6 574 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Buggig induktionshäll från Siemens?
Har en Siemens induktionshäll, EH675MN11E, sedan ett och ett halvt år. Den är överlag rätt bra, men jag misstänker att par buggar i den.
1. Den stora plattan nere till höger. När jag ställer en kall 1,5L kastrull på den hittar spisen den inte ibland (särskilt inte när jag häller i frusen spenat). Däremot när jag ställer en varm kastrull av samma storlek så hoppas plattan igång på direkten. Varför..?! Detta är väldigt irriterande.
2. Flexi-zonen till vänster har svårt att komma igång ibland på alla element som borde sättas i gång. Har en stor panna som täcker tre av fyra zoner väl, men det är inte alltid alla zoner hoppas igång. Jag får då lyfta pannan och ställa ner den ingen när spisen börjar söka efter kärl. Också detta är irriterande att behöva göra gång på gång.
Någon som upplevt samma problem? Är det kända problem? Jag har inte kontakta siemens än, men det är kanske dags snart....
1. Den stora plattan nere till höger. När jag ställer en kall 1,5L kastrull på den hittar spisen den inte ibland (särskilt inte när jag häller i frusen spenat). Däremot när jag ställer en varm kastrull av samma storlek så hoppas plattan igång på direkten. Varför..?! Detta är väldigt irriterande.
2. Flexi-zonen till vänster har svårt att komma igång ibland på alla element som borde sättas i gång. Har en stor panna som täcker tre av fyra zoner väl, men det är inte alltid alla zoner hoppas igång. Jag får då lyfta pannan och ställa ner den ingen när spisen börjar söka efter kärl. Också detta är irriterande att behöva göra gång på gång.
Någon som upplevt samma problem? Är det kända problem? Jag har inte kontakta siemens än, men det är kanske dags snart....
Jag är ingen induktionsexpert, men jag tycker att dom olika induktionsspisar jag provat så kan det vara lite småbuggar såsom du nämner! Nu ska jag inte trampa nån på tårna, det finns säkert dom som aldrig har nå bekymmer med sina. Eller kanske förbiser dom små sakerna det kan va???
Jag köpte en induktionshäll åt käringen. Blir vansinnig på den. Man kan inte lägga ifrån sig något på den för då börjar den pipa. Lyfter man bort kastrullen för att hälla av lite vatten så börjar den pipa. Om det kokar över så stänger den av alltihop - utom det där fabla pipandet. En tid efter vi monterat den så stod den och pep ibland på nätterna. Först trodde jag att den var svartsjuk när jag pillade på käringen - men det visade sig att det var katten som promenerade över hällen - och då började den givetvis pipa.
Sen funkar inte touchknapparna om man är blöt eller har flötiga fingrar.
Värst av allt är att den har knapplås! När käringen är borta får jag laga mat i ugnen - begriper mig inte på hällhelvetet.
Det var bättre förr när det var vred på spisarna! Allt var för övrigt bättre förr. Nästan.
Sen funkar inte touchknapparna om man är blöt eller har flötiga fingrar.
Värst av allt är att den har knapplås! När käringen är borta får jag laga mat i ugnen - begriper mig inte på hällhelvetet.
Det var bättre förr när det var vred på spisarna! Allt var för övrigt bättre förr. Nästan.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Kanske lite sent nu men ett tips då är att välja hällar som antingen har en lös magnetisk ratt (detta gillar jag bäst men det är ofta lite dyrt) eller som har PiezoDesign (så kallar Bosch&Siemens det, kanske heter annat hos andra märken), dessa funkar med alla fingrar.Locke skrev:
Jag fullkomligt hatade allt vad glaskeramikhällar med tourchkontroll hette (oavsett om det var induktion eller inte) tills jag köpte en med PiezoDesign. Nu bara hatar jag när jag kommer till andra kök där det är "vanliga" touchkontroller (vilket tyvärr är fallet på landet).
till TS: vår Siemens induktionshäll är lite äldre och med lite färre funktioner än din, men den funkar väldigt bra med en mängd kärl (Dina kokkärl ska det verkligen inte vara fel på. Vi har rätt mycket Iittala som funkar utan strul. Demeyere har legat lite utanför vår prisklass, men jag har svårt att tro det skulle vara problemet).
Frusen spenat är inte helt ovanligt hos oss, och det funkar bra, sådana fina flexizoner har vi inte, så där kan jag inte säga något.
Jag tycker du ska kontakta Siemens, det låter inte rätt.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Jag ska ersätta befintlig kabel (svart) från induktionshäll med en ny kabel som redan har perlixepropp, hur ska jag koppla inuti induktionshällen?
Kök -
Övergång från infälld dosa till utanpåliggande dosa och perilexuttag till induktionshäll
El -
Någon som köpt o använder Point induktionshäll från Power?
Vitvaror -
Fransk induktionshäll, koppla?
El -
Ta bort metallram från induktionshäll
Vitvaror