En uppdatering, testerna är i full gång. Har lite till att testa, förhoppningsvis är testet klart någon gång i nästa vecka.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Trumvirvel :p

På torsdag så presenteras testet.
 
  • Gilla
Tofu och 6 till
  • Laddar…
Vill börja med att tacka Byggahus.se för att jag fick testa denna såg!

Första intrycket är precis som alla andra produkter från Bosch professional mycket bra, produkterna känns genomtänkta och robusta.
Bild på såg
Vad som finns i kartongen;
• Såg
• Tving för att hålla fast arbetsstycken
• Instruktionsbok

Testet började med att pröva mjukstarten och bromsen, till min stora förvåning så saknar den nästan helt broms trodde verkligen att den var utrustad med det, typ som på Hitachi handsågar där klingan stannar direkt så fort man släpper knappen. En liten tendens till broms verkar det att finnas om man jämför med GCM8SJ. Mjukstarten däremot är behagligare när man trycker på avtryckaren och slippa rycket som det annars blir.
Medans sågen fortfarande är ren så gick tester vidare med att byta klinga, som på de allra flesta kap & ger sågar så är det lätt att byta klingan, så även på denna. Bara att trycka in kling låset och ta fram den medföljande insexnyckeln, snabbt och smidigt. Det man skulle kunna önska är att klingskyddet kunde vara kvar i uppe läge, då hade det varit ändå lättare.

Utdragit annhåll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att börja att använda sågen, innan första snittet så kontrollerades planheten mellan de utdragbara stöden. När de är helt infällda så är de riktigt plana, endast 0,02 i utdraget läge så är det lite sämre, då hamnar vi på 0,15. Som tur är så hänger de neråt och inte uppåt, hade det varit tvärtom finns det risk för att det kan hugga tag i arbetsstycket.

Första snitten handlar om att kontrollera hur noggranna vinklarna är, och hur lätt det är att byta vinkel. De fasta geringsvinklarna i vertikalt läge är riktigt smidiga, lätta att byta emellan och lätt åtkomliga, även den negativa vinkeln är genomtänkt.
Tilt reglage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reglage för tilt.
Negativ vinkel reglage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reglage för negativ vinkel och djupanslag.
Fasta vinklar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De fasta vinklarna, en riktigt bra detalj.

Började med en 2”4 obehandlad regel;
• 15°
• 22,5°
• 45°
Kapade 5st i varje vinkel och sedan kontrollmätte (mellan varje snitt så bytte jag vinkel). Spridningen inom respektive vinkel får godkänt, kan nog tycka att det kan vara lite bättre.
• 15° 0,15°
• 22,5° 0,15°
• 45° 0,1°
• 90° 0,1°
Samma procedur fast då med att tilta sågen;
• 15° 0,1°
• 22,5° 0,1°
• 45° 0,05°
• 90° 0,05°
Noggrannheten är bättre när sågen tiltas till sina fastalägen.
Klingan som användes till ovan är den som följer med maskinen, 48T.
Nu över till att kapa aluminium, sågen är väl inte helt konstruerad till detta men vi gör ett försök ändå.
Använder en plattstång 40x5 och ett fyrkantsrör 40x40x2.
Samma procedur som vi kapning av träregeln;
• 15° 0,15°
• 22,5° 0,15°
• 45° 0,1°
• 90° 0,1°
Samma resultat som vid trä. Hoppade över testet när man tiltat sågen då det inte kändes helt säkert att kapa aluminium på det sättet, svårt att spänna fast profilerna.
Klingan som användes till ovan är Bosch Multi Material, 64T, förmodligen hade resultatet blivit ännu lite bättre med T80 klinga.
Kapsnitten på trä med original klingan är bra, men det blir en del utfällningar.
Utfällning kortsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utfällning baksida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man komma ifrån detta får man köpa en klinga med lite högre kvalitet, ex Bosch Top Precision som ger extremt fina snitt. Den klingan som jag hade hemma har varit med ett tag så även den gav en del utfällningar.
Sågen har ”vuxit” om man jämför med GCM8SJ som bra tar 270mm i brädd medans denna tar hela 312mm.
Testade även en noname klinga och där blir resultatet bara godkänt om man ex. kapar reglar till en stomme eller där ytorna inte spelar någon roll. Den största hemligheten till fina snitt ligger inte i en bra dyr såg utan i bra klingor.
Den nya utformningen av spånutsuget är mycket bättre än på de förra modellerna, men varför skickar de INTE med en dammpåse (säljs som tillbehör)? När man står ex. utomhus och inte vill ha en hög med sågspån så får man använda dammsugare. (I Videon syns sydligt att dammpåsen saknas, kapar en limfogskiva, brädd 300mm och 20mm tjock. Här hörs även hur mjukstarten fräser lite, samt att "bromsen" inte är vad man önskar).

[video=youtube_share;eAu4tvZp0IU]http://youtu.be/eAu4tvZp0IU[/video]

Vad det gäller ergonomi så kan man inte annat än bli imponerad, handtag och alla justeringar man kan göra sitter exakt där de ska vara och är lättåtkomliga. Men man måste komplettera med ett såg bord för att den ska komma till sin rätt. En stor fördel mot GCM8SJ är att reglaget till att tilta sågen nu mer sitter så att man kommer åt den framifrån, och inte på baksidan som det är på GCM8SJ. Vikten är ett annat plus, endast 17,3kg så det är inga problem att flytta runt den.

Summan av denna såg är att det är en mycket kompetent kap/ger-såg för hemmafixaren som har höga krav på en såg som både är lätt att flytta runt, ergonomisk (så länge man har sågbord) och bra prestanda, trots en klinga på 216mm.
Betyg
4xBH.jpg

Ps. Bilder på kapning av aluminiumprofilerna kommer att tas om då de blev för dåliga, kommer att posta de i denna tråd när jag har tagit nya Ds.
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Bra redovisat men videoklippet går inte att öppna. Länken säger att klippet är "privat"......
 
Instämmer, väldigt bra redovisat. Hoppas du inte blir arg nu, men kunde inte undgå när jag såg det:

brädd -> bredd
såg bord -> sågbord
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
MB77 skrev:
Kapsnitten på trä med original klingan är bra, men det blir en del utfällningar. [bild]
Märkligt. Jag är ganska säker på att min GCM8SJ inte "flisar" så mycket. Kan de leverera med en sämre klinga nuförtiden? Hur mycket påverkar virkeskvaliteten detta tro?

Tack för en bra test för övrigt!
 
roli skrev:
Bra redovisat men videoklippet går inte att öppna. Länken säger att klippet är "privat"......
Ska fixa det.

Nu så ska det funka.
 
Redigerat:
Alfredo skrev:
Märkligt. Jag är ganska säker på att min GCM8SJ inte "flisar" så mycket. Kan de leverera med en sämre klinga nuförtiden? Hur mycket påverkar virkeskvaliteten detta tro?

Tack för en bra test för övrigt!
Detta var som sagt med orginal klingan, den har nog inte den högsta kvaliteten när det kommer till finlir, då är Top Precision betydligt bättre. På andra klingor jag har från Bosch (4-5st) så är de tillverkade i Italien medans denna plus en till jag har kommer från Kina. Kanske kan det spela någon roll?
 
Enda sättet att verkligen slippa flisor är att använda offerbräda under och där klingan går ut mot anhållet. Det flisar även med fina klingor. Men klart att det blir betydligt bättre om man har en fin klinga och kan ta det väldigt lugnt strax innan klingan sågat igenom materialet.
 
Vilket mätinstrument användes för att mäta vinklarna? 0,05 grader tycker jag är väldigt noggrant. Finns någon referenssåg som är bättre?
 
arneri68 skrev:
Vilket mätinstrument användes för att mäta vinklarna? 0,05 grader tycker jag är väldigt noggrant. Finns någon referenssåg som är bättre?
Har använt en CE Johansson Topaz för att kontrolera vinklar och planhet. (Tyvärr inga bilder på detta då vi har fotoförbud på jobbet)
Tycker med att 0,05 är godkänt, på en sträcka på 312mm som sågen klarar så blir diffen 0,27mm. På kortare sträckor spelar blir det nästan noll. Till riktigt finlir så kan det bli lite bökigt på långa sträckor.
 
MB77 skrev:
Har använt en CE Johansson Topaz för att kontrolera vinklar och planhet. (Tyvärr inga bilder på detta då vi har fotoförbud på jobbet)
Tycker med att 0,05 är godkänt, på en sträcka på 312mm som sågen klarar så blir diffen 0,27mm. På kortare sträckor spelar blir det nästan noll. Till riktigt finlir så kan det bli lite bökigt på långa sträckor.
Ok, googlade som hastigast och såg att det är någon form av stationär mätutrustning. Låter ändå som sågen har bra precision på sina fasta lägen, speciellt på tilt.

Har du testat djupanslaget? Sviktar sågen mycket? Tycker att min såg sviktar mycket, men var och klämde på en av AEGs sågar i 8K klassen och den sviktar ännu mera. Väldigt känsligt hur hårt sågen trycks ner.
 
Jag saknar nog lite bilder på själva sågen och hur går den i tex tryckt virke många köper kap på grund av altan bygge , samt lasern hur upplevdes den .
 
Sågen går alldeles utmärkt i tryckt virke. Har sågat oändliga mängder 28x120, 40x70 och 70x70 och det blir riktigt bra. Jag saknar en lampa som lyser upp arbetsstycket vid dålig belysning. Min laser är inte helt rak så jag har slutat att använda den och måttar med sågbladet istället.

Ergonomin och kvalitetskänslan är i absoluta toppklass.

Jag hade gett sågen någonstans mellan 4 och 5. Tillsammans med GTA 3800 så är det en ovärderlig partner när man har mycket virke att såga.
 
Jag tycker också sågen är bra i sin klass men gör man mycket altaner och stommar så är den alldeles för liten , lasern är ganska värdelös och som tanga sa en bra lampa saknas.
Men en perfekt såg för hemmasnickrare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.