4 073 läst · 52 svar
4k läst
52 svar
Internetsidor.....
Sida 1 av 4
Någon som kan tipsa om bra internetsajter som man kan köpa verktyg och maskiner?
Elverktyg: Svenska eller osvenska? Dvs, hur mycket besvär vill du ha med att skaffa trafo, andra kontakter m.m.
Utländska ger i regel bättre priser men då får man vara noga med att kolla garantier, frakt m.m. För proffsmaskiner så brukar inte garantier vara ett problem då en hempulare som bygger sitt hus samt lite annat inte sliter så på dom maskinerna.
De länkar jag hittat är baserat på Google... där jag sökt efter vad jag "tror" jag vill ha, sedan surfat till siten och upptäckt vad jag "verkligen" vill ha.
En site i USA med bra priser och snabba leveranser till Sverige är www.coastaltool.com. De har det mesta av de flesta.
Skall du köpa från USA är batterimaskiner bäst då du bara behöver skaffa en ny laddare.
Skall jag vara ärlig så känner jag inte till någon bra site i Sverige med elverktyg av klass. Tror dock att någon annan kan tillföra det.
I "verktyg och maskiner" forumet finns det både renläriga och mer vågade verktygsfetichister 8) ;D
Utländska ger i regel bättre priser men då får man vara noga med att kolla garantier, frakt m.m. För proffsmaskiner så brukar inte garantier vara ett problem då en hempulare som bygger sitt hus samt lite annat inte sliter så på dom maskinerna.
De länkar jag hittat är baserat på Google... där jag sökt efter vad jag "tror" jag vill ha, sedan surfat till siten och upptäckt vad jag "verkligen" vill ha.
En site i USA med bra priser och snabba leveranser till Sverige är www.coastaltool.com. De har det mesta av de flesta.
Skall du köpa från USA är batterimaskiner bäst då du bara behöver skaffa en ny laddare.
Skall jag vara ärlig så känner jag inte till någon bra site i Sverige med elverktyg av klass. Tror dock att någon annan kan tillföra det.
I "verktyg och maskiner" forumet finns det både renläriga och mer vågade verktygsfetichister 8) ;D
Men hur går det med elkontakten och nätspäningen
för dom har ju inte samma i USA eller :-/ ???
för dom har ju inte samma i USA eller :-/ ???
Just därför geschwint skriver att batteridrivna saker är bäst utomlands (framförallt från USA) eftersom det då räcker att man köper en ny laddare här hemma. Man tjänar ändå rätt så ordentligt på det. Eller så köper man en liten trafo 220V -> 110V. För batteridriva saker så räcker det med en liten som inte kostar så mycket. Men sök här i detta forum och det finns flera inlägg från oss som har köpt från USA och tagit hem. Populärast då är Makita eller DeWalt (kör själv Makita)
Exempel: köpte en Makita 6935 (http://www.makitatools.com/CordLess_Item_View.asp?Id=741) från Coastaltools. Beställde den 22 dec. Leverans första måndagen efter jul, dvs 27 dec (via UPS).
Pris --> inklusive frakt <-- : $310 !! Cirkus 2100 SEK i kursen som var då. En makita laddare som tar 14.4 går på ~450SEK. Nu hade jag en laddare sedan tidigare.
Summa: USA: 2100:-, Sverige (då den kommer): ~6000:- (det finns en på 100NM som kostar ~5000-5500
Maskinen är på ~150NM och väldigt liten och smäcker med tanke på vad den presterar. Väger bara 1.6kg.
Liten sidenote om att ha nätanslutna maskiner från staterna. Jag snickrar väldigt mycket och vill ha bra maskiner. Makita är en sådan, nu kommer säkert lite Bosch, DeWalt och Festo-fantaster och säger sitt ;D
Jo, så då tänker jag så här: då jag jobbar med maskiner som bandslip, planhyvel och polermaskin så drar jag inte omkring med dom och då är det OK med en stor och klumpig trafo för att få 110V. USA maskinerna är då som vilken 230V maskin som helst bara med en annan plugg.
Då finns det mycket att tjäna på att köpa från "over there". Även om man måste slänga ut 3000 på en stor trafo som klarar det mesta. Trafon sitter gömd någonstans med uttag dragna lite varstans för USA plugg.
Skulle nog aldrig köpa en 110V borrhammare eller dylikt. För då får man muskler efter släpandet av trafo. Dessutom är de trafos som jag sett inte direkt godkända för utomhusbruk. Så man skulle då ha lite mer kilo i plåtlåda med diverse tbh...
Pris --> inklusive frakt <-- : $310 !! Cirkus 2100 SEK i kursen som var då. En makita laddare som tar 14.4 går på ~450SEK. Nu hade jag en laddare sedan tidigare.
Summa: USA: 2100:-, Sverige (då den kommer): ~6000:- (det finns en på 100NM som kostar ~5000-5500
Maskinen är på ~150NM och väldigt liten och smäcker med tanke på vad den presterar. Väger bara 1.6kg.
Liten sidenote om att ha nätanslutna maskiner från staterna. Jag snickrar väldigt mycket och vill ha bra maskiner. Makita är en sådan, nu kommer säkert lite Bosch, DeWalt och Festo-fantaster och säger sitt ;D
Jo, så då tänker jag så här: då jag jobbar med maskiner som bandslip, planhyvel och polermaskin så drar jag inte omkring med dom och då är det OK med en stor och klumpig trafo för att få 110V. USA maskinerna är då som vilken 230V maskin som helst bara med en annan plugg.
Då finns det mycket att tjäna på att köpa från "over there". Även om man måste slänga ut 3000 på en stor trafo som klarar det mesta. Trafon sitter gömd någonstans med uttag dragna lite varstans för USA plugg.
Skulle nog aldrig köpa en 110V borrhammare eller dylikt. För då får man muskler efter släpandet av trafo. Dessutom är de trafos som jag sett inte direkt godkända för utomhusbruk. Så man skulle då ha lite mer kilo i plåtlåda med diverse tbh...
Kan vara läge att beställa om du inte ser några stora nackdelar, jag menar går den på luft så borde du inte behöva någon konverter för att köra på svensk luft ;D ;D... Alltså pengar att tjäna. Jag vet att i en annan tråd var det en som köpte en DeWalt picka från USA och den går som en klocka till ett mucho bra pris
Jag lät företaget välja och det blev UPS Standard Expedited (tror jag det heter). Frakten för 15kg blev ca 650:-. Jag funderade aldrig på något fraktalternativ då det blev snuskigt billigt iallafall.
Det skall tydligen vara billigare med amerikanska motsvarigheten till posten. Kommer inte ihåg vad den heter. Fördelen är att man troligen(kanske) kommer undan momsen och att det blir billigare frakt, nackdelen är att det kan ta ett par tre veckor för paketet.
För att få dom att skicka med US Postal Services så får du nog ringa in ordern. På nätet så blir det oftast UPS eller FedEx då du väljer Sverige.
Det skall tydligen vara billigare med amerikanska motsvarigheten till posten. Kommer inte ihåg vad den heter. Fördelen är att man troligen(kanske) kommer undan momsen och att det blir billigare frakt, nackdelen är att det kan ta ett par tre veckor för paketet.
För att få dom att skicka med US Postal Services så får du nog ringa in ordern. På nätet så blir det oftast UPS eller FedEx då du väljer Sverige.
Kolla här för USPS, de skickar också via flyg så det är rimliga skeppningstider:
http://pe.usps.gov/text/imm/immicl/immiclss_024.html
http://pe.usps.gov/text/imm/immicl/immiclss_024.html
Detta låter intressant. Funderar på att skaffa en ny bandslip samt en polermaskin. Det gäller dock att hålla sig under $300 annars kommer dom att sätta en faktura på utsidan på paketet och då vet man aldrig vad farbror staten gör 8)
Angående USPS, beställer ni från www.toolsplus.com så skickar de med USPS Express (4-5dagar). Jag beställde en DeWalt spikpistol från dem och frakten kostade $50.80 inklusive försäkring.
(Spikpistolen kostade $103 för DeWalt D51238K)
Allt som allt med frakt hem till dörren blev det 1046:- Svenska kronor.
Billigare än en från Biltema!
(Spikpistolen kostade $103 för DeWalt D51238K)
Allt som allt med frakt hem till dörren blev det 1046:- Svenska kronor.
Billigare än en från Biltema!
Det är mycket man inte vet om post....ClasseClas skrev:
Restrictions:
Live bees must be sent direct to the Department of Bee Research of the University of Agricultural Sciences, Lantbruksuniversitetet, Forsoksavdelningen for bin, S-750 07 Uppsala, Sweden.
Hade dom inget fax nr?hasse_f skrev:
Här e det med garantier och sånt? blir ju dyrt å skicka tillbaka till USA.