I tidigare trådar har det till och från visats endel tips på att borra hålrader. Jag blev inspirerad av någon som tipsade om hur man kunde utnyttja en vanlig Elfa konsolskena. Jag skulle göra hålrader i några 20x20 mm aluminiumprofiler och passade på att ta några bilder på hur jag gjorde som kanske kan vara till hjälp för någon.

En bit MDF med ett urfräst 20mm spår tjänade som underlag i pelarborren. I spåret placerade jag Elfa skenan som jag fäste med en tving så den inte skulle glida i längsled.

Sedan satte jag ihop en liten "stoppkloss"

1_BORR32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som placeras på skenan

2_BORR32.jpg
Skapa konto

Profilen som skall borras placeras mot skenan och klossen. Sedan är det bara att borra, flytta fram, borra, flytta fram...

3_BORR32.jpg
Skapa konto

4_BORR32.jpg
Skapa konto

Stoppklossen sitter bra även när den kommer utanför MDF plattan så längden begränsas bara av Elfa skenan.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Bra tips och alltid lika trevligt med bilder :)

Ett bra tips, och som Springare skriver - det är kul med bilder!

Trevligt minireportage!

Bara en tanke som slog mig... om du hade flippat konsolskenan 90 grader så att hålen hamnat mot aluminiumprofilen istället, då hade du kunnat använda en konsol som stopp istället för att tillverka ett eget. Eller blir det måhända för rangligt? Sen är det kanske inte lika kul... ;)

Jag har borrat liknande hålrad genom att haka på en konsoll. Jag tyckte det gick sådär då konsollerna kärvar lite. Tror jac:s lösning är bättre faktiskt.

Smart idé! och som alla andra skriver - kul med bilder.:)

En liten undran dock - hur exakt blir resultatet?

Vad ger skjutmåttet för avstånd mellan hålen i Elfa-skenan resp. de borrade hålen?

phl skrev:
Jag har borrat liknande hålrad genom att haka på en konsoll. Jag tyckte det gick sådär då konsollerna kärvar lite. Tror jac:s lösning är bättre faktiskt.
Bra att veta - då slipper jag att prova den dagen det blir aktuellt ;)

Nu när skenan ändå är flippad 90 grader mentalt... stoppet skulle i varje kunna bli extremt simpelt i form av en träbit med en (1) skruv/spik igenom. Men visst, man hade förmodligen behövt bemöda sig med att spänna fast stoppet med en snabbtving eller en limklämma.

(jac, jag försöker absolut inte skrota din idé, min lilla hjärna löper bara amok just nu :p)

Micke184 skrev:
En liten undran dock - hur exakt blir resultatet?
Ursäkta, det tog lite tid innan jag hann kontrollmäta lite. Tidigare hade jag bara lagt profilerna bredvid varandra och konstaterat att det såg ut att vara "bra nog".

Med måttband verkar det vara 32,0 cm över 10 hål så det verkar väl OK.

Jag kollade också med skjutmått så gott det gick utan att anstränga mig allt för mycket. (Dvs inte skruva isär för att komma åt ordentligt osv).

Jag mätte över 4 hålavstånd (så långt skjutmåttet tillåter. Mellan ytterkanterna på 3mm hålen får jag då 130,65mm. Genomsnittliga cc avståndet blir då (130,5 - 3)/4=31,91mm.

Min gissning är att mina mätfel är större än felet på hålavståndet så svaret på frågan blir nog fortfarande att det är bra nog för de flesta ändamål.

I detta fallet var avsikten att tillverka två små vagnar för förvaring av systainers:

1_vagn.jpg
Skapa konto

2_vagn.jpg
Skapa konto

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Bra att veta - då slipper jag att prova den dagen det blir aktuellt ;)

Nu när skenan ändå är flippad 90 grader mentalt... stoppet skulle i varje kunna bli extremt simpelt i form av en träbit med en (1) skruv/spik igenom. Men visst, man hade förmodligen behövt bemöda sig med att spänna fast stoppet med en snabbtving eller en limklämma.

(jac, jag försöker absolut inte skrota din idé, min lilla hjärna löper bara amok just nu :p)
Ingen fara, själva syftet med att lägga ut detta är ju att få lite feedback för att kunna förbättra det hela.

Jag hade själv en tanke på att använda en konsol men dels så tycker jag att de har en tendens att fjädra uppåt så det kan vara svårt att få repeterbarhet. Dessutom blir resultatet nog lite varierande beroende hur mycket färg man skaver bort med tiden (kanske mindre betydelse?). OK, det sista problemet löser man kanske bäst genom att putsa bort all färg från fästena från början.

Sedan tycker jag det blir lite "meckigt" att haka i och ur konsolen så den sitter helt rätt varje gång den skall flyttas. Det verkade enklare med skruvar som kunde lyftas rakt upp.

Angående att vända skenan på högkant så är det nog ingen dum ide. Nu råkade jag redan ha ett fräst spår i underlagsskivan som passade perfekt till att lägga skenan i så det var därför jag började så. Detta var den jigg jag använde tidigare för att borra och försänka hålen till sidoskenorna på mitt hemmabyggda MFT. - Återvinning ni vet :)

Vilka små söta Sysportar. Är det aluminiumprofiler och hörnbeslag i plast ala de som finns på exemplevis Bauhaus? Var landade slutpriset för en vagn?

Riktigt snygga sysports! Kommer de precis in under arbetsbänken?

De sysportarna kan du vara stolt över - ser riktigt bra ut!

Hur har du fäst L-profilerna i fyrkantsprofilerna som sidostyckena är gjorda av? Gängat hålen? Kupolmutter på baksidan (eller snarare utsidan)? Eller något annat?

bygga_bo skrev:
Hur har du fäst L-profilerna i fyrkantsprofilerna som sidostyckena är gjorda av? Gängat hålen? Kupolmutter på baksidan (eller snarare utsidan)? Eller något annat?
Ser lite dåligt i bilden, men ser det inte popnitat ut?

Daniel_N skrev:
Ser lite dåligt i bilden, men ser det inte popnitat ut?
Men då försvinner en av de största fördelarna med ha en hålrad... det skall ju gå att flytta L-profilerna på ett enkelt sätt.

bygga_bo skrev:
Men då försvinner en av de största fördelarna med ha en hålrad... det skall ju gå att flytta L-profilerna på ett enkelt sätt.
Sant. Kanske ser jag lite fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.