Totalentreprenad: “Det var ren tur att vi eller barnen inte tog skada”
Nybyggt hus fick strömavbrott, det visade sig att kabeln låg på ett par centimeters djup utanför ytterdörren och hade blivit strömförande. Två år senare bråkar familjen fortfarande med hustillverkaren. Det här är en historia om en totalentreprenad som inte var så problemfri som entreprenadformen sägs vara.
När man bygger hus på totalentreprenad så ska ALLT ingå. Ändå har totalentreprenören Trivselhus skyllt på annan entreprenör och dragit ut på att åtgärda felen ett par år efter att Rikke Almqvist fick problem med huset.
Rikke Almqvist och hennes familj byggde nytt hus 2017, men det blev inte den solskenshistoria som de hoppats på. Mycket blev bra, men det som inte blev bra har gått och blivit en utdragen historia med tjat, gnäll och konflikter mellan familjen och husleverantören Trivselhus.
– Det har gått 7,5 månad sedan tvåårsbesiktningen och de är fortfarande inte klara, säger Rikke Almqvist.
Trivselhus själva tycker också att processen varit för långsam, och beklagar situationen när vi kontaktar dem och frågar hur det har blivit så här.
– Vi gör alltid rätt för oss men i det här fallet har det tagit för lång tid. Det har varit för många inblandade, byggledare som slutat, omständigheter som gjort att det blivit tokigt. Men vi kommer att fixa till alla grejer, säger Mikael R Olsson, affärschef för Trivselhus.
Detta har hänt
Problemen började sex månader efter att huset stod färdigt. Ett strömavbrott avslöjade att grundentreprenören inte grävt ned vare sig fiberkabeln eller strömledningen till huset ordentligt, den låg bara under ett par centimeter jord precis utanför ytterdörren.
Eftersom det var en totalentreprenad menar Rikke att det är Trivselhus som har ansvaret. Trivselhus säger dock att deras ansvar är huset samt förberedelser, och att det är nätägare och fiberleverantör som har ansvar för att lägga ner kabel och att kontrollera att förarbetet är korrekt.
Då familjen inte visste vad orsaken till strömavbrottet var när det skedde tog de dit nätägaren.
– Vi tog hit EON som felsökte och upptäckte problemet med att kabeln inte var ordentligt nedgrävd. Den hade då blivit nött och strömförande. De sade att det var ren tur att vi eller barnen inte tagit skada, säger Rikke och ifrågasätter huruvida det här problemet kanske finns hos fler utan att de vet om det.
Under tiden de bott i huset uppger familjen att de även haft problem med internet. Det visade sig att den kabeln också låg för grunt. EON grävde ned strömkabeln men sade att fiberkabeln inte var deras ansvar. Varpå familjen felanmälde till Trivselhus.
En byggledare som inte gick att få tag på
Efter upprepade försök att få tag på byggledaren och säljaren hörde byggledaren av sig och bokade in ett möte. När det väl var dags för mötet dök han dock aldrig upp och processen med kontaktförsök upprepade sig.
I samma veva hade familjen upptäckt andra fel. De hade en vattenläcka i köket som gjort att köksskåpet tagit skada. Och eftersom det hunnit att bli vinter hade man även upptäckt att ett av barnens rum inte höll värmen, temperaturen låg på 17 grader och det drog kallt.
– I januari var första gången som de kom hit, då hade det gått fem månader och det är efter att jag varit i kontakt med dem upprepade gånger, till och med chefen på Trivselhus. Ventilerna hade gått sönder i barnrummet, så de bytte dem. Han bytte köksskåp men gjorde inget åt vattenläckan för just då läckte det inte. Och så kom markentreprenören och grävde ner fiberkabeln, säger Rikke.
Man trodde nu att allt var löst. Men sex månader senare hade även det nya köksskåpet fått vattenskador och det drog fortfarande kallt i barnrummet. När tvåårsbesiktningen kom hittades ytterligare 10-15 punkter som behövde åtgärdas. Problemet med läckagen under diskhon och det kalla barnrummet var fortfarande kvar.
– Jag har räknat ut att sedan problemet med strömavbrottet har jag mejlat dem fler än 50 gånger. De har inte haft hit någon rörmokare, de säger att det inte är någon vattenläcka, men vi ser ju att det rinner till och från. Byggledaren svarade oss att det beror på att vi inte går ut med soporna tillräckligt ofta, och detta ska göra att det rostar vid rörledningarna. Vi förvarar bara plastsopor där och rengöringsmedel. Det känns förnedrande, säger Rikke.
När vi pratar med Trivselhus om läckan säger de att den varit svårupptäckt och att de haft personer ute som kollat på det. De tror att det är problem med översvämningsskyddet, eftersom det läcker när vasken är full.
– Det här med soporna var klumpigt formulerat av byggledaren, det har vi bett om ursäkt för. Och vi har nu anlitat PEAB:s byggserviceavdelning för att åtgärda både det här och de andra felen som är kvar. De är vana att arbeta med reklamationsärenden. Vi hoppas verkligen att detta ska vara lösningen, säger Mikael R Olsson.
Rikke och familjen anser dock att det måste finnas en gräns för hur länge man ska behöva vänta på att en hustillverkare gör rätt för sig.
Tagit för lång tid
Frustrationen hos familjen beror i grund och botten inte på att det uppstått fel, utan på hur de felen har hanterats och hur de blivit bemötta.
Rikke berättar exempelvis att besiktningspunkterna från tvåårsbesiktning främst var kosmetiska, men att efter att de åtgärdats ser det värre ut än vad det gjorde från början. Sprickorna i väggarna målades exempelvis med fel färg. Sprickorna målades vita överallt trots att ena väggen var grön och den andra i en gulvit nyans.
En staketstolpe som fått bubblor i färgen har vid det här laget målats om fyra gånger och ser fortfarande annorlunda ut, och den tapet familjen satt upp i ena barnrummet har skador efter tejp som målaren satt upp.
– Sprickan i barnrummet satt bakom ett element och syntes egentligen inte om man inte tittade efter den. Men felen vi fått efter att målaren varit här och först målat i fel färg, och sedan var här för att korrigera felet men då skadade tapeten och målade slarvigt, gör att det nu är synliga fel även runt elementet, säger Rikke.
Även om kosmetiska fel kan tyckas som småsaker så känner familjen att det funnits ett ointresse hos Trivselhus som gör att något som skulle ha kunnat vara en enkel sak att åtgärda blivit en lång och jobbig följetong. De trodde det skulle gå fort att åtgärda några handtag, lite färg och en trasig handdukstork, inte ta flera månader. Vidare förstår de inte varför det ska behöva bli en diskussion om vattenläckan och att de ska behöva tjata i flera år för att få den åtgärdad.
Hon uppger att de, efter påtryckningar i sociala medier och mejl om att de ska gå till media, nu ska få ut någon som åtgärdar vattenläckan under diskhon. Hon blev i början av året även erbjuden 7 800 kronor i kompensation för uteblivna besök och problem med internet.
– Den tid och energi jag lagt på det är värt betydligt mer än så. De säger hela tiden att vi gör alltid rätt ifrån oss, vi ger oss inte förrän alla kunder är nöjda. Men samtidigt säger de till mig att det inte finns några tidsbegränsningar, de har rätt att komma tillbaka och åtgärda felen felaktigt gång på gång utan att man har rätt till ersättning. Det känns som att de lägger kraften på husen där de kan få in pengar, men har inget intresse att göra bra ifrån sig när man betalat sista räkningen, säger Rikke.
Trivselhus beklagar som sagt situationen. De håller med om att Rikke och hennes familj fått vänta onödigt länge på åtgärder, och är ledsna att när hantverkarna väl har dykt upp så har det blivit fel.
– Vi strävar alltid efter nöjda kunder. Att bygga ett hus är en komplicerad produkt och det blir fel ibland. Vi tar ansvar och fixar det, men i det här fallet har det tagit för lång tid. Vi har erbjudit kunden kompensation men hon har inte varit nöjd med summan. En stor del i det här är att vi inte varit snabba nog och fixat sakerna, och sedan har många personer bytts ut på vägen och det är aldrig bra, säger Mikael.
Han slår fast att deras målsättning är att felen nu ska åtgärdas enligt den standard som deras kunder kan förvänta sig.
Rikke uppmanar andra som planerar att bygga hus att vara noggranna med skriftliga slutdatum kopplade till förseningsavgifter.
Hon tycker vidare att konsumentskyddet efter att man betalat sista fakturan är för svagt.
– Självklart bör en entreprenör eller tillverkare ha möjlighet att göra rätt för sig, men skyddet är för svagt så de kan i princip dra ut på åtgärderna hur länge de vill utan att man som konsument kan göra något. Vi har därför inte kunnat gå vidare och njuta av huset.
Kommentarer
34