Såg nyligen att Makita har en sänksåg och sökte här på forumet för att se om någon testat den, men hittade inget. Är det någon som har erfarenhet av den och helst Festos för jämförelse?
 
Har testat Makitan, fast inte Festools´n. Makitan har tydligen lite kraftigare motor, annars vet jag inte vad som skiljer.
 
Festools TS 55 har väl två motorvarianter: 1050 och 1200w, Makitan 1300. Sen finns ju Festools stora TS 75, på 1600w, fast den är ju tyngre. Jag var mest nyfiken på om det var någon som hade prövat bägge och kunde ge ett referat.

Men har Makitan varit bra det du har sett?
 
Lyfter denna lite, finns det någon som har en aktuell jämförelse eller som kan lägga fram en teoretisk anledning varför den ena skulle vara bättre än den adra eller om det är vilket som.
 
En lite finess som Festo TS 55 85? har som mig veterligen alla andra saknar är att skärlinjen är densamma oavsett om klingan står i 90 grader eller är tiltad.
Personligen fattar jag inte varför man ens tittar på andra märken om man vill ha en sänksåg med skena.

/Kent
 
Tappar man inte lite av (eller hela) poängen med en styrskena om inte skärlinjen behålls oavsett vinkel. Känns som en ganska väsentlig finess. Gäller detta verkligen även Makitan?

Verkar uppenbarligen som om TS55 är det perfekta sågverktyget ;-)

Tanken med Makitan var att det verkar som om det finns en högre prispress och utbud på Makita-pryttlar i USA vilket skulle möjliggöra fler tillbehör till mig ;-) Sen är väl inte Makita något skräp heller direkt.
 
Makitan har inget splitterskydd. Det är bara skenan som har det, men inte sågen. Det vill säga att båda bitarna inte alltid kan användas.


Har provat utan att uppleva den lilla extra kraft motorn har. Tycker mer om min ts 55 a.
 
Sen så har väll Makitan bara ett spår som den följer medans Festool har två spår. Vet inte om det gör så mycket för precisionen där imot.
 
Makitans såglinje hamnar på samma ställe på arbetsstycket oavsett vinklingen, precis som TS55:an.

TS55:an styr på en skena, precis som Makitan.

Makitan har bättre vinkelinställningsmöjligheter och starkare motor

Makitan är på pappret utan tvekan en TS55-killer, men jag har inte provat den. Jag har redan en TS55:a och är nöjd.

Här är en broschyr:
http://www.makita.de/fileadmin/files/broschueren/SP6000_web.pdf
 
Jag har en TS55:a och jag kikade på Makitan på fredells och det känns som nån har målat en TS55:a turkos.
De ser ju nästan identiska ut. Sen tyckte jag inte att det var samma känsla i sänkfunktionen heller.
Har inte sågat med den men jag håller nog på min festool.
 
Makitan finns att köpa för 25% mindre pengar (för oss utan hantverkarrabatter) fast det där med avsaknad av splitterskydd kanske är ett aber. Är det något man använder ofta?
 
Uffe_Ulrika skrev:
Makitan finns att köpa för 25% mindre pengar (för oss utan hantverkarrabatter) fast det där med avsaknad av splitterskydd kanske är ett aber. Är det något man använder ofta?
jag tycker att det är toppen, ser ju till att snittet blir fint på båda sidor klingan. bra om man ska använda "restbiten" av skivan, annars så spelar det ingen roll.
 
ska få en makita sänksåg på jobb om ca en vecka , har redan en ts55 privat så det ska bli kul att se om där är någon skillnad , ville egentligen ha en ts55 men där va 4 veckors leverans tid och bara 1 på makitan
 
Ser fram emot en recension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.