Jag har en skruvautomat från Hilti som mådde lite illa senast jag använde den. Helt plötsligt så blixtrade det inne i motorn (man såg tydligt blå blixtar genom fläkt-hålen) och det började lukta Märklintåg. När jag plockade isär den är det ett tydligt brännmärke på rotorn och det ser lite bränt ut inne i kroppen också.

Vad tror ni, är det kört eller finns det något man brukar göra i lägen som detta? Jag kan för lite om elmotorer (är ju bara sån där låtsasingenjör som håller på med dauta) för att avgöra om det blir tippen.

Nerplockad rotordel från en Hilti-skruvautomat med synliga brännmärken och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hand håller en demonterad Hilti skruvautomat med synligt brännmärke och brännskador på rotorn och insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet för övrigt att den ser för jävlig ut inuti. Skulle gärna hitta en sprängskiss på den, men trots att jag jobbar med det så har jag inte hittat något på Google.
 
Jobbar på Google eller med sprängskisser? ;)

Har isoleringen brutits på stator eller rotor? Kanske värt att testa göra rent allt o lägga på lite epoxy eller motsvarande. Men annars är det väl linda om eller nya delar som gäller. Utan att alls veta låter det som att det kan bli lika dyrt som en ny...
 
Hur ser kollektorn och kolen ut? Du kan mäta resistansen i alla lindningarna och se om den är lika. Skiljer det så är den slut. Du kan ju kolla upp om det finns reservdelar till den. Jag tvivlar på att det är värt att linda om den.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
E
Kolla med någon lokal firma som renoverar maskiner. Hilti är ju ett kvalitetsmärke så det kan vara värt att ta en titt om det går att laga. Brukar vara väldigt billigt jämfört med att köpa nytt.
 
jonmo skrev:
Jag vet för övrigt att den ser för jävlig ut inuti. Skulle gärna hitta en sprängskiss på den, men trots att jag jobbar med det så har jag inte hittat något på Google.
Ring till hiltis kundtjänst, de brukar ha grym service. Jag har fått sprängskiss på te54 och kopplingsschema för tdavc40 via mail
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Ny rotor, sen går den som en dröm. 5-600 på Ebay. Har du otur kostar den det dubbla. I den nedre prisklassen är det väl värt ett försök?
 
Tack för alla förslag, jag uppdaterar med mer info när jag har kommit framåt. Tar gärna emot mer input om någon har.
 
Avemo skrev:
Hur ser kollektorn och kolen ut? Du kan mäta resistansen i alla lindningarna och se om den är lika. Skiljer det så är den slut. Du kan ju kolla upp om det finns reservdelar till den. Jag tvivlar på att det är värt att linda om den.
Kolen ser bra ut, kollektorn likaså. Hur mäter jag lindningarna? Är som sagt nybörjare på det praktiska, men har god koll på allt vad teori heter.
 
Lindningarna i rotorn går mellan de kontaktytor på kollektorn som är diametralt placerade. Om du mäter med en ohmmeter mellan kontaktytor så skall det vara samma resistans mellan samtliga diametralt motstående par. Och det skall inte vara kontakt mellan två kontaktytor som inte är diametralt motstående. Om det plötsligt började blixtra utan att att kolen eller kollektorn ser sliten ut är det troligt att lindningarna är skadade.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Avemo skrev:
Lindningarna i rotorn går mellan de kontaktytor på kollektorn som är diametralt placerade. Om du mäter med en ohmmeter mellan kontaktytor så skall det vara samma resistans mellan samtliga diametralt motstående par. Och det skall inte vara kontakt mellan två kontaktytor som inte är diametralt motstående. Om det plötsligt började blixtra utan att att kolen eller kollektorn ser sliten ut är det troligt att lindningarna är skadade.
Ok, ska kolla det. Jag visste att det fanns en anledning till att önska sig en Fluke 87 i födelsedagspresent! :)

Det bruna märket på rotorn känns som det ställe det brunnit på. Återkommer!
 
Rotorn ser för övrigt ut att vara identisk med den till den TE6C jag reparerade här förleden. Intressant att se om jag får tag på en sprängskiss om det till och med är samma artnr.
 
Avemo skrev:
Lindningarna i rotorn går mellan de kontaktytor på kollektorn som är diametralt placerade. Om du mäter med en ohmmeter mellan kontaktytor så skall det vara samma resistans mellan samtliga diametralt motstående par. Och det skall inte vara kontakt mellan två kontaktytor som inte är diametralt motstående. Om det plötsligt började blixtra utan att att kolen eller kollektorn ser sliten ut är det troligt att lindningarna är skadade.
Hmm, din beskrivning överensstämmer inte med denna video: https://www.youtube.com/watch?v=qNV7TylIzSY

Förstår jag dig rätt om du menar att det inte skall vara kontakt mellan några andra än motstående kontaktytor?
 
jonmo skrev:
Hmm, din beskrivning överensstämmer inte med denna video: [länk]

Förstår jag dig rätt om du menar att det inte skall vara kontakt mellan några andra än motstående kontaktytor?
Så menade jag. Det var tydligen fel. Jag tror på den instruktionsvideon. Hans första och sista test var vad jag menade att du skulle mäta. Det i mitten hade jag inte trott.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Ok, mätning avklarad. Känns som att jag får börja kolla in Ebay efter en begagnad rotor. Det finns 12 separata slingor med följande resistanser (alla mätvärden i Ohm, kanske diffar på en tiondel):

6,7
6,2
6,2
6,0
5,7
5,3
4,7
4,0
3,2
2,1
6,7
6,8

Eller hur, det känns ju inte som särskilt upplyftande mätvärden väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.