35 558 läst · 22 svar
36k läst
22 svar
Speedheater/Varmluftpistol
Sida 1 av 2
Produkter som diskuteras: "Speedheater"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Under tråden
Byggnadsvård
- Bästa sätt att ta ut handblåst glas ur verandadörr
skriver Jante:
"En speedheater är ju faktiskt bara en kort infravärmare...
Och infravärmare finns ju att handla till billiga pengar, från 150 spänn har jag för mig.
Använder själv en infravärmare när jag renoverar fönstren i vårt hus från 1930 för att mjuka upp det gamla kittet. Fungerar hur bra som helst.
Kör så det ryker, men kom ihåg att dra ur kontakten "
Tycker själv att det låtet toppen, vet någon om det är så "lätt"?
Byggnadsvård
- Bästa sätt att ta ut handblåst glas ur verandadörr
skriver Jante:
"En speedheater är ju faktiskt bara en kort infravärmare...
Och infravärmare finns ju att handla till billiga pengar, från 150 spänn har jag för mig.
Använder själv en infravärmare när jag renoverar fönstren i vårt hus från 1930 för att mjuka upp det gamla kittet. Fungerar hur bra som helst.
Kör så det ryker, men kom ihåg att dra ur kontakten "
Tycker själv att det låtet toppen, vet någon om det är så "lätt"?
Det måste ju vara årets bästa hemmabygge om det är fullt möjligt att bygga en egen "speedheater" av en infravärmare för 150:-. De är ju dessutom dubbelt så långa.
Frågan är väl hur man får på ett handtag samt distanser på varje sida så att man har fem cm till fasaden.
Jag kommer definitivt att pröva denna metod på nåt sätt, då jag har ett hus från -35 med 7 lager oljefärg som måste bort.
Tack för bra tips.
Mvh
Lewen
Frågan är väl hur man får på ett handtag samt distanser på varje sida så att man har fem cm till fasaden.
Jag kommer definitivt att pröva denna metod på nåt sätt, då jag har ett hus från -35 med 7 lager oljefärg som måste bort.
Tack för bra tips.
Mvh
Lewen
Luftpistol tycker jag är värdelös när man jobbar med större ytor. Köpte själv en Speadheater i fjol och kom något under 1 m2 per timme, en person. Gäller att bygga en ställning så att Speadheater kan värma upp en yta samtidigt som man skrapar den förra.
Frågan är om man kan köpa en Speadheater och sälja den efter det att jobbet är gjort ??
Annars så tycker jag att idéen med infravärmen är strålande (vilket passande ord !!). Lewen, berätta hur det gick (och skicka gärna ritningen !!!)
Frågan är om man kan köpa en Speadheater och sälja den efter det att jobbet är gjort ??
Annars så tycker jag att idéen med infravärmen är strålande (vilket passande ord !!). Lewen, berätta hur det gick (och skicka gärna ritningen !!!)
Hmmm, det är ju nästan så jag rodnar.Lewen skrev:Det måste ju vara årets bästa hemmabygge om det är fullt möjligt att bygga en egen "speedheater" av en infravärmare för 150:-. De är ju dessutom dubbelt så långa.
Tack för bra tips.
Mvh
Lewen
Med lite plåtbitar och poppnit så är det enkelt att få både distanser och handtag/hållare på plats...
Jula har en liten infravärmare för 199kr med måtten 535x130x110 mm. (Står fel i katalogen) den har ställbar effekt 500, 1000 eller 1500 W. Borde gå att få ihop en smidig "Speedheater" av. får bli ett försök till sommarens fönsterrenoveringar.
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=816225171&pf_id=SE-411025&dept_id=
/Mats
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=816225171&pf_id=SE-411025&dept_id=
/Mats
Har nu prövat med en vanlig infravärmare för 169:- från Coop för att ta bort färg på fasaden. Tycker dock inte att det funkar särskilt bra. Färgen vill inte släppa riktigt in till trät utan man får göra lager för lager.
Kanske är det effekten som är för liten (1000w) i förhållande till Speedheater.
Någon mer som prövat detta experiment i vår?
Kanske är det effekten som är för liten (1000w) i förhållande till Speedheater.
Någon mer som prövat detta experiment i vår?
En Speedheater har ju en effekt på 1100W så det borde väl inte var så stor skillnad?
Jag inhandlade infravärmaren på Jula, se ovan. Tyvärr var ett rör sönder när vi packade upp den så nu blir det ytterligare ett besök på Jula för byte. Vi tog dock måtten på värmare så att en lämplig distans i plåt kan tillverkas. Förhoppningsvis blir det invigning om 3 veckor. Återkommer då. Någon som har tips på vart ett handtag kan inskaffas eller hur man kan göra ett själv?
Jag inhandlade infravärmaren på Jula, se ovan. Tyvärr var ett rör sönder när vi packade upp den så nu blir det ytterligare ett besök på Jula för byte. Vi tog dock måtten på värmare så att en lämplig distans i plåt kan tillverkas. Förhoppningsvis blir det invigning om 3 veckor. Återkommer då. Någon som har tips på vart ett handtag kan inskaffas eller hur man kan göra ett själv?
Okej, Mysan - ska nog testa den infravärmaren också. Den är ju lite lättare att hantera än den "långa" varianten som jag införskaffade. Kanske är 1500w ännu bättre - och vad jag behöver på mitt hus.
Ett handtag tror jag man enkelt kan hitta på byggvaruhusen, Bauhaus, Hornbach, Coop Bygg. Kanske ett handtag till en bastudörr kan vara nåt....
Plåten köper jag på Byggmax
Ett handtag tror jag man enkelt kan hitta på byggvaruhusen, Bauhaus, Hornbach, Coop Bygg. Kanske ett handtag till en bastudörr kan vara nåt....
Plåten köper jag på Byggmax
Har nu snackat med speedheater. Dom har uthyrning för 295:-/dygn.
Att köpa en speedheater kostar 3.5 tkr alternativt i paket tillsammans med en armställning för 5.900:-
Att köpa direkt från speedheater går inte. Säljs via Sylvan, färghandlare, etc, med åf-avtal.
Vet någon var man kan få tag i en begagnad eller två?
Att köpa en speedheater kostar 3.5 tkr alternativt i paket tillsammans med en armställning för 5.900:-
Att köpa direkt från speedheater går inte. Säljs via Sylvan, färghandlare, etc, med åf-avtal.
Vet någon var man kan få tag i en begagnad eller två?