Hej.
Många undrar säkert var man får tag i nytt gummi till bandsågshjulen och hur man sätter dit dessa? Jag sitter i samma båt och ser att marknaden lyser med en stor produktfrånvaro i detta område. Speciellt om man äger en gammal trotjänare.

Då har jag ett tips! Pip iväg till närmaste gummiverkstad och be om en utdömd innerslang från en lastbil eller större. Den får man oftast gratis.. Denna klipper man upp i passande remsor nära det breddmått man har på hjulen. Tvätta rent ordentligt (thinner) på den sida man ska fästa in mot hjulen noga! Sedan är det bara att fästa upp gummit antingen med kontaktlim eller så kan man välja dubbelhäftande tejp av den kraftigare typen man använder till heltäckningsmattor. Glöm ej att sträcka gummiremsan lite medan du sätter dit den. Gör ett långt vinklat skär vid ändarna som till sist sätts ihop i överlapp. Här är det noga att limma med bra grejer. Vulk-lim eller så..

Sist, efter allt torkat så tar man bara en vass kniv och skär rent det ev. gummiöverskott som tittar ut efter hjulkanterna.
På men bandet och kör.. Det fina är att du kommer att ha gummi över för all framtid. Slangen räcker till många uppsättningar.d^_^b
 
Bra tips! Tackar
 
Det går också bra att ta en cykelslang i en dimension som har aningen mindre diameter än såghjulet och dela den från sidan och använda ytterringen som bildas.
 
Kan man bombera så mjukt gummi (slipa så det blir en bulle på mitten)? På min bandsåg är gummit mycket hårdare, nästan "hårdgummi" och några millimeter tjockt.
 
importensketsig skrev:
Kan man bombera så mjukt gummi (slipa så det blir en bulle på mitten)? På min bandsåg är gummit mycket hårdare, nästan "hårdgummi" och några millimeter tjockt.
Det går att bombera även ganska mjukt gummi, så länge det är hårt uppspänt och helst också limmat. Dock behövs bombering av gummit ofta inte på mindre sågar, där hjulet är bomberat och gummit är "platt" och smiter åt kring hjulets bombering.
 
joegge skrev:
Det går också bra att ta en cykelslang i en dimension som har aningen mindre diameter än såghjulet och dela den från sidan och använda ytterringen som bildas.
Den idén gillar jag faktiskt. Då gummit hårdnat rejält med åren så kan jag bombera detta först, låta det vara kvar med en slang ditsatt i stället för att byta ut allt som var tanken från början.. Inte så dumt. Jag provar detta. Återkommer..
?
 
SJB skrev:
Hej.
Många undrar säkert var man får tag i nytt gummi till bandsågshjulen och hur man sätter dit dessa? Jag sitter i samma båt och ser att marknaden lyser med en stor produktfrånvaro i detta område. Speciellt om man äger en gammal trotjänare.

Då har jag ett tips! Pip iväg till närmaste gummiverkstad och be om en utdömd innerslang från en lastbil eller större. Den får man oftast gratis.. Denna klipper man upp i passande remsor nära det breddmått man har på hjulen. Tvätta rent ordentligt (thinner) på den sida man ska fästa in mot hjulen noga! Sedan är det bara att fästa upp gummit antingen med kontaktlim eller så kan man välja dubbelhäftande tejp av den kraftigare typen man använder till heltäckningsmattor. Glöm ej att sträcka gummiremsan lite medan du sätter dit den. Gör ett långt vinklat skär vid ändarna som till sist sätts ihop i överlapp. Här är det noga att limma med bra grejer. Vulk-lim eller så..

Sist, efter allt torkat så tar man bara en vass kniv och skär rent det ev. gummiöverskott som tittar ut efter hjulkanterna.
På men bandet och kör.. Det fina är att du kommer att ha gummi över för all framtid. Slangen räcker till många uppsättningar.d^_^b
Tänkte mig inte för här, när ni nämnde bomberingen. Borde ha sagt att de som har gjutna hjul som i regel redan är svagt välvda kan göra som jag beskrev ovan, men de som har sågar med större, bredare (mina är 50mm) ofta gummibeklädda stålhjul, kan göra detta på två sätt. Endera kan ni bygga upp en svagt välvd form under det "mjuka" gummit dvs. slangämnet, genom att lägga på ett par lager glasfiber som ni slipar in formen på först. Eller så behåller ni det gamla hårda gummit kvar (om det är så pass användbart) som också kan bonderas. Anledningen att få dit ett lager mjukt gummi ger som ni kanske redan vet, en skonsammare anliggning för att bladets skränkningen inte tar stryk för fort och därmed rätar ut sig.. Behövs mycket lite för att sågen "drar snett" (Detta problem växer nog med storleken på bandsåg också)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.