Återuppväcker en gammal tråd med en fråga,

Sågen precis uppackad i garaget men upptäckte att de utdragbara sidorna inte livar med plattan i mitten.
Skiljer ca 1mm i innersta läget och ca 2mm i yttersta på båda sidorna, är det så på era sågar med?

Kanske inte spelar så stor roll i praktiken, gradfelet blir högst någon halv grad, men är ändå lite störigt

Närbild av en såg med utdragbara sidor som inte är i nivå med sågbordets mittplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nivåkontroll av en uppackad såg i ett garage där sidorna inte är i linje med sågbladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fredrikmollden skrev:
Hej! Jag anmäler mitt intresse att testar denna produkt! Har en äldre Bosch som jag är väldigt nöjd och har använt den genom allt ifrån takbyte, listning till större utbyggnader.

Jag kommer utförligt skriva ner och filma hur den påverkas av såsom tyngre och lättare projekt.

1.Snittytor.
2.Vinklar/gradantal.
3.Styrka i sågningen.
4. Säkerhetsmässigt.
5. Påverkan med olika klingor.
6.Uppsamlingsförmåga.

Mvh Fredrik
Sex år gammal tråd..:p
 
  • Haha
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
Karl.s Karl.s skrev:
Återuppväcker en gammal tråd med en fråga,

Sågen precis uppackad i garaget men upptäckte att de utdragbara sidorna inte livar med plattan i mitten.
Skiljer ca 1mm i innersta läget och ca 2mm i yttersta på båda sidorna, är det så på era sågar med?

Kanske inte spelar så stor roll i praktiken, gradfelet blir högst någon halv grad, men är ändå lite störigt

[bild] [bild]
Det är ingen superprecision på stöden på min såg men inte är det så mycket det skiljer.
Jag rör dock inte stöden speciellt mycket, ytterst sällan som jag kapar bitar där jag inte får stöd av sågbordet och det blir aldrig riktigt i liv.
Att sidostödet är för lågt gör ju inte speciellt mycket, värre om det är för högt, du ska ju ändå spänna fast arbetsstycket mot plattan innan du kapar.


För övrigt så har du inte dragit fast sidostödet på bilden. vik ned flaggan så stummnar det
 
Redigerat:
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
Cheesen
H Harald Boye skrev:
Sex år gammal tråd..:p
Det roligaste är att Fredrik redan anmält sitt intresse redan tidigare i tråden:)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Haha blev nog lite fel där. Försöker göra allt samtidigt. Inte lätt med tre hyperaktiva pojkar här hemma haha
 
Står i manualen att sågklingan ska vara 1.3-1.8 mm, allt jag tittar på är typ över 1.8, även boschs egna, är det några problem med att använda en 2.5 mm tjock klinga? Bara undrar med tanke på det specifika intervallet.
 
M Mjolnir skrev:
Står i manualen att sågklingan ska vara 1.3-1.8 mm, allt jag tittar på är typ över 1.8, även boschs egna, är det några problem med att använda en 2.5 mm tjock klinga? Bara undrar med tanke på det specifika intervallet.
Stamklingbredden är det intervall du refererar till.
Här är originalklingan:
Bosch Optiline Wood cirkelsågklinga för korrekt montering med stamklingbredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar intervallet säkerställer att du kan dra fast klingan, på ett korrekt sätt.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Stamklingbredden är det intervall du refererar till.
Här är originalklingan:
[bild]

Jag gissar intervallet säkerställer att du kan dra fast klingan, på ett korrekt sätt.
Tack, skulle vilja ha en 60t klinga som passar sågen, har du artikelnr på den versionen?
 
M Mjolnir skrev:
Tack, skulle vilja ha en 60t klinga som passar sågen, har du artikelnr på den versionen?
Jag tror den här skulle bli bra.
Optiline Wood cirkelsågklinga från Bosch med tekniska specifikationer och förpackningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ca 350:- (fri frakt) på Amazon.se (y)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tror den här skulle bli bra.
[bild]
Ca 350:- (fri frakt) på Amazon.se (y)
Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.