Jag har en skruvautomat från Hilti som mådde lite illa senast jag använde den. Helt plötsligt så blixtrade det inne i motorn (man såg tydligt blå blixtar genom fläkt-hålen) och det började lukta Märklintåg. När jag plockade isär den är det ett tydligt brännmärke på rotorn och det ser lite bränt ut inne i kroppen också.
Vad tror ni, är det kört eller finns det något man brukar göra i lägen som detta? Jag kan för lite om elmotorer (är ju bara sån där låtsasingenjör som håller på med dauta) för att avgöra om det blir tippen.
Vad tror ni, är det kört eller finns det något man brukar göra i lägen som detta? Jag kan för lite om elmotorer (är ju bara sån där låtsasingenjör som håller på med dauta) för att avgöra om det blir tippen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jobbar på Google eller med sprängskisser?
Har isoleringen brutits på stator eller rotor? Kanske värt att testa göra rent allt o lägga på lite epoxy eller motsvarande. Men annars är det väl linda om eller nya delar som gäller. Utan att alls veta låter det som att det kan bli lika dyrt som en ny...
Har isoleringen brutits på stator eller rotor? Kanske värt att testa göra rent allt o lägga på lite epoxy eller motsvarande. Men annars är det väl linda om eller nya delar som gäller. Utan att alls veta låter det som att det kan bli lika dyrt som en ny...
Hur ser kollektorn och kolen ut? Du kan mäta resistansen i alla lindningarna och se om den är lika. Skiljer det så är den slut. Du kan ju kolla upp om det finns reservdelar till den. Jag tvivlar på att det är värt att linda om den.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Ring till hiltis kundtjänst, de brukar ha grym service. Jag har fått sprängskiss på te54 och kopplingsschema för tdavc40 via mailjonmo skrev:
Kolen ser bra ut, kollektorn likaså. Hur mäter jag lindningarna? Är som sagt nybörjare på det praktiska, men har god koll på allt vad teori heter.Avemo skrev:
Lindningarna i rotorn går mellan de kontaktytor på kollektorn som är diametralt placerade. Om du mäter med en ohmmeter mellan kontaktytor så skall det vara samma resistans mellan samtliga diametralt motstående par. Och det skall inte vara kontakt mellan två kontaktytor som inte är diametralt motstående. Om det plötsligt började blixtra utan att att kolen eller kollektorn ser sliten ut är det troligt att lindningarna är skadade.
Ok, ska kolla det. Jag visste att det fanns en anledning till att önska sig en Fluke 87 i födelsedagspresent!Avemo skrev:Lindningarna i rotorn går mellan de kontaktytor på kollektorn som är diametralt placerade. Om du mäter med en ohmmeter mellan kontaktytor så skall det vara samma resistans mellan samtliga diametralt motstående par. Och det skall inte vara kontakt mellan två kontaktytor som inte är diametralt motstående. Om det plötsligt började blixtra utan att att kolen eller kollektorn ser sliten ut är det troligt att lindningarna är skadade.
Det bruna märket på rotorn känns som det ställe det brunnit på. Återkommer!
Rotorn ser för övrigt ut att vara identisk med den till den TE6C jag reparerade här förleden. Intressant att se om jag får tag på en sprängskiss om det till och med är samma artnr.
Hmm, din beskrivning överensstämmer inte med denna video: https://www.youtube.com/watch?v=qNV7TylIzSYAvemo skrev:Lindningarna i rotorn går mellan de kontaktytor på kollektorn som är diametralt placerade. Om du mäter med en ohmmeter mellan kontaktytor så skall det vara samma resistans mellan samtliga diametralt motstående par. Och det skall inte vara kontakt mellan två kontaktytor som inte är diametralt motstående. Om det plötsligt började blixtra utan att att kolen eller kollektorn ser sliten ut är det troligt att lindningarna är skadade.
Förstår jag dig rätt om du menar att det inte skall vara kontakt mellan några andra än motstående kontaktytor?
Så menade jag. Det var tydligen fel. Jag tror på den instruktionsvideon. Hans första och sista test var vad jag menade att du skulle mäta. Det i mitten hade jag inte trott.jonmo skrev:
Ok, mätning avklarad. Känns som att jag får börja kolla in Ebay efter en begagnad rotor. Det finns 12 separata slingor med följande resistanser (alla mätvärden i Ohm, kanske diffar på en tiondel):
6,7
6,2
6,2
6,0
5,7
5,3
4,7
4,0
3,2
2,1
6,7
6,8
Eller hur, det känns ju inte som särskilt upplyftande mätvärden väl?
6,7
6,2
6,2
6,0
5,7
5,3
4,7
4,0
3,2
2,1
6,7
6,8
Eller hur, det känns ju inte som särskilt upplyftande mätvärden väl?