Hejsan
Är på jakt efter ett batteridrivet multiverktygkit. Märkt att detta saknas i min verktysbod :D. Har sedan tidigare en 6-7 stycken 18v makita verktyg så jag funderar på ifall deras multiverktyg kan vara något för mig.
Har letat runt lite men hittar inte så mycket info om Makita BTM50. Någon här som har testat eller hört något gott/ont om den?

Ifall inte Makitan är något att ha är det forfarande Fein som är herren på täppan när det gäller multiverktyg? Eller har de andra tillverkarna kommit ikapp?

Hade varit kul att få lite rekommendationer på bra multiverktyg kit.

MVH/Peter

Om du redan har Makita batterier är det väl ett ganska bra val med Makitan. En naken maskin får du för typ 1000 kr på prishammeren.dk adaptern till Feinblad kostar 59kr.
Sen kan du köra Fein, Makita eller Bosch blad.

P
Det trista med Makitan är att fästet är inte verktygslöst utan man får använda en insexnyckel när man ska byta blad.. visserligen är inte det så farligt men som övernaturlig verktygsnörd så är det ett måste.. nu har makita kommit med verktygslöst fäste till en av deras sladd maskiner så det är bara en tidsfråga innan de kommer på batteri versionen med.

Feinen låter högt och har rejäla vibrationer medans makitan är mycket tystare och inte alls lika mycket vibrationer.. dock är feinen strået vassare när det kommer till averkning

Kanske läge att dra iväg ett mail till Makita då och kolla med dem ifall de har någon ny variant på g? Är ju alltid smidigt att kunna byta blad utan något verktyg.

Har tittat runt lite och det verkar tyvärr inte finnas några paket utan batteri med en lita blandad tillbehör för makitan. är ju lite synd. Blir ju oftast billigare att köpa det som ett paket. Men jag behöver ju inte en ny laddare + batteri.

Ja maila Makita. Dom är snabba att svara. Nu när jag letade multiverktyg så mailade jag och frågade varför dom inte levererar den i systainerlåda får det skulle matcha sticksågen o lackfräsen bra. Inom ett dygn fick jag svar och när dom börjar rulla ut systainerlådorna då med en tilläggsbokstav på maskinerna. Vill inte vänta ett halvår så för mig blev det en bosch istället med sladd.
Jo paket är bra för att få grejer... men om en naken maskin kostar 1100 så att köpa några blad efter behov blir ju betydligt billigare än att byta batterisystem för dig...

Edit: jag menar Macpac lådan, det var den jag frågade Makita om...

Redigerat:
Fick svar från Makita idag så de var riktigt snabba. Under Q1 2014 ska det komma ett multiverktyg från dem med snabbfäste. Så det blir nog att vänta lite för min del. BTM50 verkar ju bra annars.

Är inte 18V batteriet lite klumpigt storleksmässigt på en multimaskin? Min blåa 10,8V Bosch ser betydligt nättare ut. Men du kanske inte vill ha en 10,8V maskin?

Bloink skrev:
Är inte 18V batteriet lite klumpigt storleksmässigt på en multimaskin? Min blåa 10,8V Bosch ser betydligt nättare ut. Men du kanske inte vill ha en 10,8V maskin?
Har redan ett 6-7 makita maskiner som kör på 18V batteriet. Så helst vill jag slippa nya batterier/laddare.

Läste den här tråden i slutet på förra veckan och slängde iväg ett mail till Makita Sverige för att höra mig för om lanseringen av det nya multiverktyget med snabbfäste som nämns ovan. Jag ska köpa nytt och snabbfäste hade inte gjort något... Fick svar att releasen ligger planerad till början av april, ev lite senare. Jag kan inte vänta tills dess så undrar:

Det finns en modell BTM50 och en DTM50, enligt spec ser jag inga skillnader. Är det "bara" stjärnmärkningen med funktion som skiljer dem åt eller nåt mer? Tacksam för svar!

Verktygsladan´s pris på BTM50z är ok, feins batterimodell känns väl lite onödig om du har så många makitabatterier.....

Angående Makitas tillsynes helt obegripliga terminologi har vi här försökt att få reda på hur det ligger till....
Frågan kvarstår dock, vad står skillnaden på "B" och"D" för i deras sortiment???...:x

Remne skrev:
Verktygsladan´s pris på BTM50z är ok, feins batterimodell känns väl lite onödig om du har så många makitabatterier.....

Angående Makitas tillsynes helt obegripliga terminologi har vi här försökt att få reda på hur det ligger till....
Frågan kvarstår dock, vad står skillnaden på "B" och"D" för i deras sortiment???...:x
Det är fortfarande samma maskiner bara att dom vill tydliggöra att D modellerna klara 4amp batterier, även fast B maskiner också gör det?

Toolstop förklara det bra i denna..
http://www.youtube.com/watch?v=ueFYJ0gWTw0

P
Jag har haft Makitas batterimaskin ett tag nu och inte tycker jag att den är så speciellt bra, den mest bara fräser och fnösar på, kan vara bladen med men de jag använt har varit nya och inte va den som Feinen!
Med Feinen hände det saker.

Makitan kommer att säljas inom en överskådlig framtid... har en liten misstanke om att ett svartgrönt märke jobbar på en sådan multimaskin, eller så blir det en batteri fein! det bästa av 9 dimensioner

iwe skrev:
dom vill tydliggöra att D modellerna klara 4amp batterier, även fast B maskiner också gör det?
japp....glasklart ;)

och som jag skrev i förra tråden om den sk stjärnmärkningen...

Remne skrev:
Stjärnan visar att det finns elektroniskt överbelastningsskydd/batteriskydd...men det är bara aktivt med stjärnmärkta batterier.... Ah spelar ingen roll.....

har makita och bosch samma fäste för bladet? är på jakt efter en adapter för att kunna köra feinblad i min bosch och undrar om makitas adapter funkar:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.