82 253 läst · 50 svar
82k läst
50 svar
Siemens E 44-10 torktumlare som plötsligt stannar
Hej! Vi har en tre år gammal Siemens E 44-10 torktumlare som plötsligt stannar i torkprogrammet. Efter att den stannat lyser inga varningslampor, det enda som händer är att lampan i startknappen blinkar. Jag har gått igenom filter, pump, fläkt och värmeelement på baksidan och rengjort. Men min gissning just nu är att det är ett relä som är trasigt på det kretskort som sitter bakom kontrollpanelen. Ett nytt sådant kostar 3000 kr ! Eller finns det någon annan möjlig lösning på problemet?
Har kontaktat Siemens service men de kan inte ge någon som helst teknisk support över telefonen. Det enda jag kan göra är att beställa en service som kostar 950 kr för den första halvtimmen. Och det skulle ju vara muntert om de konstaterar att kretskortet behöver bytas ...
Så vad göra?
1) Slänga ut den och köpa ny (och då blir det ingen Siemens. Någon som har tips på torktumlare?)
2) Beställa service och reparera för max ca 2000 kr annars slänga ut den och köpa ny
Tips och idéer mottages tacksamt!
Har kontaktat Siemens service men de kan inte ge någon som helst teknisk support över telefonen. Det enda jag kan göra är att beställa en service som kostar 950 kr för den första halvtimmen. Och det skulle ju vara muntert om de konstaterar att kretskortet behöver bytas ...
Så vad göra?
1) Slänga ut den och köpa ny (och då blir det ingen Siemens. Någon som har tips på torktumlare?)
2) Beställa service och reparera för max ca 2000 kr annars slänga ut den och köpa ny
Tips och idéer mottages tacksamt!
Om man kan det tekniska och tror det är reläet som är dåligt skulle jag plockat bort kretskortet (med el avstängd!), tagit bort reläet från kretskortet och pillat isär det utan att skada höljet om det är tillräckligt stort. Vidare undersökt om det är bränt på något sätt, leta efter (främst de stora) lödningar som kan ha släppt och i så fall löda om dessa (vanligt fel på reläer som vibreras). Om det är ett litet relä kanske det finns motsvarande att köpa på någon elektronikfirma. Ett annat fel kan vara fuktgivaren som ger fel värde och avbryter programmet för tidigt.
Och efter lite mer felsökning: När jag försiktigt tar loss kontrollpanelen och kyler (alt. tar bort fukt) med hjälp av en hårtork (bara kalluft) så fungerar torktumlaren. Det är väldigt tydligt: när jag stänger av hårtorken så stannar torktumlaren efter ca en halv minut. Det sitter fem reläer och fyra kondensatorer där jag kyler. Vet inte om reläer kan bete sig på det viset: alltså slå ifrån vid värme. Efter sökning på Siemens så antar jag att det kretskortet som reläerna sitter på kallas "kontrollmodul" och kostar 2962,50 !!
Efter att "prickat" de olika kondensatorerna (magnu: tack för tips!) med kylspray tror jag att jag hittat den felande: den stora. Det står Lelon REA 85C A610(M) på den. Varit inne på Lelons hemsida men inte hittat just den än.
Ok, då har jag lödat av den. 10 uF 400 V står det på andra sidan. Efter sökning på Elfa hittade jag en med samma värden: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-115-84&toc=19089. Och den kostar hela 11 kr! Den bör väl funka? Måtten stämmer också förutom att den är 5 mm längre, men det bör få plats.
Jag har inte hunnit med att uppdatera vad som hände sen, men här kommer det. Efter att jag bytt kondensatorn så kvarstod problemet. När jag felsökt lite mer noggrant så visade det sig att det var en liten krets (TNY266PN, switchregulator) som var orsaken till problemet. När jag använde ytterst lite kylspray på den så funkade torktumlaren. Köpte en ny på Elfa för 12 kr och bytte. Lite pilligare med 7 ben. Nu fungerar torktumlaren igen!!
Men man blir lite matt på hela konceptet: Om jag anlitat någon skulle först felsökning gått på 950 kr, sedan ny kontrollmodul för 3000 kr, sedan antagligen nytt servicebesök för ytterligare 950 kr för bytet, alltså runt 5000 kr!!! Så då skulle man istället slängt den och köpt en ny. Och torktumlaren i övrigt är i bra skick. Otroligt slöseri.
Men man blir lite matt på hela konceptet: Om jag anlitat någon skulle först felsökning gått på 950 kr, sedan ny kontrollmodul för 3000 kr, sedan antagligen nytt servicebesök för ytterligare 950 kr för bytet, alltså runt 5000 kr!!! Så då skulle man istället slängt den och köpt en ny. Och torktumlaren i övrigt är i bra skick. Otroligt slöseri.
Jag är rätt imponerad att du grejade det!
Pysslar själv professionellt med elektronik. De där felen är inte speciellt lätta att hitta.
Det är inte lätt att kyla ner bara en krets med kylsprayen.
Man har bättre precision när man eldar på en komponent med lödkolven.
Annars är jag förvånad att en krets hade gått sönder. Kondensatorer brukar vara det som lämnar in.
Pysslar själv professionellt med elektronik. De där felen är inte speciellt lätta att hitta.
Det är inte lätt att kyla ner bara en krets med kylsprayen.
Man har bättre precision när man eldar på en komponent med lödkolven.
Annars är jag förvånad att en krets hade gått sönder. Kondensatorer brukar vara det som lämnar in.
Hejsan,
Jag har en Siemens torktumlare E44-16 som är ifrån 2007.
Efter några minuter stannar den och tjuter samt att lampan för slut/skrynkelskydd samt Torkning blinkar.
Har gjort rent allt på denna maskiner men felet kvarstår. Har ej fått reda på vad felindikeringen betyder.
Någon som vet? Andra förslag? Det verkar som att tumlaren aldrig hinner bli varm. Har testat olika progg samt olkia typer av klädesplagg osv.
Jag har en Siemens torktumlare E44-16 som är ifrån 2007.
Efter några minuter stannar den och tjuter samt att lampan för slut/skrynkelskydd samt Torkning blinkar.
Har gjort rent allt på denna maskiner men felet kvarstår. Har ej fått reda på vad felindikeringen betyder.
Någon som vet? Andra förslag? Det verkar som att tumlaren aldrig hinner bli varm. Har testat olika progg samt olkia typer av klädesplagg osv.
Ja, fast det är tyvärr ett annat fel, andra indikeringar som tänds upp.
Men tck endå! =))
Men tck endå! =))
har du provat
Luckan finns under kondensorn när du tar ut den ganska långt in på botten. Där ligger det mycket vatten och ludd som man får ta bort.
eller
Kolla även flottören till den stackars vattenpumpen som finns till vänster i det "hemliga facket". Det är nog den som fastnar i övre läget p.g.a. ludd/fnugsi och signalerar full tank och då stannar processen, som den ska göra då, av säkerhetsskäl.
en annan skrev
Det visade sig att pumpen som pumpar vattnet från det nedre utrymmet till den övre vattenbehållaren hade 'beckat' igen!Det visade sig att pumpen som pumpar vattnet från det nedre utrymmet till den övre vattenbehållaren hade 'beckat' igen!
Ännu en som bekräftar en lucka och att det fungerar efter rengöring.
När jag dock hittade den "hemliga" luckan och såg allt äckligt där så...
Tipset är att ta bort sidoplåten så man kommer åt att göra rent. Och även lyfta bort pumphuset. (Kanske skrevs om tidigare).
Och sista inlägget i tråden visar ytterligare ett.
Du borde ha en flottör , vattenpump och eventuellt vattenbehållare även på din maskin.
Luckan finns under kondensorn när du tar ut den ganska långt in på botten. Där ligger det mycket vatten och ludd som man får ta bort.
eller
Kolla även flottören till den stackars vattenpumpen som finns till vänster i det "hemliga facket". Det är nog den som fastnar i övre läget p.g.a. ludd/fnugsi och signalerar full tank och då stannar processen, som den ska göra då, av säkerhetsskäl.
en annan skrev
Det visade sig att pumpen som pumpar vattnet från det nedre utrymmet till den övre vattenbehållaren hade 'beckat' igen!Det visade sig att pumpen som pumpar vattnet från det nedre utrymmet till den övre vattenbehållaren hade 'beckat' igen!
Ännu en som bekräftar en lucka och att det fungerar efter rengöring.
När jag dock hittade den "hemliga" luckan och såg allt äckligt där så...
Tipset är att ta bort sidoplåten så man kommer åt att göra rent. Och även lyfta bort pumphuset. (Kanske skrevs om tidigare).
Och sista inlägget i tråden visar ytterligare ett.
Du borde ha en flottör , vattenpump och eventuellt vattenbehållare även på din maskin.
Japp, har redan gjort rent allt det där. tror att ev felet ligger på kretskortet