Jag har haft samma rostfria Essve-kit som man hänger i bältet i tre år. Jag hade det i två hela år sen helt plötsligt tappade jag bort hälften av alla delar sista året. Skit! Dom nytillverkade har en annan ytbeläggning som inte är lika kul och känns annorlunda.

Med torx funkar ju allt i stort sett, gillar Essve just för att deras PZ2, PH2 etc stämmer med skruvstandarden vilket billiga bits inte alltid gör konstigt nog.

Essve-kiten brukar kosta 150-200:- och är fan bäst hittills.

Fast bitshållare/chuckar tycker jag inte att det finns några bra. Inte ens festool.

zupermac skrev:
Är det någon som provat Torx med stift, till vad (se billagan)?
[bild]
Torx med stift, även kallat tamper proof torx (tror det stavades så) togs fram även det som ett försök att få folk att sluta öppna saker som man inte skulle in och pilla i. Den kan vara vettig om du vill att irritera den som ska skruva loss saker, men annars så fyller det inte mycket funktion. Ska dock påpeka att om du använder sådana med mindre storlek, så kom ihåg att godset i ditt bits är ganska tunnt och inte håller för mycket...

CCPusher skrev:
Harald nyborg har family pack med bits till billiga pengar á MathiasS devis [länk] smartaste tipset idag enligt mig. :)
Jag köpte en burk för ett tag sedan (jag resonerar precis som MathiasS) och kan bara konstatera att de är bra mycket bättre än vad priset antyder. Bla köpte jag just T25 och jag har i varje fall lagt 20 kvm golvspån och satt upp ett kök med ett och samma bits. Lustigt nog slarvar jag inte bort bitsen nu när jag har gott om dem :rolleyes:

Jag har ett sånt där fiffigt kit med hållare och en bits av var sort. Fabrikat Hilti. Men inte 17 orkar man stå och plocka de olika bitsen in och ut sin hållare var gång man ska byta. Det tar alldeles för lång tid. Då är det bättre att ha massor av olika bits liggande överallt, så hittar man alltid nåt.

Ang. torx vs kryss-spår: torx ger helt klart ett mycket bättre grepp. Varför man fortfarande envisas med Philips vet jag faktiskt inte. Det enda jag kan komma på är att det kanske funkar bättre i skruvautomater.

Rostfri trallskruv är mjukare än den icke rostfria. Därför är det alltid torx-spår på dem. Kryss-spåret håller helt enkelt inte. Varför man inte kan göra "rostande" trallskruv med torx vet jag som sagt inte.

Och för att svara på den ursprungliga frågan: när du köper dina skruv, se till att du väljer en förpackning där det följer med bits. Då behöver du inte bekymra dig vilket svindyrt märke på bitset du ska köpa.

Det är väl ett i-landsproblem... men jag tycker ändå att det är lite konstigt att vissa tycker det går så fort att leta efter olika bits som ligger lite "överallt". Mitt set ligger alltid i samma ficka i jobbarbrallorna och det tar inte allt för många sekunder att plocka upp den...

bygga_bo skrev:
Bla köpte jag just T25 och jag har i varje fall lagt 20 kvm golvspån och satt upp ett kök med ett och samma bits.
Ok, jag skruvade ihop en veranda i söndags morse, den var nog på 30 kvm med samma bits och jag förväntar mig att den ska hålla lite mer än så. Jag vill inte ha 50 bits av samma sort bara för att jag ska kunna slänga dem omkring mig. Jag vill lha en eller två som är av riktigt bra kvalitet och som kan hålla flera hundra kvadrat.

bigsnucke skrev:
Mitt set ligger alltid i samma ficka i jobbarbrallorna och det tar inte allt för många sekunder att plocka upp den...
Det låter som jag ska titta lite noggrannare på ett Essve-kit, lr vilket kit har du?

Redigerat:
Bjurran skrev:
Torx med stift, även kallat tamper proof torx (tror det stavades så) togs fram även det som ett försök att få folk att sluta öppna saker som man inte skulle in och pilla i. Den kan vara vettig om du vill att irritera den som ska skruva loss saker, men annars så fyller det inte mycket funktion. Ska dock påpeka att om du använder sådana med mindre storlek, så kom ihåg att godset i ditt bits är ganska tunnt och inte håller för mycket...
Torx-T används i offentliga miljöer,ex toaletter,affärer!En vanlig Torx kan oftast öppnas med en spårmejsel!
Jag jobbade på ett fängelse för något år sen och där var det en och annan Torx-T kan jag säga!
Det är inga bekymmer men hållfastheten på bitset(trots hålet),drar man för hört så är det skruven som ger sig först!
Använder själv mkt Biltema-bits och tycker att dom fungerar kanonbra.
Tycker däremot att det kan vara lite toleransskillnad på deras skruv(oavsett bitsmärke).Ibland så glappar bitset lite,och då slits nog bitset fortare!?

Jag köpte detta Wera-settet för ett tag sedan och kompletterade med en Torx och det har fungerat mycket bra för mig. Även om sambon hon får tag i skruvdragaren och slirar på skruvhuvudena så att det skär i öronen :) så funkar bitsen fortfarande bra! (Alla är bits är dessutom kvar!)
Bitchucket fungerar även det tillfredställande, det enda den inte har lyckats hålla kvar är den Festool-bithållare, som en hantverkare glömde kvar här, jag tillfälligt skulle förlänga med.

MathiasS skrev:
Mitt problem är inte att bitsen trillar ur bithållaren. Jag har en billig bithållare från Biltema som låser fast biten så den intekan trilla ur .

Mitt problem är att jag aldrig vet var EN svindyr T25 bit är när jag ska ha den och då är det bättre att ha en hel ask eller två på verkstadsbänken. Då kan jag ta en ny bit varje gång jag ska ha en...:)
eller festool c12 med magneter på maskinen....då kan du ha många bits med dig, hela tiden:)

bygga_bo skrev:
Bla köpte jag just T25 och jag har i varje fall lagt 20 kvm golvspån och satt upp ett kök med ett och samma bits. Lustigt nog slarvar jag inte bort bitsen nu när jag har gott om dem :rolleyes:
Inte använder du väll T25 när du skruvar spån inte... snarare T20 :p

I love torx!! :)

Daniel_N skrev:
eller festool c12 med magneter på maskinen....då kan du ha många bits med dig, hela tiden:)
Tills man tappat maskinen i backen... plötsligt har man inga hmmm...

CCPusher skrev:
Harald nyborg har family pack med bits till billiga pengar á MathiasS devis [länk] smartaste tipset idag enligt mig. :)
Sedärja! Det där är dessutom hantverkarbits, det måste betyda något för kvaliteten!;)

Friggebo skrev:
Tycker däremot att det kan vara lite toleransskillnad på deras skruv(oavsett bitsmärke).Ibland så glappar bitset lite,och då slits nog bitset fortare!?
Det finns ofta en anledning till varför saker och ting är billiga. :rolleyes:
Oavsett vad det är för något så är toleranserna (när de tillverkas) lite större, lr så är de billiga bitsen de som inte kunde hålla måttet vid tillverkningen (både i materialet och storleken).

Jag är ute efter en sats riktigt fina bits som jag kan ha i jobbarbrallorna och använda dem om och om igen. :D

zupermac skrev:
Jag är ute efter en sats riktigt fina bits som jag kan ha i jobbarbrallorna och använda dem om och om igen. :D
Köp ett Wera BiTorsion T20bits. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15083092. Vänta 2 år. Om det skulle vara lite slitet, köp ett nytt bits först då!;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.