Är det någon som har erfarenhet av Julas största byggsåg, den på länken nedan. Jag funderar på sån då jag inte riktigt har råd med en Bosch eller Dewalt 744. Men vill ha en såg med riktigt bord och framförallt ett mothåll som kniper åt på båda sidor av bordet.


Jula Postorder AB

Tack för hjälpen
Patrik
 
  • 244052_c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med sina 175 kg är det där ingen byggsåg, även om Jula skriver så. Den är avsedd för att ha permanent i en snickeriverkstad. Jag har tittat på den på Jula, och den gav inte intryck av att ha den precisionen man kan förvänta sig av en snickerisåg. Någon riktig erfarenhet av den har jag tyvärr(?) inte.

Bosch GTS10 har bra rykte, är transportabel och kan köpas för ca 6700 på DUAB. Inte så mycket mer pengar.
 
Är iofs inte svar på frågan, men...

jag har en hyfsad byggsåg som jag använt rätt flitigt tills dess jag köpte en Festool TS 55.

Sedan dess tror jag faktiskt inte jag har använt den en enda gång och nu fungerar den rätt så bra som avställningsyta har jag noterat.

Så vad jag ville säga var, fundera på om sänksåg och skena kanske kan klara dina behov. Otroligt flexibelt system.

/jbr
 
jbr skrev:
Är iofs inte svar på frågan, men...

jag har en hyfsad byggsåg som jag använt rätt flitigt tills dess jag köpte en Festool TS 55.

Sedan dess tror jag faktiskt inte jag har använt den en enda gång och nu fungerar den rätt så bra som avställningsyta har jag noterat.

Så vad jag ville säga var, fundera på om sänksåg och skena kanske kan klara dina behov. Otroligt flexibelt system.

/jbr
Gillar också min sänksåg skarpt, men för att klyca reglar eller upprepade snitt med samma bredd i tex skivmaterial så är en bordssåg väldigt mycket snabbare och smidigare. De är helt enkelt bra på olika saker.
 
P
jbr skrev:
Är iofs inte svar på frågan, men...

jag har en hyfsad byggsåg som jag använt rätt flitigt tills dess jag köpte en Festool TS 55.

Sedan dess tror jag faktiskt inte jag har använt den en enda gång och nu fungerar den rätt så bra som avställningsyta har jag noterat.

Så vad jag ville säga var, fundera på om sänksåg och skena kanske kan klara dina behov. Otroligt flexibelt system.

/jbr
jag har både byggsåg o en sänksåg och dom är bra till olika saker!
man kan inte klyva en 5 tums planka ner till 4 tum som är 4-5 meter lång snabbt och smidigt som med en bordcirkelsåg, däremot blir det klumpigt att ha spånskivor och liknande på en bordcirkelsåg, där är sänksågens starka sida

tror nog att den sågen som patrik tittat på är helt okej för pengarna!
 
Se bara till att ha 1-fas 16 A, den sågen drar tydligen 13 A dvs 3 kW på enfas! Det är nämligen inte så ofta som man har sådana grupper i vanliga hus, 10 A är det vanligaste.
Har man ett trefasuttag med 3x16A så finns det färdiga don att köpa som löser problemet.

Ingen maskin man vill flytta runt men den fungerar säkert och flyttar inte på sig så lätt som mindre sågar gör då man kör lite grövre dimensioner.

Dubbelkolla bara så att det är lätt att justera in anhållet parallellt med klingan, det är en svag punkt med många billigare sågar.

/Kent
 
I
Ska du klyva mycket och tjockt virke är det ingen såg att satsa på. Motorn håller inte (jag har själv bränt en sådan på att klyva 1½"x6"). Titta istället på en Gjerde byggsåg med 3-fas motor. Den klarar det mesta och kostar inte mer. Nackdelen är att du själv får ordna mothåll, osv. Och ska du inte använda den permanent kan du t.o.m. hyra en hos en maskinuthyrare.
_________________
Byggaren
 
Tack för era svar. Det blir ingen sån för mig...
 
Det beror lite på vad det är för typ av motor och givetvis även hur man sågar...
Det är en rätt stor skillnad på hur man använder de olika sågarna på ett snickeri kontra en byggsåg. På ett snickeri är det precision som gäller och på en byggarbetsplats så är det oftast strunt samma om det slår på 0,5-1mm hit eller dit men däremot så vill man gärna mata på i mycket högre tempo vid byggjobb och detta påverkar en hel del.

Gjerdesågar är bra byggsågar men nästan värdelösa om man vill t ex vill tappa, falsa etc.

Personligen hade jag valt en gammal Waco eller Jonseredare i verkstaden men de är inte kul att köra med eftersom man tippar bordet istället för klingan. Dessutom är kraften i dessa med 400-450 mm's klingor rätt oförlåtlig men precisionen är outstanding och de klarar alla moment man kan önska sig och mer därtill. som klyvsågar är de suveräna! De här maskinerna väger väl en cirka 300 kg, två man kan hantera den i en hiss i alla fall så det är en skattning.

Det går att klyva tjockt virke med mindre sågar med, om man tar det lugnt och har rätt klinga. Man bör ha en klinga för precisionsjobb och en för klyvning, sen kanske en för mer allround i byggvirke där man struntar i snittens kvalite.

På t ex DW744 bör man montera motorskydd om det saknas annars bränner man rätt lätt motorerna men det berör då kolborstmotorer, min gamla ELU TGS med 1800 W (tror jag) induktionsmotor är jäkligt svår att få att brinna och jag har kört det mesta i den under sisådär en 20 år. DW 744'an i verkstaden är mer för finjobb.

/Kent
 
pleqtiz skrev:
jag har både byggsåg o en sänksåg och dom är bra till olika saker!...
Håller självklart helt med om det.
Men, om budgeten är en faktor (vilket jag fick uppfatningen att den var) så håller jag nog på en sänksåg med skena istället såvida man inte redan har en givetvis.

Alltså, min poäng var bara att man ska fundera i vilken ordning man köper in grejerna. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag köpt mina prylar i en heeeelt annan ordning, men så är det ju alltid...

/jbr
 
En bordssåg som på nedanstående länk är nog ett mycket bra köp, Morten gör inga dåliga maskiner. Förutsätter dock att man har eller drar in trefas.

Snickerimaskiner

/Kent
 
P
jbr skrev:
Håller självklart helt med om det.
Men, om budgeten är en faktor (vilket jag fick uppfatningen att den var) så håller jag nog på en sänksåg med skena istället såvida man inte redan har en givetvis.

Alltså, min poäng var bara att man ska fundera i vilken ordning man köper in grejerna. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag köpt mina prylar i en heeeelt annan ordning, men så är det ju alltid...

/jbr
jo det är helt sant, man börjar med en solosåg ;)

skulle jag själv rekomendera en byggsåg så utan tvekan woodstar sågen som jag skrivit om tidigare här i forumet
 
I
Ett annat sätt att ordna för sina tillfälleliga klyvbehov, är att ta en vanlig elektrisk handcirkelsåg, borra ett hål i fotplåten i vardera hörnet, skruva fast den till en 2 mm rostfri plåt med FH maskinskruv, fjäderbricka och låsmutter, med springa för klingan och klyvkniven och sen sätta fast plåten i en byggd ställning av 12 mm K-plywood och trä + ett skydd över klingan. Den klarar bra mycket mer än man tror, bara man inte kör intermittent med den för långa stunder i taget.

Min 40-år gamla B&D HD1000 får göra tjänst som en sådan ibland fast jag även har en Festtools sänksåg med styrskena (finns även till Bosch) och en bandsåg.

Med en annan handcirkelsåg har jag sågat och kapat upp till 7 mm tjockt järn utan andra problem än att tänderna börjar bli slöa på den HM-specialklinga som hör till.

Så varför belamra golvytan med en massa stationära maskiner som tar upp värdefull plats i verkstaden?
_______________
Byggaren
 
Ligger rätt mycket i det men det är så jäkla svårt att låta bli att köpa då maskinerna i princip är gratis *S* ja förutom golvutrymmet då och som jag definitivt lider brist på *mutter*

/Kent
 
imported_Byggaren skrev:
Ett annat sätt att ordna för sina tillfälleliga klyvbehov, är att ta en vanlig elektrisk handcirkelsåg, borra ett hål i fotplåten i vardera hörnet, skruva fast den till en 2 mm rostfri plåt med FH maskinskruv, fjäderbricka och låsmutter, med springa för klingan och klyvkniven och sen sätta fast plåten i en byggd ställning av 12 mm K-plywood och trä + ett skydd över klingan. Den klarar bra mycket mer än man tror, bara man inte kör intermittent med den för långa stunder i taget.

Min 40-år gamla B&D HD1000 får göra tjänst som en sådan ibland fast jag även har en Festtools sänksåg med styrskena (finns även till Bosch) och en bandsåg.

Med en annan handcirkelsåg har jag sågat och kapat upp till 7 mm tjockt järn utan andra problem än att tänderna börjar bli slöa på den HM-specialklinga som hör till.

Så varför belamra golvytan med en massa stationära maskiner som tar upp värdefull plats i verkstaden?
_______________
Byggaren


Hmmm.... sån'a där inlägg kan ju uppfattas som direkt konsumtionshämmande... ;-)

/jbr
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.