Hej alla !
Solen skiner och vårkänslorna skenar
Lämnade in bygglov i fredags och sitter och grottar med teknisk beskrivning så ett par frågor har dykt upp.
Ute rummet skall ha måtten 7,8x3,5m och mitt på ena långsidan ska vi ha ett glasat skjutparti på 3,6m så tanken är att köra bärlina i limträ 56x225 räcker det eller ska jag gå upp en dimension till 66x315 ?
på sidorna om skjutpartiet kommer det att sitta 2 x 90cm breda glaspartier så det blir stolpar 6 stolpar totalt på långsidan.
Vilket för mig in på nästa del, stolpar (2x45x95) och in fästning i golv bjälklaget, idealt vore att sätta plint under stolparna, men svårare rent praktiskt, räcker det med att sätta fast stolparna i golvet reglar/bärlina.
Taket kommer att bli 16mm kanalplast kanske jag bör nämna, plintgrund (max 1,6 m mellan plint), 45x220 bärlina och 45x170 golvreglar.
Några idéer någon ?
Mvh
Jante
Lämnade in bygglov i fredags och sitter och grottar med teknisk beskrivning så ett par frågor har dykt upp.
Ute rummet skall ha måtten 7,8x3,5m och mitt på ena långsidan ska vi ha ett glasat skjutparti på 3,6m så tanken är att köra bärlina i limträ 56x225 räcker det eller ska jag gå upp en dimension till 66x315 ?
på sidorna om skjutpartiet kommer det att sitta 2 x 90cm breda glaspartier så det blir stolpar 6 stolpar totalt på långsidan.
Vilket för mig in på nästa del, stolpar (2x45x95) och in fästning i golv bjälklaget, idealt vore att sätta plint under stolparna, men svårare rent praktiskt, räcker det med att sätta fast stolparna i golvet reglar/bärlina.
Taket kommer att bli 16mm kanalplast kanske jag bör nämna, plintgrund (max 1,6 m mellan plint), 45x220 bärlina och 45x170 golvreglar.
Några idéer någon ?
Mvh
Jante
Hej igen Jante.Jante skrev:Hej alla !
Några idéer någon ?
Mvh
Jante
Kan tala om hur jag gör.
Angående bärlina:
Jag kör devisen: längden x 2 i tum. Dvs: 3,5 meter = 7" bärlina. Inget jag byggt har rasat eller sviktat än.
Angående stolp. Jag använder 95x95 tryckt, såvida det inte ska målas. Monterar dessa där de ska vara, ca en dm från marken, gräver ett hål, stoppar i gjutrör, skruvar fast en balksko som går ner i gjutröret, väntar tills glaset är på plats, gjuter sedan i hålen.
Upptill sågar jag ur 45x170, lägger i bärlinan.
Lycka till.
Ps: Kom ihåg att det är millimeterpassning på maxmåttet på skjutpartier.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Hej igen "Bara jag"
Å tack för svaret, d^_^b låter enkelt även om det kanske blir lite mer plint än jag från början tänkt mig om jag gör som du föreslår :S men när spaden ändå är framme så....
Tror iaf jag kör limträ som bärlina, mer formstabilt och slipper skarvar, men enligt din tumregel så blir 56x225 bra med marginal.
Stolpen skall målas, och har fått för mig att 2 ihoplimmade 45x95 blir stadigare och stabilare än en 95x95.
Fiffigt att montera allt och avsluta med att gjuta plinten, genialiskt när man hör det ! å då vet man att det passar d^_^bd^_^b
Mvh
Jante
Å tack för svaret, d^_^b låter enkelt även om det kanske blir lite mer plint än jag från början tänkt mig om jag gör som du föreslår :S men när spaden ändå är framme så....
Tror iaf jag kör limträ som bärlina, mer formstabilt och slipper skarvar, men enligt din tumregel så blir 56x225 bra med marginal.
Stolpen skall målas, och har fått för mig att 2 ihoplimmade 45x95 blir stadigare och stabilare än en 95x95.
Fiffigt att montera allt och avsluta med att gjuta plinten, genialiskt när man hör det ! å då vet man att det passar d^_^bd^_^b
Mvh
Jante
Känns nog bättre när du vet att punktrycket från taket inte hänger på några torx.Jante skrev:
Ja, får du plats med det, så är det stabilt nog. Problemet brukar var att få till taklutningen, men bygger man på gavelsidan, eller har ett tvåvåninghus så är ju inte det något problem.Jante skrev:
45x95 x2 funkar finfint, men blir inte lika snyggt.Jante skrev:
Lycka till. Du får slänga upp en bild när du är färdig.
Hej igen !
Detaljer, detaljer :S hur gör jag mina hörn?
Är som Estwing, allergisk mot ändträ, så jag vill gärna gera mina hörn på ramen under trädäcket.
Men hur gör jag med hörn stolparna?
Stolpen sitter som "Bara jag" föreslår på plint och består av 2 limmade/skruvade 45x95 som jackas ur för bärlinan i övre änden.
Skall jag även jacka ur där ramen (45x170) möts i hörnet, blir inte mycket stolpe kvar i hörnet, eller skall jag lämna stolpen orörd och skruva fast ramen med vinkel beslag och ankarskruv i hörnen?
Å nej, ramen ska inte ligga utanför stolpen om det går att undvika, även om det skulle lösa alla världens problem
Har försökt att få in en skiss på vad ja menar men inte lyckats.
Hjälp någon ?
Mvh
Jante
Detaljer, detaljer :S hur gör jag mina hörn?
Är som Estwing, allergisk mot ändträ, så jag vill gärna gera mina hörn på ramen under trädäcket.
Men hur gör jag med hörn stolparna?
Stolpen sitter som "Bara jag" föreslår på plint och består av 2 limmade/skruvade 45x95 som jackas ur för bärlinan i övre änden.
Skall jag även jacka ur där ramen (45x170) möts i hörnet, blir inte mycket stolpe kvar i hörnet, eller skall jag lämna stolpen orörd och skruva fast ramen med vinkel beslag och ankarskruv i hörnen?
Å nej, ramen ska inte ligga utanför stolpen om det går att undvika, även om det skulle lösa alla världens problem
Har försökt att få in en skiss på vad ja menar men inte lyckats.
Hjälp någon ?
Mvh
Jante
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Hej igen.
Om du sätter stolpen så som du absolut inte vill ha den, och låter trallen gå ungefär 10mm utanför ramen med 45 graders girning så ser det bättre ut när glaset kommer i.
Ps: hittade ingen bild som visar, så hoppas du förstår.Ds
Om du sätter stolpen så som du absolut inte vill ha den, och låter trallen gå ungefär 10mm utanför ramen med 45 graders girning så ser det bättre ut när glaset kommer i.
Ps: hittade ingen bild som visar, så hoppas du förstår.Ds
Hej "Bara jag"
Känns som om jag har min personliga bygg coach på näten d^_^b...
Om jag förstår dig rätt så gör ramen med gerat hörn, sätt stolpen innanför ramen och släpp ut däcket
utanför ramen med 10mm.
Inser att det är enklast, starkast och förmodligen kommer att spara mig en massa problem och arbete
Men någon som har en "second opinion" ?
Mvh
Jante
Om jag förstår dig rätt så gör ramen med gerat hörn, sätt stolpen innanför ramen och släpp ut däcket
utanför ramen med 10mm.
Inser att det är enklast, starkast och förmodligen kommer att spara mig en massa problem och arbete
Mvh
Jante
Jante skrev:Hej "Bara jag"
utanför ramen med 10mm.
Mvh
Jante
Du förstod precis rätt.
Hittade en bild, men man ser inte det du efterfrågar, men här har jag släppt ut trallen utanför räckverket, är ju samma princip.
Jaha, så var vi igång då
Vi har monterat hel glasade pardörrar för ny utgången till ute platsen och 2/3 av gjutrören sitter på plats
återfyllt med grus och jord.
Fortsättning följer ! d^_^b
//Jante
Vi har monterat hel glasade pardörrar för ny utgången till ute platsen och 2/3 av gjutrören sitter på plats
återfyllt med grus och jord.
Fortsättning följer ! d^_^b
//Jante
Jaha,
Här går det framåt, första två plint-raderna gjutna och bärlinor invägda och monterade.
Allt glas, limträ, kanal plast levererat från Willab garden, allt regelvirke, trall och grovbetong hemkört
från Trä, Bygg och Järn (mycket trevlig byggmarknad) och idag kommer det 15-20 ton 0-18 grus för återfyllnad med
grus under de 2 första plintraderna innan golv bjälkar skall monteras.
KA kommer och hälsar på ikväll eller imorgon också...
//Jante
Här går det framåt, första två plint-raderna gjutna och bärlinor invägda och monterade.
Allt glas, limträ, kanal plast levererat från Willab garden, allt regelvirke, trall och grovbetong hemkört
från Trä, Bygg och Järn (mycket trevlig byggmarknad) och idag kommer det 15-20 ton 0-18 grus för återfyllnad med
grus under de 2 första plintraderna innan golv bjälkar skall monteras.
KA kommer och hälsar på ikväll eller imorgon också...
//Jante
Diket är för sista plintraden, fick tipset av "barajag" så följer rådet ovan.barajag skrev:
Att det är ett dike har med minigrävaren att göra det va så skoj man kan ha med kläderna på !!! d^_^b
Mvh
Jante
Hejsan, jobbet går vidare och nu är det dags för tak jobben...
Snöras skydd på det gamla och flytt av stege.
Lägga takreglar och på med kanalplasten, kul kul
Golv klart med 50 mm isolering och vindpapp, stolp och främre bärlina klart.. d^_^b
Mvh Jante
Snöras skydd på det gamla och flytt av stege.
Lägga takreglar och på med kanalplasten, kul kul
Golv klart med 50 mm isolering och vindpapp, stolp och främre bärlina klart.. d^_^b
Mvh Jante