Nöden är uppfinningarnas moder sägs det. Jag har hyrt betongfräs ett par gånger och fått hicka när hyran ska betalas. Det råder inget tvivel om att en Hilti saneringsfräs är bra, men finverktyg kan ibland vara lite overkill för en husrenoverare.

Här kommer ett tips på hur du själv bygger en fullt fungerande betongfräs.

Materiallista:
1 st vinkelslip - helst varvtalsreglerad. Min modell är inköpt på Jula.
1 st diamantslipskiva. Dessa finns hyfsat billigt på Biltema och Jula.
1 st tom kakburk. Dessa finns tyvärr inte att köpa tomma, utan måste köpas med innehåll, men det brukar vara ganska lättlöst problem.
1 st 30-40 cm tomrör. Jag använde en stump wirsbo pexytterrör.

Borra ett centrumhål (ca 30 mm) i botten på kakburken. Klipp ner den i lagom höjd. Borra även ett hål för dammsugaranslutgning.
IMG_9615.jpg

Ersätt kastskyddet med det nytillverkade "dammskyddet". Använd vinkelslipens skruvhål (finns oftast skruvhål på billigare vinkelslipar eftersom kastskyddet brukar vara skruvat).

IMG_9617.jpg

Tejpa fast dammsugarröret.
IMG_9616.jpg

Tejpa fast dammsugarslangen.
IMG_9618.jpg

Börja fräsa. Kör på hyfsat låga varv för annars kastar slipen iväg dammet snabbare än dammsugaren hinner jobba. Jag har fräst flera målade och skrovliga betonggolv i källaren. Det fungerar förvånansvärt bra! Var dock försiktig för min modell av vinkelslip höll inte när jag började belasta maskinen hårt.

Som sagt - en snållösning som kan fungera för de mindre jobben.

• Gilla
sveaman och 19 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tack för tipset.

Fram för mera sånt här .... :D

Min undring är vad den stackars dammsugaren tycker om betongdammet? När jag har kört sådan diamantklinga på min vinkelslip har resultatet varit ett sjukt fint damm som jag inte ens skulle önska min Kärcher-sugare.

phl: har du inte påse i din dammsugare? Min 795-kronorsdammsugare lever fortfarande efter 5 års ständig misshandel. Hjulen gick sönder nästan direkt, så den är lite handikappad. Dessutom återanvänder jag påsarna ett par gånger -annars får man vara storkund på byggvaruhuset. Påsarna är inte så stora i min maskin.

• Gilla
  • Haha
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
Ett tillägg:
Min fattigmansslip fungerar såpass bra att man inte behöver andningsskydd. Om man mot förmodan börjar hosta så är det ett gott tecken på att påsen är full i dammsugaren.

• Gilla
sveaman och 3 till
  • Laddar…
Visst har jag påse (använder den faktiskt alltid, även till sågspån). De gånger jag har sugit betong har jag märkt rätt snabbt att den tappar kraft. Kanske är det där med att man får vad man betalar för...

Betongslipen är onekligen intressant, dock ser det ju ut som om man får investera i en ful-vinkelslip med just variabelt varvtal. Min blåa Bosch tyckte jag gick för fort när jag fräste med den.

Gillar sådana här lösningar!! Har ett utrymme i källaren som behöver denna behandlingen. Skall bli skoj att specialmodda fulvilnkelslipen. Har ett gamalt källargolv så det kommer säkert att funka kanoners.

En lite noob fråga. Vad är det man gör med fräsen, när annvänder man den? Fräser man glovet plant eller? Tar inte det lång tid med en liten kling och stort golv.

Vi har fräst bort bl.a gammalt golvlim, tvåkomponentsfärg, gjutskarvar, valkar där gamla innerväggar stått. Därefter har jag flytspacklat, så det handlar inte om att få en jämn yta, utan bara sanera bort gammalt skit.

Det går även bra att hyra en Festool saneringsfräs eller Hiltis betongytfräs, men det kostar en del. Här ser ni mej in action då vi körde med Festool:en. Se hur golven såg ut. Har man såna golv kan min maskin vara till hjälp. Det funkar även att fräsa bort puts på väggen, men det blir enorma mängder putsdamm som lossnar, så då kan man strunta i dammsugaren. Använd fräsen till att bara fånga upp dammet som kastas iväg. Det blir dammigare utan dammsugare, men lindrigare tack vare skyddskåpan som bromsar kastet.

robert_slipar_golv.jpg

• Gilla
4HÖRN och 2 till
  • Laddar…
gwyrlim skrev:
En lite noob fråga. Vad är det man gör med fräsen, när annvänder man den? Fräser man glovet plant eller? Tar inte det lång tid med en liten kling och stort golv.
Toppen ju.
skall tillämpas då jag skall ha bort flinger/betong-färgen innan klinkring i tvättstugan.:)

Nu har jag också gjort en betongfräs. Den klarade betongen fint, men det var värre med det brunsvarta skiktet som låg ovanpå. Det satte effektivt igen slipskivorna så att de bara gled på underlaget.
En igensatt skiva syns på ena bilden.

Jag rekommenderar starkt att man använder en "polermaskin/slipmaskin" i stället för en vinkelslip.
Deras utväxling ger ett maximalt varvtal på ca 3000 rpm, och man får alltså betydligt bättre kraft än med en vinkelslip.

Jag köpte en på ÖB för 349:- och den är väldigt lik den här, som finns på utsidan av senaste Jula-katalofgen:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=010017

Om jag ser rätt på TS bilder, så använde han en sådan här:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=010624

Den går upp till 10000 rpm, och TS skriver ju att den gick sönder när han pressade den för hårt.
Jag tror en polermaskin håller bättre, pga mer lämpad utväxling.
Polermaskinerna brukar ha samma gängade axel som vinkelsliparna, men man får inte med låsmuttern.
Killen på ÖB var vänlig nog att gå ut på lagret och ta en låsmutter från en trasig vinkelslip,
jag fick den gratis! Det saknas även ett sådant skiv-skydd som verkar finnas på alla vinkelslipar.
Det har man ändå ingen nytta av när man bygger en betongfräs.

I stället för en kakburk använde jag ett lock för mikrovågsugn, inköpt på ÖB för 19:-

Som ni kan se valde jag en annan placering av dammsugarslangen än TS.
Jag tyckte det verkade lättare att få plats för hålet på ovansidan av locket.

/Hasse

• IMG_1203_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1235_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Spartryck och 5 till
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Nu har jag också gjort en betongfräs. Den klarade betongen fint, men det var värre med det brunsvarta skiktet som låg ovanpå. Det satte effektivt igen slipskivorna så att de bara gled på underlaget.
En igensatt skiva syns på ena bilden....
Tack för din utmärkta redogörelse! Jag gillade det där med mikrolocket - en värdig uppgradering av Fasting65:s monster ;)

En fråga bara... jag antar att du med "brunsvarta skiktet" menar limrester. Du skrev att geggan satte igen slipskivan, men lyckades du lösa problemet på något sätt? Eller är det rengöring titt och tätt som gäller? Stålborste i så fall?

• Gilla
Nocturnal
  • Laddar…
Skulle tro att det brunsvarta skiktet är tjära? Jag hade det hursom som fuktspärr i den del som de byggde ut 1960... (sätter igen allt)

En grymt bra idé då jag själv precis skall fräsa av ett golv till i källarn hemma (har alla delarna men bara använt diamantslipen utomhus)...

Blir till att modda en i helgen, har ledigt nästa vecka för renovering av kontor :)

bygga_bo skrev:
En fråga bara... jag antar att du med "brunsvarta skiktet" menar limrester. Du skrev att geggan satte igen slipskivan, men lyckades du lösa problemet på något sätt? Eller är det rengöring titt och tätt som gäller? Stålborste i så fall?
Jag vet inte säkert vad det brunsvarta är. När vi drog bort plastmattan var det kletigt under.
Efter att det kletiga tvättades bort så återstod det brunsvarta skiktet, ca 1 mm tjockt.
Det är inte kletigt, men segt, och mycket svårt att få bort.
Vi hyrde tidigare en handsaneringsfräs, men även den gled på skiktet.

Bygget av betongfräsen var ett sista försök att få bort det brunsvarta, men jag lyckades inte helt.
Det var väldigt jobbigt att få rent skivorna. Det gick att knacka bort små bitar med hammare och skruvmejsel,
men även en del korn lossade från skivan. Jag använde skivor med hårdmetallkorn på ytan.
Jag köpte aldrig någon diamantskiva av den typ som Fasting65 använde.

Efter mycket slit har jag fått bort skiktet på ungefär halva golvet,
och jag vill inte lägga mer tid på det. Jag hoppas att det går bra att lägga klinker nu.
Vi ska inte ha något tätskikt under klinkern.

/Hasse

Hej,

Den brunsvarta "geggan" är troligtvis lim. Går bort med varmluftsbistol och skrapa.

Lars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.