Vilken av dessa väljer ni?

• Aerfast TS55

0 Röster 0,0%
  • Bosch GSR 18 V-EC TE

3 Röster 5,3%
  • DeWalt DCF620

3 Röster 5,3%
  • Fein ASCT 18 M

1 Röster 1,8%
  • Festool DWC 18-4500

21 Röster 36,8%
  • Flex ADW 18,0-42 M

1 Röster 1,8%
  • Hilti SD5000 SMD57

16 Röster 28,1%
  • Hitachi WF18DSL

0 Röster 0,0%
  • Makita DFR450, 550, 750

4 Röster 7,0%
  • Max PJCD551

4 Röster 7,0%
  • Metabo SE 18 LTX 4000 + SM 5-55

1 Röster 1,8%
  • Milwaukee ???

2 Röster 3,5%
  • Nikko SA55HT

0 Röster 0,0%
  • Senco DS212, DS215, DS312

1 Röster 1,8%
  • Spit 218 Lithium SPEED 55

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    57
Behöver en ny skruvautomat, det har kommit en del nya och har dåligt koll på vilken som är den bästa idag.

Priset är oviktigt, likaså märke. Googlade men hittade inte så många nya tester eller omdömen.

Har bara provat några nya modeller på senaste Nordbyggmässan, blev ganska förtjust i Festools (som egentligen är en Protool med nya dekaler). Men vad man upplever i en mässa och hur det är i verkligheten är två olika saker. Dels så finjusteras maskinerna ordentligt av representanterna, dels så har de rätt band. Men även alltför optimala förhållanden med t.ex. 1 lager gips och ett mjukt träslag bakom. I verkligheten kan det vara OSB/Plywood, kvist, stålregel och allt möjligt. Samt mindre bra positioner och då märks vilka som är minst känsliga. Vissa maskiner är hopplösa så fort man inte håller det helt vinkelrät mot väggen/taket.

Så vad är den allmänna åsikten idag? Vilken/vilka märke och modell ska jag skaffa nu?

• Gilla
frejpz
  • Laddar…
Jag har dragit i drygt 20 000 trallskruv (HECO) med den Festool DWC18-2500 jag köpte i våras. Ungefär 19 000 av dem med de två bits som medföljde maskinen.
Jag tycker den har fungerat fantastiskt bra.
Felmarginalen är kanske 2-3%, och då oftast att den slirar och inte drar i skruven tillräckligt långt.
Lite känslig på vinkeln är den, och kräver mer mothåll när man ska skruva i vägg.
För mig som inte är så lång fungerar arbetshöjden okej, och man kan dra i relativt många skruv innan ryggen protesterar.

Vet många kör med Hilti sd5000 och är oerhört nöjda, ja har makitas, och den är helt ok, inte mer

trattalask
Jag hade en Festool DWC18-4500 är jag gipsade min ovanvåning. Mycket smidig automat. lätt att använda, tyst och lite missar, enkel att efterjustera med ifall det behövdes.

pleqtiz skrev:
Bästa och priset oviktigt? enligt tidningen DMH så är det MAX!
[länk]

Festools är oxå fina (y)

Är inte MAX mest för gips? Känns som att den har för högt varv för trall?
Annars ser den ut att vara perfekt maskin för ackordjobb 😁

E
Har en makita med ca1-2 år på nacken som är allt annat än bra. Alldeles för många skruvar som fastnar. Rent ut sagt bedrövlig. Har däremot en lite äldre av märket max som funkar finfint.

Köpte mig en hitachi wf18dsl när jag byggde mitt hus, har alltid varit imponerad och nöjd över hitachis batteri grejer men det där måste ha varit det sämsta köpet någonsin.
Mer än hälften av skruvarna får man efterdra med vanlig maskin eller att dom fastnar i maskinen.

funkar relativt bra om man håller maskinen spikrakt i bra höjd och gärna då med båda händerna.

Pratade med en representant för Milwaukee och frågade varför dom inte hade en automat i sortimentet, han påstod att dom skulle släppa en efter årsskiftet som skulle vara något att vänta på. Jag frågade varför dom var så sena, och enligt honom ville dom vara säkra på att dom lanserade en maskin som var bäst och verkligen fungerar.
Det återstår att se när den kommer, men jag blev lite nyfiken. :)

Har läst allt för många negativa kommentarer om Makita och Hitachi så dessa har jag styrkt bort.

Kandidaterna nu är Fein, Festool, Hilti och kanske MAX.

Hm... kanske värt att vänta och se vad Milwaukee släpper?

Har du inget akut behov av den så kanske det kan vara värt att vänta :)
Han nämnde att Hilti och Festool var dom märken som använts som mall för att forma den bästa automaten, om det ligger någon sanning i det återstår att se.
Glömde du inte ett blått märke i din lista?

Fein kan du också stryka. Rent skräp.

ceson skrev:
Har du inget akut behov av den så kanske det kan vara värt att vänta :)
Han nämnde att Hilti och Festool var dom märken som använts som mall för att forma den bästa automaten, om det ligger någon sanning i det återstår att se.
Glömde du inte ett blått märke i din lista?
Ja jag kan vänta ett par månader och stå ut med den gamla. Hilti och Festool är helt olika, avtryckaren på Festoolen ligger högre upp i handtaget, vilket gör det enklare att trycka emot vinkelrät mot ytan. Samtidigt så sägs det att Hiltin knappt behöver mottryck utan det skruvar på rätt bra av sig själv.

Matti_75 skrev:
Fein kan du också stryka. Rent skräp.
Vad är dåligt med Fein? Hört bara positiva saker om det.

S
End skrev:
Behöver en ny skruvautomat, det har kommit en del nya och har dåligt koll på vilken som är den bästa idag.

Priset är oviktigt, likaså märke. Googlade men hittade inte så många nya tester eller omdömen.

Har bara provat några nya modeller på senaste Nordbyggmässan, blev ganska förtjust i Festools (som egentligen är en Protool med nya dekaler). Men vad man upplever i en mässa och hur det är i verkligheten är två olika saker. Dels så finjusteras maskinerna ordentligt av representanterna, dels så har de rätt band. Men även alltför optimala förhållanden med t.ex. 1 lager gips och ett mjukt träslag bakom. I verkligheten kan det vara OSB/Plywood, kvist, stålregel och allt möjligt. Samt mindre bra positioner och då märks vilka som är minst känsliga. Vissa maskiner är hopplösa så fort man inte håller det helt vinkelrät mot väggen/taket.

Så vad är den allmänna åsikten idag? Vilken/vilka märke och modell ska jag skaffa nu?
tipsar hiltis sd2500. bara skruvat 80 paket och fortfarande på första bitsen

P
ceson skrev:
Pratade med en representant för Milwaukee och frågade varför dom inte hade en automat i sortimentet, han påstod att dom skulle släppa en efter årsskiftet som skulle vara något att vänta på. Jag frågade varför dom var så sena, och enligt honom ville dom vara säkra på att dom lanserade en maskin som var bäst och verkligen fungerar.
Det återstår att se när den kommer, men jag blev lite nyfiken. :)
Här är Milwaukees automatskruvdragare.. enpetare som de ska lansera magasin till! Den har samma automat skruv funktion som Festool och Makita har, kanske även Dewalt med? att såfort man trycker in skruven så går den igång automatiskt utan att röra avtryckaren.. om den är bäst ja de får nog ens smak och tycke avgöra :)

• Milwaukee automatskruvdragare uppställda på träbänk, potentiellt med kommande magasin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.