Nya designtrender i Milano
Milanomässan presenterar designföretagens allra senaste nyheter, men också mängder av designexperiment som ger en föraning om nya trender.
Även om finanskrisen innebär att det lagts lite sordin på den annars så uppslupna stämningen bland Milanomässans mer än 300 000 besökare, så är det knappast ont om nya produkter. Kristider ger tid till eftertanke och mer fokus på kvalitet, också helt nya produktionsmetoder. Men de italienska formgivarna möter en hel del konkurrens på il Salone ute i Rhos mässhallar, och dess motsvarighet il FuoriSalone med hundratals designevent ute på stan. Holländska, franska, brittiska och inte minst svenska designers visar framfötterna snart nog överallt. Trenderna är det inte lätt att ta fel på. Textil, gärna med abstrakta asymmetriska mönster. Ljusa och lätta möbler. Påfallande gott om andra material än den vanliga plasten: gärna marmor, mässing, trä och läder. Samtidigt är designmarknaden så pass bred att minimalism, maximalism, etnochic, industrinostalgi, hållbarhetsdesign, klassiker och annat numera ryms sida vid sida.