Magiskt runt hus på Mön

Det är sällan man idag ser runda former i bostadsarkitektur såvida man inte vill låna lite funkis, ofta rätt okunnigt, till att sälja in lite retrostyling. Den tyske arkitekten Jan Henrik Jansen tvekade däremot inte när han började skissa på familjens sommarhus.

Det runda huset sett från utsidan

Foto: Lene K fotografi

Den runda formen har en lång tradition i arkitekturen alltifrån enkla hyddor till barockkyrkor till funkis. Men med högmodernismen blev det mesta av det byggda kantigt lådlikt anpassat till möbelfabrikanternas rätvinkliga produkter. Den tyske arkitekten Jan Henrik Jansen, som bor i Köpenhamn sedan många år med sin fru Louise Wohllebe och deras två barn, började skissa på sommarhuset Birkedal ute på Møn. Nio cylindrar i olika storlekar skapar tillsammans en både öppen och sluten miljö. Allt är inte tydligt avslöjat, sexåriga dottern Alva har till och med ett hemligt rum som man får leta efter.

Jan Henrik har byggt allt själv under fem års tid. Och inte endast i rollen som arkitekt utan också som egen byggherre, projektledare, byggentreprenör, golvläggare, trädgårdsplanerare med mera. Han medger att det kanske inte är så rationellt och ekonomiskt, men samtidigt har han lärt sig byggprocessen i alla sina detaljer, en ovärderlig kunskap som knappast lärs ut på arkitektskolorna. Resultatet är dock inte att han blivit en pragmatisk gör-det-självare, utan snarare att han sett möjligheten till att drömma fram en byggnad som är allt annat än förutsägbar och som därmed kräver en inredning som blir nog så originell. Resultatet är en byggnad som får en att tänka på både Barna Hedenhös och Tomtebobarnen.

Byggnadsvolymernas olika höjder blev till en rätt tuff utmaning inte bara estetiskt men även för takavvattningen som leds ut till en liten damm på tomten.

Det runda huset sett från utsidan

Foto: Lene K fotografi

– De dåliga markförhållandena gav mig idéen att dela upp huset i ett antal olika enheter som kan röra sig i förhållande till varandra, förklarar Jan Henrik Jansen. De olika volymerna är en slags kokonger som kombinerar det avskilda och bekväma med en generös utsikt.

– Huset är byggt på mossmark som normalt sett kräver pålning, förklarar Jan Henrik Jansen. Jag har istället valt att bygga de olika volymerna med deras terrasser som små ”skepp”, jag har inte låtit grunden gå ned på frostfritt djup utan istället gjutit tjockt dubbelarmerat med inlagda golvvärmeslangar på 300 millimeter polystyrenisolering.

Fönsterpartier med cortenstål

Foto: Lene K fotografi

Birkedal ligger i en glänta endast 300 meter från vattnet på sydsjällands Mön som omtalades redan i den Poetiska Eddan. Insidan går i vitt som kontrasterar mot påkostade mässingsdetaljer, och inte minst möbler och dörrar i ek. Golvet av strandsten bryter effektivt av mot de stora cortenstålsinklädda fönsterpartierna som alla har olika storlek. Fönsterpartierna är inklädda i cortenstål och bryter upp de cirkulära formerna.

Stenar från stranden som golv

Foto: Jasper Ray

Stenar från stranden har blivit golv som ger en rustik och samtidigt elegant karaktär. Uppvärmningen sköts via en jordvärmeanläggning, och givetvis finns en braskamin.

Kök med runda väggar

Foto: Lene K fotografi

Rymligt och samtidigt sparsmakat inrett på danskt manér. De cirkulära formerna kontrasterar både färg- och formmässigt gentemot den byggda volymen.

– De cylindriska rummen är tänkta som containers, en slags kokonger som kombinerar det ombonade med en vid utsikt, säger Jan Henrik Jansen.

Öppen spis i köket

Mässingsdetaljer i köket. Foto: Lene K fotografi

Mässingsdetaljer och en öppen spis samsas i köket.

Köksö av mässing

Foto: Lene K fotografi

Lockpanelen ger ett rustikt annorlunda uttryck även på insidan av huset. Varje volym har sin egen höjd och diameter.

Sittplatser i fönstersmygar

Foto: Lene K fotografi

– Vi har tillbringat en del tid i huset nu och letat fram de bästa platserna för frukost, lunch och middag. Birkedal lämpar sig lika bra för en mer kontemplativ vila och för familjeliv, något som är nytt för oss alla, och det känns verkligen inte som ett vanligt hus.

Köket

Foto: Lene K fotografi

Birkedal är Jan Henrik Jansens tredje sommarhusprojekt på Mön, och han berättar att flera kollegor menar att jämfört med Langelinie och Black+Bright så är de alla helt olika, nästan som uttryck för en bipolär arkitektur.

– När man lär känna husen finner man däremot den röda tråden som binder samman dem. Jag har velat utforska och experimentera för att komma fram till ordentligt testade lösningar jag kan använda i framtida projekt.
 

Badrum med mässingsdetaljer

Foto: Jasper Ray

Mässing i badrummet, liksom i köket.

Badrum

Foto: Lene K fotografi

Sovrum

Foto: Lene K fotografi

Birkedal har smugits in i det täta landskapet utan några stora åthävor, både originellt egensinnigt och diskret. Inifrån sett har Jan Henrik Jansen lagt stor vikt vid att göra Möns landskap till en del av inredningen genom att rama in och locka in grönska och havsutsikt.

– Det är inte tänkt som en färdig lösning utan sommarhuset ska kunna växa vidare i framtiden.

Uteplatsen är rundad

Foto: Lene K fotografi

Jan Henrik Jansen byggde böjda former i plywood till gjutmallar.

– När grannarna såg de här runda gjutformarna frågade de om en ny avloppsanläggning var på gång!

Stig av runda stenplattor

Foto: Lene K fotografi

Jan Henrik Jansen hyr ut sitt hus via tyska sommarhusuthyrningssajten Urlaubs Architektur (www.hausaufmoen.de) dit folk hör av sig från hela världen. Både ön Mön och Möns klint är populära resemål, inte minst som en plats att slappa av på efter några hektiska dagar i Köpenhamn norröver.

Runda, stenbelagda uteplatser

Foto: Lene K fotografi

Det runda huset sett från utsidan

Foto: Jasper Ray