Var inne på att köpa en dewalt D51845 21-graders spikpistol, men har nu tänkt om. Kan bli en Senco 602 istället pga. av nedan nämnda skydd.

21g kontra 34g om man ska skjuta ytterpanel tycker jag det verkar vetigt med en 21-graders. Synpunkter och erfarenheter på detta?

Hur är det med märken från "utskjutet" Senko har ett gummi skydd att sätta dit, se HA0170 i denna länk.
http://www.senco.com/pdf/us-pc/fp602_11_06.pdf

Vad har Dewalt för något mot det? Vad har ni med Dewalt pistoler för erfarenhet på märken?

En stor fördel med 21-graders är att det är mycket lättare att få tag i spik. Den spiken finns på "alla" ställena - dvs Biltema, Jula, Clas Ohlson, Harald Nyborg etc. 34-graders får du köpa i fackhandeln. Detta påverkar naturligtvis priset. 21 är mycket billigare. Sen har väl 34g "D-huvud", alltså huvudet är inte runt utan ser ut som en kaka man bitit en bit ur. Det kan man möjligen tycka blir lite fult om spikskallarna blir synliga.
Jag har ingen DeWalt eller Senco utan en budgetpistol, men jag har inte haft några problem med märken efter den.

Köpte en 21g spikpistol för 1495:- från Spånsug, kompressorer, svets, svetsar, högtryckstvätt & elverk - Drift & Underhållsteknik AB
har satt över 10 000 spik blandat 75mm och 90mm under tre månader. Fått ta isär för att spiken fastnat ca 5 gånger. Den har betalat sig så många gånger om. Hade ej klarat mig utan denna.
Fanns ett skydd på min också men efter ha spikat fast det ett antal gånger (innan jag kom på vad det var) körde jag utan och märkte inga skador. Fasadbrädorna var då färdigmålade.

Köpte även en dyckert samt klammerpistol för 500 kr/st.
Sååå prisvärda verktyg

Du lär inte ångra ett köp.

Snailman
4,5kg... blir man inte slut i armen med en sådan?

Om man tex spikar fasad, hur gör man? man kan väl inte hålla på upp och ner för varje bräda tex? Fäste man dem lite lätt och spikar hela väggen i samma höjd sedan eller?

Jag funderar lite på att skaffa en men hur jobbar man med en?

Vilken spikpistol köpte du? Finns visst två olika för 1495?

Mätte och ritade för bottenpanelen för att få bräderna raka.
Fäste panelen överst och nederst först. Vi var två stycken så det gick fort.
Spikade en hel rad på mitten där måtten var inritade. Tog sedan och spikade rad för rad.
Mätte och ritade för lockpanelen som sedan fästes uppe och nere.
Snörslog för att få raka spikrader mitt över spikläckten och spikade fast rad för rad.
Nu har jag ställning runt hela byggnaden så någon förflyttning av stege var inte nödvändigt, samtidigt spikade jag halva vägghöjden samtidigt.
Nu är det ett stort garage 10x15m och 4m takhöjd så storleken gör att det lättare blir ett flyt i arbetet.

Visst 4,5 kg blir tungt emellanåt. Får hålla slangen rätt så tyngder inte den så mycket. Men det går så otroligt fort.
Absolut störst hjälp när man spikar spikregel till undertaket. Jobbigt att spika med hammare över huvudet.

För enstaka jobb skulle jag nog rekommendera att hyra en. Blir mycket verktyg liggandes i onödan.

Det var en Gebe FN2190

Det är viktigt att smörja maskinen. Om du har en dimsmörjare på slangen eller droppa olja direkt i luftanslutningen (medföljer en droppflaska), spreyade även med 556 i spikmagasinet. En omgång varje dag.

Nackdelen med luftverktyg är dragandet av slangen, men om man ser till kostnaden jfm med elverktyg är det oslagbart.

ornet skrev:
Det var en Gebe FN2190
Som jag skrivit i en annan tråd är jag också väldigt nöjd med den. K-Rauta har kampanj på den just nu. Strax under tusenlappen. Väl värd det priset.

Nyfiken på om deras kompressorer också har samma kvalitet, eller om spikpistolen är en lyckträff. Vågade själv inte chansa när det gällde kompressorn.

Samma tillverkare som tillverkar Best Tools (som inte direkt har något gediget kvalitetsrykte i mina ögon) f.ö.

Gisle Krigsvoll AB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.