Kom hem idag från en liten semestertur och åkte till K-rauta för att köpa 8mm MDF, det hade de inte i Norrköping så det fick bli 10mm istället. Har sedan ägnat kvällen åt att fräsa vidare. Blev klar med fräsning av hyllan under själva MFT-skivan samt mellanväggarna. Fräste även till kanterna på några andra bitar när jag ändå hade radiefrässtålet i. Imorgon ska jag försöka kapa till bakstyckena eller väggen mellan lådor och skåp så att jag kan börja montera ihop bänken lite ytterligare. Vill snart kunna passa in MFT-skivan så att jag kan fräsa hålen i den.

Hyllplan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inpassning av mellanväggar
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag börjat sammanfoga bänken. Skruvlimmar allt utom mellanväggarna mellan lådor och skåp. Dessa limmar jag bara även om jag tror att det hade räckt att bara trycka i dem i spåren. Verkar iaf bli stadigt. Det stora eldprovet blir dock när jag ska försöka få dit hyllan. Jag hoppas verkligen att jag har fått till alla mått rätt.

Skåpsidan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lådsidan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
S
Stiligt !!!!
 
Skooda skrev:
Stiligt !!!!
Tack så mycket 😃

Råkar du ha färgkoderna som du målade garageväggarna med? Är lite sugen på att måla stommen Boschblå och lådor och luckor i den röda.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
iSnobben skrev:
Tack så mycket 😃

Råkar du ha färgkoderna som du målade garageväggarna med? Är lite sugen på att måla stommen Boschblå och lådor och luckor i den röda.
Hej, fixar det i kväll
 
S
Jag använde lackfärg när jag målade dessa MDF paneler + grundfärg, slipade av grundfärgen lite och strök lackfärgen två gånger med en riktigt fin roller.

1IMG_0871.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Yes jag fick till hyllplanet 😃 Kan inte rå för det men jag känner mig lite stolt över mig själv. Är ju trots allt första gången som jag använder fräsen på detta sätt.

Satte även på julen i bara farten. Får se om jag hinner fräsa gavlarna idag också eller om man kanske ska dricka något kallt i solen istället.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hylman och 1 till
  • Laddar…
S
Här är färgkoderna jag har använt till lackfärgen, koderna har jag och "färg Nisse" stött och blött, jag är nöjd, vi gjorde en färg analys på den blå L-BOXXen och blandade till den men efter att ha målat på trä så blev det inte riktigt bra, blanda lite till och kom fram till denna färg kod, som sagt har jag inte fått koderna via Bosch

OBS, dessa koder har jag använt på MDF, när jag testade den blå på gips väggarna, var jag tvungen att skapa ny färg kod, kan lägga upp de i morgon

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Ligger och klurar lite på beslag till bänken och då primärt gångjärn till mina skåp. Tänkte mig samma typ av gångjärn som sitter i många kökskåp. Dock vill jag ju att mina dörrar ska stängas innanför bänkens stomme och inte ligga utanpå stommen när de är stängda. Blir det problem med den vanliga typen då? Finns det någon annan variant som löser mitt problem eller ska jag tänka om?

Tips på lämpliga gångjärn sökes helt enkelt :)

Sen behöver jag även någon bra skena att fräsa in runt kanten upptill. Gärna någon som går att fästa tvingar i.

Ska försöka hinna med en liten shoppingtur imorgon så att jag kan komma vidare och även börja måla bänken.
 
iSnobben skrev:
Ligger och klurar lite på beslag till bänken och då primärt gångjärn till mina skåp. Tänkte mig samma typ av gångjärn som sitter i många kökskåp. Dock vill jag ju att mina dörrar ska stängas innanför bänkens stomme och inte ligga utanpå stommen när de är stängda. Blir det problem med den vanliga typen då? Finns det någon annan variant som löser mitt problem eller ska jag tänka om?

Tips på lämpliga gångjärn sökes helt enkelt :)
När luckan sitter utanför stommen (dvs den vanligaste varianten) kallas gångjärnen "halvtäckande" eller "heltäckande" beroende på om luckan skall täcka halva eller hela stommens kant. Du skall istället ha "innanförliggande" om du vill att luckans utsida skall skall liva med stommen (alltså sitta inne i stommen). Här är ett exempel: http://www.theofils.se/produkt/Gangjarn---BLUM-dampade-110grader-innanforliggande--47026.aspx

iSnobben skrev:
...Sen behöver jag även någon bra skena att fräsa in runt kanten upptill. Gärna någon som går att fästa tvingar i.,.
Motedis har en del att välja på: http://www.motedis.se/shop/

iSnobben skrev:
...Ska försöka hinna med en liten shoppingtur imorgon så att jag kan komma vidare och även börja måla bänken.
Det kan jag däremot inte hjälpa dig med ;)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
S
Jag väntar :)
 
Skooda skrev:
Jag väntar :)
Väntar du på uppdatering? Isf har jag inget superkul att meddela. Har grundat och slipat det lilla facket en gång och sedan grundat det igen. Jag har även fräst gavlarna och monterat den ena. Lyckades dock med konststycket att placera spåret för hyllan exakt 19mm fel så nu har jag en del spackling att se fram emot eller hur jag nu ska laga gavlarna?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars är det ju sådär halvkul att vänta på färg som torkar. Passar på dock att ligga vid poolen och busa med barnen samt fixa balkongräcket som jag nog egentligen borde ha gjort redan 2015.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
S
👍👍👍👍👍 ser bra ut! Bad gäller här också :)
 
S
Byt ut gavlarna ;)
 
S
Gavlarna kommer till användning i en framtida mini hurts till kap/ger sågen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.