Kommer i sommar bygga en altan, byta vindskivor och slita upp ett golv i drängstugan på landstället i Sthlms skärgård. Ypperligt stresstest och olika moment utlovas. Innehar även goda betyg i svenska från gymnasiet med examen -94, ska upprätthålla den så gott jag kan i recensionen. Dessutom fyra i maskinskrivning från nionde klass, det ni..:surprised:
 
Jag ställer gärna upp som testare beroende på när det anses behöva vara klart. Från mitten på augusti och ca 2mån framåt kommer vi göra stambyte med allt tillhörande arbete. Vi kommer då kunna testa både precision i att såga lister och golv, likväl som grovlek då bjälklag ska ställas i ordning.
 
Altanen skall renoveras och byggas ut med mycket vinklar och geringar. En såg som är "flyttbar" med ställbara vinklar skulle vara perfekt att testa och recensera då.

En recension skulle bestå av att testa sågens möjligheter till bl.a. geringar och snedkapningar av olika virkesdimensioner, både max och ev. min mått. Sågens noggrannhet på vertikala- och horisontellavinklar och "repiterbarheten" på dessa vinklar (allt med bild dokumentation). Även material och utförande på sågens ingående utrustning skulle testas, granskas och dokumenteras.
 
Hej!

Jag och min fru har köpt ett gammalt hus som vi renoverar. Vi jobbar med allt från att rikta väggar, till att sätta tak och skivor på en och samma gång.
Vi har just nu en billigare bosch kap & ger-såg, och skulle även kunna prata om vad man vinner på att köpa den dyrare modellen.

Eftersom min fru arbetat som journalist, och jag jobbar med film, så tänker jag mig att vi istället för att göra en recension istället filmar både när vi pratar om sågen, och visar bilder på dens användning!
 
Jag tar mer än gärna och spenderar några timmar på att grundligt gå igenom och recensera denna såg. Provar den även "in action" i stundande altan projektet som med både fris och i 45 gradiga vinklar får jobba med precision.

Då jag beslutat mig för att gå all in och satsa på de blåa Bosch sortimentet så är detta en helt suverän start på blå paketet tillsammans med min nyinköpta GSR skruvdragare.

Har även möjlighet att jämföra Boschen med en DeWalt dw777 om intresset finns där.
 
Redigerat:
Hej
Jag är intresserad av att testa sågen.
Jag har förutom sommarens altanbygge en takomläggning och totalombyggnad av ovanvåningen och källaren i planerna. är dessa är klara är det dags att ta hand om gårdshusen. Däremellan kommer det nog några finsnickeriprojekt..

Min tanke är att göra uppställning av hur maskinen klarar de specifikationer som utlovas, hur användarvänlig den är, vilken ergonomi sågen håller samt även göra en jämförelse med andra sågar.

Jag är ganska spänd på att se om en så här pass dyr maskin faktiskt kan lösa allt från grovsågning av byggreglar till gering av vinklar på lister. Resultaten redovisas i text och bild.
 
Jag har nyligen blivit husägare och väntar barn inom några veckor & kommer vara hemma mycket. Har ett hus att totalrenovera (byggår 1965) så jag kan med handen på hjärtat säga att jag kommer att behöva ett verktyg med denna kaliber för att göra de stora arbetsmomenten något enklare.

Uppföljningen kommer från min del att vara i alla de moment jag hinner ta mig an och jag kommer i detalj gå igenom för kontra nackdelar i varje arbetsmoment. Detta för att ni på forumet ska kunna se vad maskinen går för och även se vilka arbetsområden som denna maskin klarar av bättre eller sämre för att ni på så vis ska kunna göra bedömningen om denna produkt är något för er.

Hade tänkt mig något i stil med en 1 till 10 gradig skala eftersom 1-5 är lite för tajt. Tycker det ska dokumenteras med både film och bilder för att göra recensionen mer levande & verklighetstrogen.

- Betyg i hur enkel den är att använda
- Betyg i upplevd säkerhet
- Betyg i hur maskinen ergonomiskt upplevs
- Betyg i hur väl den gör sitt arbete och med vilken precision
- Betyg i hur den tar sig an lite knepigare kapningar

Sedan en pro''s and con's del där jag sammanfattar vad produkten idag har som jag upplever positivt och självklart vad man kan göra för att förbättra produkten.

Hoppas jag får chansen att recensera denna Blå-Bosch-Maskin

/Rickard
 
Jag bygger för närvarande en övervåning där jag har möjlighet att testa produkten i allt från sågning av reglar till att såga takpanel. När jag inte bygger på övervåningen har jag en liten verkstad där det pågår några möbelsnickeriprojekt där kan jag testa på precisionen i sågen genom att se om den duger till att tillverka tappar med samtidigt som jag får en bedömning av hur spånuppsuget är. Tidigare har jag använt Biltema, Metabo och Devalts kap och gersåg vilka jag kommer att ha som referens när jag gör testet.

/Tobias
 
Vill gärna testa och recensera denna kap ger från Bosch .
Har både altan i tryckt virke i olika dimensioner och fin snickeri inomhus med allt från furu lister till ek lister som står på tur hemma .
Jobbar också som snickare så kan i stort sett testa vilka virkes dimensioner som helst .
Har byggt lösvirkes hus i över tjugo år med kap och ger sågar , men vi kör med märket dewalt och dom största sågarna .
Därför våre det kul att testa hur en mycket mindre såg står sej i konkurans med dom större .
Jag vill i testet få fram ergonomin hur den känns att jobba med .
Precision hur bra den kapar .
Mobilitet hur den är att förflytta , förvara .
Hur den funkar med ställning och utan .
Var har den för finesser mot konkurrenter som tex metabo dewalt makita i samma storlek.
Hur är damm upptagningsförmågan med påse och dammsugare .
Och hur upplever personer som ej är vana att kapa med sågar maskiner samt hur är kvalitén och hur ser den ut .
Laser och lampa hur är dom .
Ser fram i mot en ny bekantskap och våre kul att få testa en så omtalad kap från Bosch
 
Jag anmäler intresse för att prova sågen.

Har tidigare använt grön Bosch och Metabo kap/gersåg för flera altan byggen och diverse kap jobb här hemma.

Nu står staketbygge, panelbyte och listning inomhus på schemat. Så där skulle test av denna såg passa perfekt.

Testet skulle innehålla bilder från när den används i projekten.
När det skall kapas lister är det viktigt med precision vilket skulle testas.

Skulle även testa sågen med olika virke/tjocklekar bara för att de hur den levererar.

Sågen skulle få jobba mångsidigt och alla dess funktioner skulle få sig en ordentlig genomgång och recension i både bild och ord.
 
På uppdrag av min far så anmäler även jag/han intresse för sågen. Jag bidrar med input från 1 års användande av denna produkt. Vi håller för närvarande på att bygga staket där sågen går varm. Vi kommer att bygga ett staket till i sommar, dela av en carport, lite finsnickerier, sätta lister, lägga parkett. Vi kommer att använda farsans 5 år gamla Metabo samt en uråldrig Selecta som referenser.

Exempel på recensionsunderlag: spånupptagning, precision, snittytor, ergonomi, styrka, funktioner/finesser, vinkelsågning, lasern samt mycket mer. Kommer gå igenom befintliga recensioner av andra sågar på nätet för mer input i vad som kan tänkas ingå i recensionsmaterialet. Tänkte även belysa kap- och gersågens styrka jämte andra sågverktyg så som bords-, cirkel- och sänksågar.

Är van vid att skriva tekniska rapporter och kommer dokumentera allt med i både text och bild och även videosnuttar om så önskas. Är för närvarande föräldraledig och vi renoverar varje helg samt någon veckodag så tid att lägga på sågen samt recensionen finns! I min eventuella recension så får ni två personers tankar om sågen. En som har använt den i ett år men som har mer akademisk bakgrund (även om jag är rätt händig) samt en som är gammal i gamet men som är ny användare av just denna produkt.
 
Sommarens projekt är en lekstuga modell större. Denna såg skulle komma väldigt väl till pass för detta.

Exempelvis kommer den användas till att
- Såga till regelverket
- Såga till panel
- Sätta lister och foder inne
- Lägga trall utanför

Då jag är väldigt noggrann kommer precisionen vara det jag fokuserar på, men jag kommer även bedöma andra aspekter såsom portabilitet och ergonomi.

Redovisningen kommer bli i stil med min tråd om bygge av tallriksslip, fast bättre givetvis:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/201088-bygge-av-tallriksslip.html
 
Anmäler mig som testpilot för denna såg.
I år kommer det byggas altan och listning av fönster, har den gröna modellen och den har ett par år på nacken.

Har gått och klämt på den blåa sågen ett tag men undrar om den är värd 4-5000 för en privatperson som inte jobbar som snickare.
 
Jag anmäler mej att testa och recensera denna såg . Jag ska utan hjälp av min man försöka få ihop två decking stolar i tryckt virke och vad vore det inte bättre att göra det med en ny såg.

Jag har tyvärr i stort set ingen erfarenhet av ger sågar men det skulle vara kul att prova .
Har en man som har stor erfarenhet så han skulle nog hjälpa mej att komma igång .
Jag skulle främst skriva hur sågen är för en nybörjare och hur den funkar , är den för tung , är den för krånglig etc etc .
Självklart kan min man också få testa och säga vad han tycker om maskinen . Han jobbar dagligen med kap och ger sågar .
 
Tack alla ni som har visat intresse.

Jag ska säga som det är, jag och Marlén hade fyra favoriter som vi inte kunde välja mellan och drog därför lott. Jag säger inte vilka alla fyra är, men jag kan meddela att den som kommer att få utföra detta test är: MB77

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till er som inte fick göra testet den här gången vill jag säga att vi återkommer med fler verktygstester.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.