10 784 läst · 9 svar
11k läst
9 svar
Väcka liv i batteri
Hej!
Innehållet i tråden är inte nytt och blir inte sämre av att det än en gång behandlas.
Jag äger en Panasonic skruvdragare, 3,6 volt, vars första batteri tog slut efter 8 år. Ihopsatt i USA. Köpte ett nytt, made in Kina, och det "höll" i drygt ett år.
Hittade en sida på Internet som lärde mig:
. NiCa batterier har minneseffekt
. aldrig ladda förrän batteriet är tömt
. ladda med 10 % av batteriets kapacitet (i mitt fall 0,1 x 1200 mAh = 120 mA
Bilden visar skruvdragarens batteri, 3,6 volt, 1200 mAh, NiCa.
Att ladda det kinesiska batteriet i originalladdaren fann jag olämligt, eftersom den påstås ladda fullt på 15 minuter. Jag valde istället en laddare för mobiltelefon, output 7,1 volt, 600 mA.
Den visade sig vara synnerligen lämplig och jag lät den ladda två och en halv timme.
Därefter urladdning/återuppladdning tre gånger, och batteriet blev som nytt.
Jag skriver ner det här eftersom det kan vara av visst värde. Många av Er behärskar ämnet djupare än jag gör, för andra kan det vara nyttig information.
Och nu en fråga, hur är det egentligen möjligt att ladda det avbildade batteriet på en kvart. Laddströmmen närmar sig ju 5 Ampere?
per
Innehållet i tråden är inte nytt och blir inte sämre av att det än en gång behandlas.
Jag äger en Panasonic skruvdragare, 3,6 volt, vars första batteri tog slut efter 8 år. Ihopsatt i USA. Köpte ett nytt, made in Kina, och det "höll" i drygt ett år.
Hittade en sida på Internet som lärde mig:
. NiCa batterier har minneseffekt
. aldrig ladda förrän batteriet är tömt
. ladda med 10 % av batteriets kapacitet (i mitt fall 0,1 x 1200 mAh = 120 mA
Bilden visar skruvdragarens batteri, 3,6 volt, 1200 mAh, NiCa.
Att ladda det kinesiska batteriet i originalladdaren fann jag olämligt, eftersom den påstås ladda fullt på 15 minuter. Jag valde istället en laddare för mobiltelefon, output 7,1 volt, 600 mA.
Den visade sig vara synnerligen lämplig och jag lät den ladda två och en halv timme.
Därefter urladdning/återuppladdning tre gånger, och batteriet blev som nytt.
Jag skriver ner det här eftersom det kan vara av visst värde. Många av Er behärskar ämnet djupare än jag gör, för andra kan det vara nyttig information.
Och nu en fråga, hur är det egentligen möjligt att ladda det avbildade batteriet på en kvart. Laddströmmen närmar sig ju 5 Ampere?
per
Hej Per,pernitta skrev:Hej!
Innehållet i tråden är inte nytt och blir inte sämre av att det än en gång behandlas.
Jag äger en Panasonic skruvdragare, 3,6 volt, vars första batteri tog slut efter 8 år. Ihopsatt i USA. Köpte ett nytt, made in Kina, och det "höll" i drygt ett år.
Hittade en sida på Internet som lärde mig:
. NiCa batterier har minneseffekt
. aldrig ladda förrän batteriet är tömt
. ladda med 10 % av batteriets kapacitet (i mitt fall 0,1 x 1200 mAh = 120 mA
[bild]
Bilden visar skruvdragarens batteri, 3,6 volt, 1200 mAh, NiCa.
Att ladda det kinesiska batteriet i originalladdaren fann jag olämligt, eftersom den påstås ladda fullt på 15 minuter. Jag valde istället en laddare för mobiltelefon, output 7,1 volt, 600 mA.
[bild]
Den visade sig vara synnerligen lämplig och jag lät den ladda två och en halv timme.
Därefter urladdning/återuppladdning tre gånger, och batteriet blev som nytt.
Jag skriver ner det här eftersom det kan vara av visst värde. Många av Er behärskar ämnet djupare än jag gör, för andra kan det vara nyttig information.
Och nu en fråga, hur är det egentligen möjligt att ladda det avbildade batteriet på en kvart. Laddströmmen närmar sig ju 5 Ampere?
per
Har inget svar på din fråga, utan nöjer mig med att konstatera att du som vanligt sprider finurliga tips, vilket uppskattas. Jag röstar för att denna tråd lägs till i "Tips och Tricks-tråden", kanske utbredd med lite mer batteri 101.
//Daniel
Tack Daniel för Ditt vänliga svar.
Eftersom NiCa batterier alltmer sällan används, ersatta av NiMh, så skall det väl framhållas, att den senare typen saknar minneseffekt. Ett sånt kan Du ladda "när som helst".
Stämmer gör dock förmodligen rekommendationen att ladda med en tiondel av batteriets C-tal. (Energiinnehållet). Om Du är rädd om det.
per
Eftersom NiCa batterier alltmer sällan används, ersatta av NiMh, så skall det väl framhållas, att den senare typen saknar minneseffekt. Ett sånt kan Du ladda "när som helst".
Stämmer gör dock förmodligen rekommendationen att ladda med en tiondel av batteriets C-tal. (Energiinnehållet). Om Du är rädd om det.
per
NiCa-batterier finns i många utföranden, som alltså är uppbyggda på lite olika sätt. Jag kan för lite för att kunna gå in på skillnaderna internt.
Den "vanliga" NiCa-cellen ska laddas med 1/10 C, dvs om kapaciten är 2000mAH så ska laddströmmen vara 200mA och laddningen är klar på 12-15 timmar. (Om batteriet laddades idealt skulle det vara laddat på 10h, men som alla vet så blir batteriet varmt, så pga dessa förluster måste laddtiden förlängas lite.
Det brukar anses att denna laddström i princip inte förstör batteriet även om den strömmen ligger på betydligt längre, men det är definitvt ingen fördel heller.
Intelligentare laddare går ner till en ännu lägre underhållsström alt pulsladdning efter själva huvudladdningsförloppet är klart.
Sen finns det NiCa-celler som är gjorda för snabbladdning, en timmes laddning (1 C), eller tom 10-15 minuters (5 C, dvs t.ex. 10A laddning i 2000mAH cellpaket) kan man åstadkomma. Cellerna brukar bli tokvarma av denna laddning, men är dom designade för det så tål dom det!
Under denna brutala laddningsprocess måste laddaren ha koll på batteriets temp, när batterierna börjar bli gamla så går tempen upp mer än önskvärt, och laddströmmen måste sänkas.
Dessa celler kan också laddas med 1/10 C, men det är heller ingen fördel, en del användare av dessa celler brukar hävda att dom blir sämre av denna låga laddström (användare av dessa celler är bl.a. de som kör radiostyrda elbilar. För dom är NiMH-celler fortfarande inget alternativ, då NiMH-cellen inte klarar av att pumpa ut lika höga strömmar till motorn (många ampere) momentant, den relativt sett långsamma laddningsproceduren är också till last, då dom isåfall skulle vara tvungen att ha fler batteripack igång till sin bil.
Det batteripack som du fick levererat ursprungligen till din dragare var alltså av snabbladdningsbar typ, kinesacc-packet som du sen köpt är då kanske av vanlig typ och mår isåfall bäst av en laddström som innebär 12-15h laddning. Och detta pack tar i såfall förmodligen skada av att snabbladdas.
Den "vanliga" NiCa-cellen ska laddas med 1/10 C, dvs om kapaciten är 2000mAH så ska laddströmmen vara 200mA och laddningen är klar på 12-15 timmar. (Om batteriet laddades idealt skulle det vara laddat på 10h, men som alla vet så blir batteriet varmt, så pga dessa förluster måste laddtiden förlängas lite.
Det brukar anses att denna laddström i princip inte förstör batteriet även om den strömmen ligger på betydligt längre, men det är definitvt ingen fördel heller.
Intelligentare laddare går ner till en ännu lägre underhållsström alt pulsladdning efter själva huvudladdningsförloppet är klart.
Sen finns det NiCa-celler som är gjorda för snabbladdning, en timmes laddning (1 C), eller tom 10-15 minuters (5 C, dvs t.ex. 10A laddning i 2000mAH cellpaket) kan man åstadkomma. Cellerna brukar bli tokvarma av denna laddning, men är dom designade för det så tål dom det!
Under denna brutala laddningsprocess måste laddaren ha koll på batteriets temp, när batterierna börjar bli gamla så går tempen upp mer än önskvärt, och laddströmmen måste sänkas.
Dessa celler kan också laddas med 1/10 C, men det är heller ingen fördel, en del användare av dessa celler brukar hävda att dom blir sämre av denna låga laddström (användare av dessa celler är bl.a. de som kör radiostyrda elbilar. För dom är NiMH-celler fortfarande inget alternativ, då NiMH-cellen inte klarar av att pumpa ut lika höga strömmar till motorn (många ampere) momentant, den relativt sett långsamma laddningsproceduren är också till last, då dom isåfall skulle vara tvungen att ha fler batteripack igång till sin bil.
Det batteripack som du fick levererat ursprungligen till din dragare var alltså av snabbladdningsbar typ, kinesacc-packet som du sen köpt är då kanske av vanlig typ och mår isåfall bäst av en laddström som innebär 12-15h laddning. Och detta pack tar i såfall förmodligen skada av att snabbladdas.
Intressant! Hur ser det ut för NiMh batterier då? o lion?Mikael_L skrev:NiCa-batterier finns i många utföranden, som alltså är uppbyggda på lite olika sätt. Jag kan för lite för att kunna gå in på skillnaderna internt.
Den "vanliga" NiCa-cellen ska laddas med 1/10 C, dvs om kapaciten är 2000mAH så ska laddströmmen vara 200mA och laddningen är klar på 12-15 timmar. (Om batteriet laddades idealt skulle det vara laddat på 10h, men som alla vet så blir batteriet varmt, så pga dessa förluster måste laddtiden förlängas lite.
Det brukar anses att denna laddström i princip inte förstör batteriet även om den strömmen ligger på betydligt längre, men det är definitvt ingen fördel heller.
Intelligentare laddare går ner till en ännu lägre underhållsström alt pulsladdning efter själva huvudladdningsförloppet är klart.
Sen finns det NiCa-celler som är gjorda för snabbladdning, en timmes laddning (1 C), eller tom 10-15 minuters (5 C, dvs t.ex. 10A laddning i 2000mAH cellpaket) kan man åstadkomma. Cellerna brukar bli tokvarma av denna laddning, men är dom designade för det så tål dom det!
Under denna brutala laddningsprocess måste laddaren ha koll på batteriets temp, när batterierna börjar bli gamla så går tempen upp mer än önskvärt, och laddströmmen måste sänkas.
Dessa celler kan också laddas med 1/10 C, men det är heller ingen fördel, en del användare av dessa celler brukar hävda att dom blir sämre av denna låga laddström (användare av dessa celler är bl.a. de som kör radiostyrda elbilar. För dom är NiMH-celler fortfarande inget alternativ, då NiMH-cellen inte klarar av att pumpa ut lika höga strömmar till motorn (många ampere) momentant, den relativt sett långsamma laddningsproceduren är också till last, då dom isåfall skulle vara tvungen att ha fler batteripack igång till sin bil.
Det batteripack som du fick levererat ursprungligen till din dragare var alltså av snabbladdningsbar typ, kinesacc-packet som du sen köpt är då kanske av vanlig typ och mår isåfall bäst av en laddström som innebär 12-15h laddning. Och detta pack tar i såfall förmodligen skada av att snabbladdas.
Hej Mikael!
Ditt inlägg visar, att det på forumet finns betydligt djupare kunskaper än de jag visar. Tack för att vi får ta del av dem!
Kinabatteriet som jag fotat har samma beteckning som USA-batteriet, och bär också namnet Panasonic. Och det är nog meningen att det skall laddas i den laddare som från början följde maskinen.
Men jag kommer inte att göra det, jag kör med mina 600 mAmp x 2,5 tim.
På internetsidan jag nämnde står, att laddning med 1C kan vara litet äventyrlig och kan förstöra batteriet. Än värre bör det då vara med 4C, som med min panasonic- laddare.
Och information till Daniel m.fl.
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2344/batterier/
per
Ditt inlägg visar, att det på forumet finns betydligt djupare kunskaper än de jag visar. Tack för att vi får ta del av dem!
Kinabatteriet som jag fotat har samma beteckning som USA-batteriet, och bär också namnet Panasonic. Och det är nog meningen att det skall laddas i den laddare som från början följde maskinen.
Men jag kommer inte att göra det, jag kör med mina 600 mAmp x 2,5 tim.
På internetsidan jag nämnde står, att laddning med 1C kan vara litet äventyrlig och kan förstöra batteriet. Än värre bör det då vara med 4C, som med min panasonic- laddare.
Och information till Daniel m.fl.
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2344/batterier/
per
Och en till informationskälla, om man gillar att läsa på svenska är Elfa's faktasidor:
http://www.elfa.se/se/fakta.pdf ( ca 2,5MB)
på sidan 45 i denna PDF börjar infon om laddbara batterier.
Jag hittade vare sig i ELFA's material eller det Jon tipsade om, NiCa med laddningstider på 10-15 min som jag skrev om. Men jag vet att jepparna som kör dessa radiostyrda bilar snabbladdar sina accar så. Och steker ägg till fikapauserna på accarna efteråt.
Sen vill jag minnas att det finns flera batteriverktyg som laddas på 15-30 min, så jätteovanligt verkar det ju inte vara...
I ELFA's PDF såg jag siffran att man kortvarigt (några sekunder typ) kan ta ut 100C i ström ur NiCa, ett exempel, 200A :eek: ur ett 2000mAH accpaket. Men motorn i dessa små skitbilar käkar också glatt 50A vid full acceleration.
(att jag snackar så mycket om dessa bilar är bara för att jag är så förundrad och imponerad)
http://www.elfa.se/se/fakta.pdf ( ca 2,5MB)
på sidan 45 i denna PDF börjar infon om laddbara batterier.
Jag hittade vare sig i ELFA's material eller det Jon tipsade om, NiCa med laddningstider på 10-15 min som jag skrev om. Men jag vet att jepparna som kör dessa radiostyrda bilar snabbladdar sina accar så. Och steker ägg till fikapauserna på accarna efteråt.
Sen vill jag minnas att det finns flera batteriverktyg som laddas på 15-30 min, så jätteovanligt verkar det ju inte vara...
I ELFA's PDF såg jag siffran att man kortvarigt (några sekunder typ) kan ta ut 100C i ström ur NiCa, ett exempel, 200A :eek: ur ett 2000mAH accpaket. Men motorn i dessa små skitbilar käkar också glatt 50A vid full acceleration.
(att jag snackar så mycket om dessa bilar är bara för att jag är så förundrad och imponerad)
NiMH, jämfört med NiCaDaniel_N skrev:
Energitätheten = större (mindre cell för samma laddning)
Självurladdningen = större (för de flesta applikationer NiMH största problem)
Strömkapacitet vid urladdning = mindre (men rätt OK iaf, de flesta applikationer fungerar bra)
Uppladdning = långsammare (men inte så stor skillnad där heller)
Miljövänligare = ja
Miljöavgift = nej
LiIO, jämfört med NiCa:
Energitätheten = mycket större, både vikt och volym reduceras, kanske största fördelen.
Självurladdningen = mycket mindre, den andra jättestora fördelen.
ström och laddning har jag inte koll på... ( jag tror att den liknar NiMH)
Miljövänligare.
Nyare teknologi = varning för ev "barnsjukdomar", men mobiltelefoner och bärbara PC har kört detta länge nu, så ... (Jag har en Lion skruvdragare, ta i trä...)
Jag har inte superkoll, men jag tror att det är så här,
skriv en post och berätta om ni ser nåt fel!
Drar upp en gammal tråd. Men känner att jag vill tillföra lite. Just när man talar om laddning av NiCd och NiMh batterier så ska man komma ihåg att som det skrivs längre upp normal laddström för NiCd Och NiMh är 0,1C och 1C för snabbladdning.
Det skrevs följande "Den "vanliga" NiCa-cellen ska laddas med 1/10 C, dvs om kapaciten är 2000mAH så ska laddströmmen vara 200mA och laddningen är klar på 12-15 timmar. (Om batteriet laddades idealt skulle det vara laddat på 10h, men som alla vet så blir batteriet varmt, så pga dessa förluster måste laddtiden förlängas lite" Nästan rätt. Både NiCd och NiMh skall överladdas 40% så för en 2000 mAh cell som laddas med 0,1C är den optimala laddtiden 14h.
Det skrevs följande "Den "vanliga" NiCa-cellen ska laddas med 1/10 C, dvs om kapaciten är 2000mAH så ska laddströmmen vara 200mA och laddningen är klar på 12-15 timmar. (Om batteriet laddades idealt skulle det vara laddat på 10h, men som alla vet så blir batteriet varmt, så pga dessa förluster måste laddtiden förlängas lite" Nästan rätt. Både NiCd och NiMh skall överladdas 40% så för en 2000 mAh cell som laddas med 0,1C är den optimala laddtiden 14h.