Polos skrev:
Jag tycker också sågen är bra i sin klass men gör man mycket altaner och stommar så är den alldeles för liten , lasern är ganska värdelös och som tanga sa en bra lampa saknas.
Men en perfekt såg för hemmasnickrare
På vilket sätt tycker du den är för liten?

Går inte lasern att justera, har jag för mig? :)
 
FredrikR skrev:
Går inte lasern att justera, har jag för mig? :)
Lasern går att justera i sidled men är den inte helt parallell med klingan så går det (tror jag) inte.. Jag skulle iaf behöva rikta den på min såg.

Men sen spelar det ingen roll för sågspån sätter sig för lasern så man måste göra rent den hela tiden, vilket i och för sig är mycket enkelt men jag lessnar iaf och måttar med klingan.
 
Har byggt två altaner och en balkong med min såg utöver en hel del annat sågande och lasern är som sagt inte praktiskt användbar, dels lyser den för svagt i dagsljus, dels så sätter sågspån snabbt igen linserna.

Dessutom beror det ju på vilken sida av din markering som du avser såga. Lasern är ett tunnt streck och representerar inte klingans tjocklek....Men så tror jag det är på alla sågar. Med andra ord en gimmick och inget vidare användbart :)

Använder ett GTA-3800 till sågen och det är bra och smidigt, dock retar jag mig på att låsrattarna sitter lite väl trångt till även för en person med smala kontorsfingrar... :)

Någon frågade om djupinställningen. Jag har använt den en hel del när jag tillverkade stolpar till balkongen och den funkar bra med hög repeterbarhet. Övre gränsen för denna ligger någonstans på 65 mm skulle jag tro. Finns ett smidigt bleck som man kan flytta så man enkelt kan såga med fullt djup utan att behöva rubba djupinställningen.
 
FredrikR skrev:
På vilket sätt tycker du den är för liten?

Går inte lasern att justera, har jag för mig? :)
Den är för klen och går ej att kapa lite större virke , darför skulle jag aldrig kunna ha den på jobbet .
Men som en hobby såg hemma skulle jag kunna ha den till
 
mexitegel skrev:
Dessutom beror det ju på vilken sida av din markering som du avser såga. Lasern är ett tunnt streck och representerar inte klingans tjocklek....Men så tror jag det är på alla sågar.
Off Topic, men, men: Kapexen har två smala lasrar, en på varje sida klingan.

On Topic: Trevlig recension, men jag saknar fler bilder och framförallt (från din pitch)

MB77 skrev:
5 Till sist men inte minst, hur ser den ut på insidan?
 
Dewalten jag kapar med har xps , en lampa som lyser upp arbetsstycket och skuggar klingan
 
Äh, vad är väl en laserstråle mot min ljussabel? :)
 
Hej alla duktiga verktygskunninga,

Det är på tiden att jag införskaffar en kap. Är Bosch GCM 8 SJL fortfarande den "som gäller" för hemmabruk (lister, panel)?

Har varit i de vanliga varuhusen och blivit "visad" Royobi, grön Bosch och Metabo som de säger är bäst.

Slå till på SJL?

/J
 
Behöver dessutom input på vad skillnaden är på borden: GTA-2500 och GTA-2600.
NetonNet säljer 2600 och Toolab 2500 till samma paketpris.
/J
 
P
GTA-2500 är väl i aluminium och GTA-2600 i stål. Har själv ett GTA-2600 och det är ganska så tungt, drygt 20 kg men robust och stadigt. Hade dock önskat att man kunde dra ut stöden ännu längre men det går ju att lösa med ett extra stöd på sidan om.

Hade valt det paketet med GTA-2500 om det är samma pris. 2500 väger ca 6 kg mindre. Svårt att hitta någon vettig information då vissa bilder ser ut att visa GTA-3800 som är betydigt dyrare, tex Bauhaus http://www.bauhaus.se/bosch-bla-gcm-8-sjl-utdragsag-arbetsbord-gta-2500.html
 
Om du har plats skulle jag alla gånger lägga till 400:- och ta gta 3800 istället.
 
erikssonjorgen skrev:
Behöver dessutom input på vad skillnaden är på borden: GTA-2500 och GTA-2600.
NetonNet säljer 2600 och Toolab 2500 till samma paketpris.
/J
Här: http://lindarn.se/layout.asp?ID=3191
Välinvesterade 400:- enligt mig, och dof. :)

Kan rekommendera Lindarn alla dar i veckan dessutom. (y)

Även om du kanske inte riktigt har platsen skulle jag råda dig gå på 3800-bordet, du behöver ju inte dra ut det hela 3800mm, men du får ett mycket stabilare bord.
 
Ja, det är ingen tvekan om att det är rätt att gå upp till GTA-3800 bordet. Jag är väldigt nöjd med att jag gjorde det, ångrar mig inte en sekund :D
 
Tack,
Blev en 8 SJL och GTA 3800.
Tack för input (och hålet i plånboken) ;-)
/J
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Inget dåligt val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.