Hur tänker självbyggaren när det gäller verktygsinköp till ett engångsprojekt (troligen). Hur mycket ska man satsa på verktyg o maskiner? Hur mycket på kvalitet?

Som exempel: COOP Bygg har en kap o ger-såg för ca 900:- (Kellen) och ett bord för 1300:-
Cheapy har liknande pris, märke Millarcon
ÖB har sågbord Black Line, 3-fas med stabilt? bord o anhåll för 1500:-

Kommer jag att bli grymt besviken om jag köper såna grejer till bygget? Eller räcker det för allmänna innejobb, golv, väggar o tak?

Jag kommer nog inte att hålla på med träarbeten efter bygget, hoppas på hängmattan istället ;) så att köpa proffsverktyg känns inte realistiskt.

Vet att frågan varit uppe förut men det kan vara värt att ta upp igen. Många har köpt ex COOP- sågen, lokalt har den varit slutsåld ett tag. Någon/några har kanske erfarenheter lågprisgrejer?

/me
 
Kjell G skrev:
Hur tänker självbyggaren när det gäller verktygsinköp till ett engångsprojekt (troligen). Hur mycket ska man satsa på verktyg o maskiner? Hur mycket på kvalitet?

Som exempel: COOP Bygg har en kap o ger-såg för ca 900:- (Kellen) och ett bord för 1300:-
Cheapy har liknande pris, märke Millarcon
ÖB har sågbord Black Line, 3-fas med stabilt? bord o anhåll för 1500:-

Kommer jag att bli grymt besviken om jag köper såna grejer till bygget? Eller räcker det för allmänna innejobb, golv, väggar o tak?

Jag kommer nog inte att hålla på med träarbeten efter bygget, hoppas på hängmattan istället ;) så att köpa proffsverktyg känns inte realistiskt.

Vet att frågan varit uppe förut men det kan vara värt att ta upp igen. Många har köpt ex COOP- sågen, lokalt har den varit slutsåld ett tag. Någon/några har kanske erfarenheter lågprisgrejer?

/me
Hade jag varit absolut säker på att jag inte skulle fortsätta med träarbeten och liknande efter bygget så hade jag absolut satsat på lågprisverktyg (med ett undantag, "bruksbo" som jag aldrig kommer att använda) med undantag för de mest farliga maskinerna (tex vinkelslipar, elhyvlar som jobbar med höga varvtal och där olyckor känns betydligt farligare än med en skruvdragare som pajar). Mina tankar är:

* Ditt inköpspris blir extremt mycket billigare än med proffsmaskiner. Hur mycket beror lite på hur långt du har till affären (när du skall byta verktygen)

* Köp verktyg med garantitid som täcker hela byggtiden

* beroende på dina krav (som jag har fått för mig ofta är lägre om man inte håller på med träarbete i övrigt) så tror jag att det finns goda möjligheter att du med lågprisverktygen+nogrannhet kan prestera ett helt klart godkännt resultat

* många funktioner på lågprisverktygen (inställning av grader på en kap/gersåg, höjdinställningar, bladfastsättning, chuckar osv.) kommer att fungera sämre (precisions, säkerthet, användarvänlighet) än en proffsmaskin

* var beredd på att vissa söndagar/sena kvällar kommer du att bli stående med ett verktyg som bara har gett upp, utan möjlighet att köra och byta

* hela bygget kommer förmodligen att ta längre tid pga verktyg med sämre kapacitet, lite sämre att använda, och några rundor för att byta verktyg på garantin

* lågprisverktygen har inget andrahandsvärde (men å andra sidan kostar de knappt något för dig att köpa heller)


För övrigt hade jag aldrig köpt ett dedikerat sågbord till en så billig kap/ger såg. Hellre ett gammalt köksbord, eller några bockar i så fall. Att bordet skulle kosta mer än sågen är helt snett tycker jag.

//daniel
 
Två svar - två inriktningar. OK, säg att jag köper kvalitetsgrejer.

Vad ska jag välja för kap o gersåg, bordssåg, skruvdragare (gips o spån) och ev andra oumbärliga verktyg, och hur mycket kan jag behöva lägga för de grejerna? Kan nämna att jag har en Blå Bosch sticksåg (har inte tänkt på att det var det innan jag läste på forumet om BB), en gammal cirkelsåg, också Bosch och en B&D skruvdragare som ska användas som borrmaskin
15 000:- eller mer? Jämfört med tidigare nämnda verktyg, ca 3-4 000:- blir det ju lite merkostnad.

/me
 
Hej Kjell G

Svar på Dina frågor samt därutöver en massa bra information får Du genom att studera trådarna på detta forum.

Tyvärr är det så, att man inget lär av andras misstag, Du måste göra dem själv! Men med gott omdöme och pålästhet går det att hoppa över flera av dem.

Men Kjell, köp kvalitet, har Du en gång börjat snickra, kommer Du förmodligen att fortsätta.

per
 
Jag börjar i en anan ända

Skruvdragaren blir antagligen det verktyg du kommer att använad mest under hela bygget. Se därför till att du har en tillräckligt stark dragare så att den orkar utan att den blir för tung. Sen ska den ha en laddare som laddar ett batteri medan du jobbar med det andra i maskinen. Laddaren ska hinna ladda fullt innan du har hunnit tömma den andra acken.

Det är just på laddning och vridmoment man ser skillnad på bra och mindre bra skruvdragare. Min makita 6227 (12V) drar hårdare än en etc tools 18 v maskin. Den drar dessutom mer än dubbelt så många skruvar och väger mindre. Det senaste är rätt viktigt om man går och skruvar takgips

Kap och gersåg vill jag också satsa pengar på eftersom en såg med bra klinga utan vidare ersätter handgersågen för listkapning likaväl som den kapar 2X8" till takstolarna

 
Jo, så är det säkert. Om jag tittar i backspegeln så är det skönast och ger bäst resultat med bra verktyg. Har gjort en hel del inom bygg med "enkla" verktyg och det har också blivit bra, problemet är att veta när det blir bra och när det går åt skogen. Ett helt hus har jag inte gjort förut, elmaskinerna har jag därför inte tittat så noga på och kan inte jämföra så bra.

Men Kjell, köp kvalitet, har Du en gång börjat snickra, kommer Du förmodligen att fortsätta.
Inte säkert, men om ungarna skaffar eget så kan det bli svårt att hålla sig borta. Har egentligen haft mina år med arbete och ska försöka ta det lite lugnare - efter bygget ;D

Tack för tips o råd, ska bara tänka ett varv till innan jag öppnar plånboken

/me
 
Jag tror oxå på att du bör satsa på ordenliga verktyg. Anledningen är att man blir så förbannad när man märker att skiten inte funkar som den ska, man ska då mitt i arbetet vara tvungen att åka och byta, och ibland ska personalen i butiken krångla, så man får lägga ännu mera onödig tid på resan. När du sen kommer hem igen med det nya verktyget och märker att det lider av ett annat problem så blir du galen.
Jag tror dessa rundor med bilen, tiden och byggtidens förlängning gör att du bara kommer att ångra dig.
Ska man sen efter att man upptäckt vilket skit man fått hem gå och köpa lite bättre saker så har allt kostat mer än vad det skulle behöva från början.
Detta gäller inte bara verktyg, det gäller allt här i livet.
Tex. känner jag en kille som tvunget skulle ha en 42" plasma tv. Han kollade inte upplösning, eller om den var HD-klar eller nått.
Nu har han iofs fått sin 42:a, men bilden e sämre än på min mobil och om några år är den inte längre användbar pga av avsaknaden av HD.
Hade han istället kollat upp marknaden lite innan köpet, och inte bara hoppat på första bästa annons och blint stirrat på priset, hade han garanterat varit mycket nöjdare idag.
Det går liksom igenom allt. Man kan inte få en Merca om man betalar för en Skoda. Man kan inte få bra byggare för halva priset. Man kan inte få riktigt bra resultat med dåliga verktyg.
Köp nått i mellanklasserna, bosch, makita, dewalt. Tänk igenom vad du verkligen kommer att nyttja just den maskinen till och var inte rädd för att pruta.
Viktigast för dig måste en bra kap/ger, cirelsåg & skruvdragare vara.
Det du inte använder så mycket hyr man för en hyfsad peng.
 
mats_o:
Det är just på laddning och vridmoment man ser skillnad på bra och mindre bra skruvdragare. Min makita 6227 (12V) drar hårdare än en etc tools 18 v maskin. Den drar dessutom mer än dubbelt så många skruvar och väger mindre. Det senaste är rätt viktigt om man går och skruvar takgips
Du hann få in ditt inlägg innan mitt, hur ser du på separat gipsskruvdragare, är det nåt bra, eller räcker det med en "vanlig"?

/me
 
Jag håller på att avsluta min totala köksrenovering. Total betyder att jag rev ut allt, inklusive golv och tak fick börja med att räta ut väggar, golv och tak.

Det är två lågprismaskiner som i mitt fall dög mera än väl: Vanlig borrmaskin med elsladd och excenterslip. Borrmaskinen köpte jag på Silvan för 200 spänn och excenterslipen på Bauhaus för 195 spänn. Borrmaskinen har jag använt från att blanda flytspackel och kakelfog till att borra hål i takreglarna för pexrören och t.o.m borra hål i köksluckorna för beslagen. Funkar över all förvåning.

Excenterslipen har jag använt för att slipa väggarna med efter att ha spacklat dessa samt för att slipa köksbänskivorna när jag oljade in dessa. Också utan problem och med mycket gott resultat.

Det som inte dög för mig när det gäller lågprisverktyg var cirkelsågen (Alpha Tools), inte tillräcklig stabil och gick inte att ställa in den med önskad precision, vilket var vad jag behövde vid kapning av köksbänkskivorna.

Annars kan du ju ta en titt på Skil. Kan hända att dessa verktyg har en bra price/performance för ditt fall. Jag använder Skils sticksåg och överhandsfräs och tycker dem är mycket prisvärda.



 
Kan kommentera på CO/Tech´s varmluftspistol. Är inne på min tredje på garanti under min avskrapning av garaget (trärent pga fel blandning av färger) MKT irriterande att behöva byta pistol på garantin, även om jag bara har 1 km till CO... De går alltid sönder 5 minuter före stängningsdags, så att man precis inte hinner byta den samma dag.
 
Bosch PCM8 kostar just nu 2995:- MED bord på Järnia, jämför med Coop 900+1300=2200:- är det ett mycket bättre köp.

Sen kan du alltid sälja en PCM8 efter du har byggt färdigt, en Kellen eller Blackline vill nog INGEN köpa begagnad. Inte jag iaf.

Mvh Tobbe
 
Jag nöjde mig med min pålitliga makita för allt skruvande.
Från gipsskruvarna via ca 2000 ankarskruv till takstolarna till de 6X80 mm skruvarna jag drog ihop delar av stommen med.

Det hadde iofs varit trevligt med en lite lättare maskin när jag gjorde takgipsen men jag hadde ju bara 20-22 m2 så det var inget problem.

Därmed skulle jag hellre lägga pengarna på en bra skruvdragare än två lite sämre. Se till att den har många inställningar på vridmomentet bara plus att laddaren som sagt är mycket viktig. Man vill inte bli stående med trötta batterier och en gipsskiva klar att sätta upp

 
Uppdatering:

Har beställt Bosch PCM8, Järniakampanjen, men de visste inte vilket bord som följde med. Troligen var det bordet/stativet på bilden men får besked i veckan. Vet nån vilka bänkar som passar till Boschen, nåt billigt där eller måste man ta Bosch eget?

Tog också skruvdragaren i samma kampanj. Den får dra skruvar och B&D får drilla där det behövs.

Sen blir det nog en Black Line från ÖB också, kan vara bra med skivkap. Spikpistol verkar lite frestande också, bara man slipper tryckluften.

Får spara lite pengar till materialet också, nu verkar det komma igång med bygget. Byggmöte avklarat och klartecken givet - nu fattas bara några olika entrepenörer ;)

/me
 
Skulle nog utvärdera hur stort ditt byggprojekt är, till vilka verktyg som behövs.
jag höjde taket i sovrummet samt byggde en 13Kvm lösvirkesbod med en 999kr Kap gersåg från coop, den glappar nu ca 1/2 cm åt varje håll så den är nu dedikerad till att kapa vedpinnar med. så är det slutarbetat efter det så - ok köp en billig.

Jag skall nu bygga till 90 Kvm som skall fästas i det gamla huset, till det har jag köpt en Bosch GSM 10SD med tillhörande bock, dyr -men gud va bra, skulle det inte vara en så (i mitt tycke) stor tillbyggnad hade jag nog valt storleken minder eftersom den e lite bökig att förflytta.

i Övrigt sattsar jag på proffsmaskiner där de kommer att användas flitigt, men Handöverfräsen har jag ännu inte hittat en anledning att välja en dyr framför den för 299:- (är ingen fräsguru ännu således).

Så som så många gånger tidigare i forumet,
Använda mycket eller med precision= dyrt
Använda lite = hyr eller köp billigt

/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.