Negativ tillväxt för bygghandeln på nätet

E-handeln av byggvaror och möbler backar enligt ny rapport.

E-handeln som helhet tappar 4 procent under andra kvartalet i år. Nedgången på fyra procent är dock ett snitt för samtliga branscher, och det finns i det utbudet både vinnare och förlorare.

Apoteksbranschen har exempelvis ökat med 21 procent medan byggbranschen redovisar -19 procent. Även möbelbranschen taktar av. Deras tillväxttapp är dock mer försiktiga -3 procent.

Att bygg och möbler sticker ut negativt har dels att göra med att det är branscher där hushållen gjorde stora investeringar under pandemin. Dels att det är områden som hushållen gärna sparar på när tiderna blir tuffare eftersom det ofta handlar om ganska stora kostnader.

Såhär skriver HUI, i Postnords E-barometer, om byggbranschens stora minskning:

⁃ Branschen har länge brottats med prishöjningar och det talas om ett nytt normalläge där priserna på byggmaterial inte kommer att sjunka från nuvarande nivåer. Detta måste givetvis e-handlarna förhålla sig till. Att prisnivåerna inte återgår till tidigare nivåer är i sig inte konstigt – men det slår extra hårt mot byggbranschen där prishöjningarna har varit extrema till följd av faktorer såsom brist på virke.