kvm.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Att man har nät handlar inte bara om ytor under 10 kvm utan även om golvets bärighet samt att vissa golvslingor inte ska ligga direkt på brandbart material.ACME skrev:
Det jag menade var att när ett spackel kan användas utan nät så gäller det oftast bara upp till 10 kvm, och därefter ska det nätas.kakelmannen skrev:
Finns det fortfarande golvvärmekablar som inte får läggas direkt på spånet? Vilka är det?
Såja, ikväll har hela badrummet flytits, tack för all info/hjälp jag fått här på forumet.
Svärfar körde hårt med vispen och jag skötte uthällning och fallbyggnad.
ca 1.5 timme, 19 säckar, 9.5m2 och två golvbrunnar kanske är lite väl avancerat för att vara första gången man flyter men det gick jättebra.
Jag använde avstängarlist för att tillfälligt dela upp arbetet och skapa lokala fall i duchhörnan och under badkaret, dessa lister ryckte jag bort efter 20-30 min när spacklet slutat rinna ner i golvbrunnen.
Jag använde jon:s metod med att skopa ur brunnen och hälla tillbaka efter kanterna.
Efter en timme gick jag in och skrapade/rev med bredspackelspade runt brunnarna för att få en perfekt jämn övergång.
Efter kontroll med långpass kan jag nöjt konstatera att (jag haft en del tur och) hela badrummet har svagt fall mot brunnarna och närmaste områdena runt brunnarna har lite kraftigare fall.
Svärfar körde hårt med vispen och jag skötte uthällning och fallbyggnad.
ca 1.5 timme, 19 säckar, 9.5m2 och två golvbrunnar kanske är lite väl avancerat för att vara första gången man flyter men det gick jättebra.
Jag använde avstängarlist för att tillfälligt dela upp arbetet och skapa lokala fall i duchhörnan och under badkaret, dessa lister ryckte jag bort efter 20-30 min när spacklet slutat rinna ner i golvbrunnen.
Jag använde jon:s metod med att skopa ur brunnen och hälla tillbaka efter kanterna.
Efter en timme gick jag in och skrapade/rev med bredspackelspade runt brunnarna för att få en perfekt jämn övergång.
Efter kontroll med långpass kan jag nöjt konstatera att (jag haft en del tur och) hela badrummet har svagt fall mot brunnarna och närmaste områdena runt brunnarna har lite kraftigare fall.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Bra jobbat för att vara första gången...
Dock förstår jag inte vad du menar med att skopa ur brunnen...
Du skulle ju använt avstängningslist på kanten av brunnen med så du sluppit fylla dem med spackel...
Dock förstår jag inte vad du menar med att skopa ur brunnen...
Du skulle ju använt avstängningslist på kanten av brunnen med så du sluppit fylla dem med spackel...
Om jag gjort så så hade jag fått en hög kant spackel runt brunnen, på detta sätt så fick jag ett fint fall från alla håll ner mot brunnen.Paul-Staffanstorp skrev:
Det var inget problem alls att skopa ur det som rann ner, jafobrunnarna har ju ett plastlock som förhindrar att spackel kommer ner i avloppet.
Blev oxå konfunderad vad du mena med "skopa ur" , låter ju nästan som att du låter allt rinna ner i själva brunnen och sedan så "skopar" du ur det. =) Om jag fattar rätt så låter du spacklet rinna över plastlocket och sedan när det börjar bli lite hårdare så skrapar/torkar du bort det som inte skall vara där?
Nja,
Jag hällde spacklet längst väggarna och lät det sakta rinna mot brunnen.
Nivån runt väggarna kan säkerställas med nivåpinnar, streck ritade på väggen eller som jag gjorde, träskruvar fästa i golvspånet.
I min 90x90cm duschhörna siktade jag på 20mm vid väggarna och 13mm runt brunnen.
När spacklet rinner mot brunnen så kommer det till slut upp i nivå med brunnen (typiskt 12-13mm över golvspån) och börjar då rinna ner i brunnen.
Naturligtvis måste brunnen vara pluggad på något sätt (jafo levereras med ett täcklock).
När spacklet rinner ner i brunnen, eller gropen rättare sagt, så använder man en skopa för att ta upp det och hälla tillbaka det längst väggarna.
Det får man fortsätta med i 15-30 min tills spacklet börjat härda.
Jag trodde detta var en välkänd metod här på forumet och det är oxå här jag fått tipset.
I vilket fall funkade metoden mycket bra för mig.
Jag hällde spacklet längst väggarna och lät det sakta rinna mot brunnen.
Nivån runt väggarna kan säkerställas med nivåpinnar, streck ritade på väggen eller som jag gjorde, träskruvar fästa i golvspånet.
I min 90x90cm duschhörna siktade jag på 20mm vid väggarna och 13mm runt brunnen.
När spacklet rinner mot brunnen så kommer det till slut upp i nivå med brunnen (typiskt 12-13mm över golvspån) och börjar då rinna ner i brunnen.
Naturligtvis måste brunnen vara pluggad på något sätt (jafo levereras med ett täcklock).
När spacklet rinner ner i brunnen, eller gropen rättare sagt, så använder man en skopa för att ta upp det och hälla tillbaka det längst väggarna.
Det får man fortsätta med i 15-30 min tills spacklet börjat härda.
Jag trodde detta var en välkänd metod här på forumet och det är oxå här jag fått tipset.
I vilket fall funkade metoden mycket bra för mig.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Har inte flytspacklat ännu men e på väg att göra det inom en snar framtid, så därför har jag inte ännu satt mig in i detaljerna kring det =) Låter som ett bra sätt, får leta upp en passande skopa då bara