Hej,
Det skrivs mycket om fina verktyg här. Jag kan inte riktigt förmå mig att lägga upp de pengarna.

Till ett mindre projekt behövde jag ha 17st ganska likadana masonitbitar.

Vi börjar med min slit-och-släng arbetsbänk, ni som är lite mer rädda om era bänkar, kan ta en plywoodskiva.

På bänken nubbar jag fast lite styrbitar i masonit
DSC_0101.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan ser ni tre furulister, den bortre är stoppet, de närmare styr cirkelsågen.
DSC_0102.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan är det bara att skjuta in masonitbiten under styrlisterna fram till stoppet.
DSC_0103.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såga, jag brukar koppla till dammsugaren, men det hjälper inte så mycket..

När jag gjort alla rektanglarna + en extra skulle de kapas på diagonalen.
DSC_0104.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är innan sågning.
Efter att ha sågat förstadiagonal snittet, justerade jag listen med 1mm. Bitarna blev sedan lika hela tiden.
Med lika så menar jag att jag lade dem ovanpå varandra och inte såg någon uppenbar skillnad. Skulle man mäta noggrannt skulle de förstås skilja.
DSC_0105.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är efter sågning
DSC_0106.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till slut har jag plockat ur bitarna ur fixturen.

Lite grand om tidsåtgång.
På ca en halvtimme hade jag "ställt om" fixturen från att såga rektanglar till att såga trianglar. Jag hade dessutom hunnit med finjusteringen efter första snittet samt göra 5 snitt till.

När jag sitter här är jag lite förundrad över hur lika de blev.

Lite om glapp och precision
Egentligen är dubbla styrlister till cirkelsågen lite för mycket. Men jag tycker det är lätt att glida lite med sågen och få ett dåligt resultat. Man ska veta vilken list som man trycker sågen mot. Sedan är den andra listen där som backup

De långa masonitbitarna hade jag sågat ur en masonitskiva med cirkelsågen och en rätskiva
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Fixturer lönar sig ofta snabbare än man tror, både för ökad precision och minskad tidsåtgång totalt.. Jag gjorde ett par när jag skulle lägga kantelementen till garaget förra veckan. Tog lite bilder med tanken att lägga upp dem här, men det har inte blivit av, får väl se till att få tummen ur :)
 
Synd bara att man är så lat så man oftast inte tar sig den tiden.
 
Jag rekommenderar att prova någon gång. Det är mycket lättare än man tror.
Jag tror att jag kommer att göra snabba fixturer i fortsättningen för det mesta som är repetitivt
 
Mikael_L
Jag har tänkt försöka uppfinna något som tillsamman med min festool-skena och sänksågen ska erbjuda mig möjligheten att:
1. Skapa ett flertal bitar med exakt samma bredd (ja lika exakt såsom magnu fick här)
2. Snabbt ge exakt 90° vinkel på ett kapat snitt.

Men det får jag börja fundera ordentligt över först när huset är klart.
 
Hur gör du när du kopplar dammsugaren till sågen. Och vad menar du med att det inte hjälper. Sprutar det spån i hela rummet ändå?

Vet inte hur det går till, men jag lyckas alltid med att hamna mitt i utblåset med ansiktet :|, så jag skulle vilja ha tips om hur man minimerar spån och damm-kaos ...
 
Nja,
Om du tittar på bilden där sågen syns, så ser du spånutblåset. Där ansluter jag dammsugaren. På bilden ser du samtidigt att sågen är "upplyft" för att bara såga ~10mm djupt. Det gör att spånuppsamlingen fungerar mycket sämre.

Men visst, dammsugaren hjälper lite grand, men det är långt från damm och spånfritt i min bod.
 
Just att maximera spånutsuget är en viktig parameter till varför man väljer att lägga massa pengar på en sänksåg.
 
  • Gilla
Lolle
  • Laddar…
magnu skrev:
Men visst, dammsugaren hjälper lite grand, men det är långt från damm och spånfritt i min bod.
Jag förstår ... jag provar nästa gång att koppla dammsugaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.