Blåsa är inte så svårt, suga är värre:).
Men det ser väldigt fint ut.
 
Idag har jag sågat oxel vilket man inte gör speciellt ofta.
[video=youtube;GaWaHD55UmI]http://www.youtube.com/watch?v=GaWaHD55UmI[/video]
 
  • Gilla
tullemannen och 4 till
  • Laddar…
Sista dagarna har jag ägnat mig åt maskin- och verktygsvård efter att de senaste två veckorna ha rivit ut en vattenskadad källare och byggt upp den på nytt.

Idag har jag filat kedjan på motorsågen, inget kul då jag körde i sten sist jag använde den... :(
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
Har experimenterat lite med att få sänksågen (Bosch GKT 55GCE) att hänga kvar på skenan mellan sågningarna för att spara plats på bordet. Det planskilda bordet på sidan funkar dåligt eftersom material ofta hänger ut där när man skall plocka sågen och dessutom är slangen ivägen ändå.

GKT55_railhanger.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall försöka göra en prototyp och testa innan jag bygger något "skarpt".
 
Mekat lite med bordsågen jag köpte i våras. Det här lilla projektet har kostat ganska många timmar av klurande, caddande och mekande. Hursomhelst, jag har klurat på en mojäng som ska göra att klyvkniven fungerar som på moderna sågar, dvs följer med klingan upp och ner utan att ändra inbördes avstånd eller höjd. Hjärtat i mekanismen är ett 3-delat "lager", mittbitten skruvas fast i sågen och de andra 2 snurrar runt denna bit. Staget gör att det rör sig som ett prallellogram. Mdfen är det som klyvkniven ska sitta på och den (mdfen alltså) ska också bli cnc fräst alu när jag kollat att allt funkar, vilket det gör nu!!!:) Det bruna är teflonmaterial som gör att det glider bättre och alubitarna inte repar sönder varandra. Hålet i mdfen blir större när den görs i alu, så det ska inte ligga så nära som på bilden.

Övre läget
DSC_1479.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre läget
DSC_1480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte varför det måste vara ett paralllellogram. Efter som klingan sitter på en arm, kan man inte bara sätta klyvkniven direkt på armen. För klingan är ju fast på den och avståndet mellan kniv och blad är ju konstant.
Jag måste ha missat något hjälp mig
 
Nä det förstod jag inte heller först, la ganska många timmar på att fästa in klyvkniven fix mot armen klingan sitter på och trodde det skulle funka bra. Det som händer är det här http://community.woodmagazine.com/t...E51F0E95FC49/image-size/medium?v=mpbl-1&px=-1 och det är en rejäl höjdskillnad, lite beroende på var höjmekanismens centrum sitter. I mitt fall var det 7-8cm diff mellan högsta o lägsta läget. Jag som tänkt fästa klingskyddet i klyvkniven samt ofta spårar och sågar tappar så kniven måste vara precis under klingan hade fått spel på en sådan lösning eftersom jag i princip varit tvungen att ratta in klyvknivshöjden varenda gång jag ändrade såghöjd.
 
Varit med min nya kärlek och köpt tapeter till hallen som ska tapetseras om, köpt 21 rullar med mösterpassning! :)
 
Ola c att det skulle bli så förstod jag men att det skulle skilja så mycket gissade jag inte
 
Bytt olja i haldexen...
 
Köpt en träsvarv. Coronet Major, gjord 1972 i Derby i England, dubbhöjden är bara 11.5cm men man kan svänga dubbhuvudet 90 grader så kan man svarva större bitar. Ingen bra bild av den ännu
3jrNSy5.jpg
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Sådärja, fortsättning på mitt tidigare inlägg, då var det klart...evighetsprojektet att förse sågen med riktig klyvkniv. Det hette väl trä och metallslöjd i skolan och senaste veckorna har det mest varit metallslöjd i snickeriet. Hyfsat trött på detta nu, ska bli skönt att gå tillbaka till träsnickrande igen.

...fyndiga kommentarer om klingans erbarmliga skick undanbedes, den satt på när jag köpte sågen och jag har inte engagerat mig nämnvärt i just den...

[video=youtube;cUI6F84a-pg]https://www.youtube.com/watch?v=cUI6F84a-pg[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
bjoar564 och 5 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat, kan du sänka kniven för att såga falsar ?
 
xdigger skrev:
Varit med min nya kärlek och köpt tapeter till hallen som ska tapetseras om, köpt 21 rullar med mösterpassning! :)
en jäkla stor hall :)
 
ceson skrev:
Snyggt jobbat, kan du sänka kniven för att såga falsar ?
Inte med exakt denna kniven, hade det i åtanke först men klingskyddet måste ändå av och tiden för att sänka kniven + plocka av klingskyddet är större än att byta kniv. Så, jag kommer köpa en likadan kniv för detta ändamål, och kapa den så den slutar precis under klingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.