Eldabutiken levererar kamin som läcker rök men stämmer sin kund i tingsrätten
Den nya braskaminen skulle bli en källa till värme och lugn och ro, men istället har den lett till en infekterad tvist med återförsäljaren. Husägaren Johan Nordin är fast med en kamin med sned lucka som gör att det ryker in vid eldning. Eldabutiken som levererade menar att det inte är något fel på den och har stämt sin kund i tingsrätten.
När Johan Nordin och hans familj byggde till huset passade de på att installera en braskamin. De valde en Nordpeis Monaco som de köpte från Eldabutiken i Haninge. I köpet ingick även installation.
När kaminen var på plats upptäckte Johan att luckan inte gick att stänga och att den såg sned ut. Han såg även att ett av cementblocken på ovansidan inte var rakt monterat samt att cementblocken hade en flammighet där armeringen syns igenom. Därför reklamerade han installationen och bad att få den korrigerad.
Nu har det gått flera år. Luckan, menar Johan, läcker fortfarande rök eftersom den inte går att stänga 100-procentigt, och ovansidan är flammig.
– Istället för att rikta cementblocket så tyckte de att man skulle spackla. Det tyckte inte jag såklart, men jag lät dem göra det ändå för att se om det skulle bli bra eller ej. Cementblocken är fortfarande flammiga och ser inte alls ut som i butiken, säger han och fortsätter:
– Sedan gick det ett halvår innan vi fick hjälp med luckan, en ny lucka monterades. Den nya luckan blev bättre och gick nu att stänga, men den blir fortfarande sned och stängs inte på ett korrekt sätt - det ryker fortfarande in. Lägger man in en rökpatron och stänger luckan så ryker det in.
Efter detta blev det inga fler åtgärder genomförda. Eldabutiken ansåg att installationen var korrekt, och Nordpeis hänvisar till butiken.
Johan anmäler Eldabutiken till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Anledningen till att man valde att spackla upptäckte Johan långt senare när han för egen räkning tog dit ett annat företag. Det visade sig att man hade limmat cementblocken mot spisinsatsen.
– Det står inte med i bruksanvisningen, enligt den ska man bara hänga dem på spisinsatsen, säger Johan.
Företaget som var på plats fick bryta loss dem och därefter rikta upp dem. Samtidigt valde Johan att ta Eldabutiken till ARN. Där fick de beslutet emot sig, men rapporterade tillbaka till nämnden att de inte avser att följa rekommendationen. Rekommendationen var att de skulle åtgärda felen.
– En köpare av en ny braskamin med montering har enligt nämndens bedömning rätt att förvänta sig det resultat som visas i de produktbilder som åberopats. Av bildmaterialet på Johan Nordins kamin framgår dock att det är en glipa mellan cementblocken som inte är godtagbar. Genom den åberopade filmen har Johan Nordin även visat att luckan är sned och även denna omständighet medför att kaminen avviker från Johan Nordins befogade förväntningar, skriver nämnden.
De konstaterar vidare att felen inte är av sådan art att han kan kräva en ny kamin eller häva köpet. Istället ska felen avhjälpas kostnadsfritt.
Eldabutiken stämmer Johan på full betalning
När Eldabutiken kom ut till Johan ett halvår efter beslutet trodde Johan att han skulle få hjälp. Istället valde butiken att stämma Johan på full betalning. Under platsbesöket som skedde innan stämning inlämnats fotograferade de kaminen. Dessa fotografier och den tidigare kommunikationen mellan parterna ligger nu till grund för Eldabutikens vittnen i vad som numera är en långdragen domstolsprocess.
– Vi anser att ARN:s beslut är felaktigt, säger Lars Wanneby som är juridiskt ombud för Eldabutiken, men han slår också fast att han inte kan gå in på vad de grundar detta på.
– Vi vill inte föra den här processen offentligt i media. Vi har valt att gå till tingsrätten eftersom Johan inte har betalat för kaminen. Det vi kan säga är att limmade cementblock inte strider mot bruksanvisningen. I sak kan det rätteligen anges att Nordin inte gjort gällande att det rök in från från braskaminen efter att den var färdigmonterad. Genom att det bland annat inte rök in från braskaminen kunde den även godkännas av behörig besiktningsman vid Nacka & Tyresö Sotningsdistrikt AB vid besiktning den 7 juli 2017.
Johan delar inte den bilden. Han förklarar att det efter luckbytet inte rök ut lika mycket, så de trodde att den fungerade. Men när de började använda kaminen upptäckte de att problemet kvarstod.
– Lägger man in en rökpatron syns det tydligt, säger Johan.
Rättegångskostnaderna eskalerar
Men parterna har landat i att de har skilda åsikter. Därmed är det i tingsrätten som detta ärende kommer att avgöras.
– Vi har eskalerande juristkostnader och min gissning är att totalsumman för alla inblandade kommer att sluta närmare miljonen när detta är klart. Allt för en tvist om något som kostade 60 000 kronor. Det känns helt absurt, säger Johan.
Han berättar att han och hans jurist flera gånger försökt att nå en förlikning med Eldabutiken, men mötts av tystnad.
Samtidigt har designen på hans kamin släppts i en ny version. Det är inte längre flera block som ska hängas på spisinsatsen, istället säljs den som ett helgjutet block utan skarvar som skjuts på insatsen.
– Det går ju att spekulera i varför man har gjort så och kan förstås vara en ren slump. Dock har flera installatörer jag varit i kontakt med har beklagat sig på den tidigare konstruktionen men ingen vågar ställa upp som vittnen då de är rädda för repressalier, branschen är för liten med några få starka aktörer. Nordpeis vill inte lägga sig i tvisten, men det är ju intressant att man väljer den här lösningen efter allt som skett.
Eldabutiken vill inte personligen kommentera domstolsprocessen eller Allmänna reklamationsnämndens beslut. De hänvisar till sin advokat.
Kommentarer
398