43 127 läst · 7 svar
43k läst
7 svar
Hur bred är en normal traktor/lastbil
Jag ska bredda en grusgång/uppfart där vi kör bil i dagsläget. Om det någon gång behövs kommer någon traktor eller lastmaskin också köra där.
Frågan är då, hur bred är en "normastor" traktor/lastmaskin, vill inte ha djupa spår i gräset utanför gången....?
Frågan är då, hur bred är en "normastor" traktor/lastmaskin, vill inte ha djupa spår i gräset utanför gången....?
En normal Scania är 2.90 mellan backspeglarna, så runt 3m borde räcka om det inte är kurvigt, då kanske det behövs lite bredare..
(https://til.scania.com/idcplg?IdcSe...dition=web&noSaveAs=1&dDocName=BWM_0000649_99)
(https://til.scania.com/idcplg?IdcSe...dition=web&noSaveAs=1&dDocName=BWM_0000649_99)
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Skall du ha sophämtning eller slamtömning?
Jag har bestämt för mig att vägen då skall vara 3,5 meter bred,
av arbetsmiljöskäl.
Sök på
[h=3]Avfall från fastigheter - Avfall Sverige[/h]
Jag har bestämt för mig att vägen då skall vara 3,5 meter bred,
av arbetsmiljöskäl.
Sök på
[h=3]Avfall från fastigheter - Avfall Sverige[/h]
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Är det för att i undantagsfall kunna få in en lastbil eller entreprenadmaskin så räcker säkert 3 meter brett ganska bra.
Är det det minsta reguljärt, säg t.ex. slamtömning 1-2 ggr per år så tycker jag nog att man bör ta till lite till, säg 3,5 m kanske 4.
Och den med bärlager fyllda och grusade delen kan säkert vara någon dm smalare, då hjulen alltid ligger lite innanför fordonsbredden.
Är det det minsta reguljärt, säg t.ex. slamtömning 1-2 ggr per år så tycker jag nog att man bör ta till lite till, säg 3,5 m kanske 4.
Och den med bärlager fyllda och grusade delen kan säkert vara någon dm smalare, då hjulen alltid ligger lite innanför fordonsbredden.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hur mycket bredd passar för silikonmassa?
Badrum -
Gnistrande brytare normalt?
El -
Hej min vatten bredare parca norrahammare m300 som droppar varten i
Hemma hos -
Kapa Elfa-skjutdörrar på längden och bredden
Inredning -
Träreglar skiftar i bredd, har det betydelse för gipsskivorna?
Byggmaterial & Byggteknik