1 791 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Klarar Bosch GCM 8 S 72 mm stående?
Hej
Bosch anger att GCM 8 S bara tar 60 mm. Jag var och kände på en och kontrollmätte vid anhållet och det så ut som att den skulle klara 75 mm list stående.
Någon ägare av GCM 8 S som kan verifiera?
Är det något jag missat?
Tar den 75 mm blir det köp genast.
Vad skiljer mellan GCM 8 S och den nya GCM 8 SJ ?
Bosch anger att GCM 8 S bara tar 60 mm. Jag var och kände på en och kontrollmätte vid anhållet och det så ut som att den skulle klara 75 mm list stående.
Någon ägare av GCM 8 S som kan verifiera?
Är det något jag missat?
Tar den 75 mm blir det köp genast.
Vad skiljer mellan GCM 8 S och den nya GCM 8 SJ ?
Redigerat:
Jag har för mig att det är 72 mm mellan motorhus (som först tar i det som sågas) och bordet när sågen är fullt nedsänkt. Eftersom klingan sticker ner några mm i bordet är det inte omöjligt att man kan såga 75 mm, men helt säker är jag inte. Ett problem som kan uppstå om man inte sänker klingan fullt är att den inte når längst in ner mot bordet. Detta kan iofs lösas enkelt genom att lägga en liten (rak) spillbit av en list mellan anhåll och det som sågas. Om det inte så noga bryter man helt sonika av den sista lilla biten som lämnas osågad.
Om det är en bredare bit som skall sågas kommer gejdrarna att ta i materialet när man drar såghuvudet mot sig. En 70 mm regel får plats, men det är med nöd och näppe. Vet inte exakt hur brett ämnet behöver vara för att problemet skall ge sig till känna, men det är mer än en dm i varje fall. Jag kan försöka mäta om du behöver veta mer exakt.
Om det är en bredare bit som skall sågas kommer gejdrarna att ta i materialet när man drar såghuvudet mot sig. En 70 mm regel får plats, men det är med nöd och näppe. Vet inte exakt hur brett ämnet behöver vara för att problemet skall ge sig till känna, men det är mer än en dm i varje fall. Jag kan försöka mäta om du behöver veta mer exakt.
Tackar, tackar.
Det gäller mest gering av lister så det är aldrig tjockare än 20 mm, men minst 70 mm i höjd är ett måste.
Lånade en DeWalt 707 som inte klarade 70 mm högt (motorhuset tog i) och hade en väldigt grov standardskiva, typ för reglar. Alla Bosch'ar jag sett ser ut att ha en finare tandning på sina skivor
Många lister är ju skålade och högre än anhållet så man behöver ofta en plan bit mellan ämne och anhåll. Det borde göra att klingan når ända ned. Typ, som jag ofta gör vända en bit av samma list med skålningarna mot varann och då får jag en tjocklek på max 40 mm, vilket verkar helt OK enligt dig.
Det gäller mest gering av lister så det är aldrig tjockare än 20 mm, men minst 70 mm i höjd är ett måste.
Lånade en DeWalt 707 som inte klarade 70 mm högt (motorhuset tog i) och hade en väldigt grov standardskiva, typ för reglar. Alla Bosch'ar jag sett ser ut att ha en finare tandning på sina skivor
Många lister är ju skålade och högre än anhållet så man behöver ofta en plan bit mellan ämne och anhåll. Det borde göra att klingan når ända ned. Typ, som jag ofta gör vända en bit av samma list med skålningarna mot varann och då får jag en tjocklek på max 40 mm, vilket verkar helt OK enligt dig.
Redigerat:
Nu har jag sågen i närheten så jag kan mäta, och det gjorde jag... 72 mm till motorhuset stämmer. Avståndet till gejdrarna är 70 mm + "ett hårstrå" (mätte tre gånger och fick avstånd mellan 70,4 och 70,6 mm). Som mitt anhåll är ställt kan man såga 150 mm brett virke utan att gejdrarna sticker ut över bordet (kan slå i storleksordningen 1 cm beroende på hur anhållet är positionerat). Alltså borde det inte vara några problem med 70x40.
Liknande trådar
-
Bosch GCM 8 SDE trasig?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kap & gersåg Bosch Professional GCM 8 SJL
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vilken dammsugare till gcm-8-sjl Bosch blå kap/ger?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kap och Gersåg Bosch GCM 12 SDE
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Max kaphöjd Kap/gersåg Bosch GCM 8SJ, klarar den stora hålkälslister?
Verktyg, Maskiner & Fordon