Hej.
Jag fick lite frågor på moddningen av klyvninven och klingskyddet på min GTS 10 och istället får att dra "
Bilder på din snickarbo" tråden OT så startar jag en ny tråd. Det kan kanske vara intressant för fler se vad jag gjort.
Då jag såg att kunna såga spår med bordssågen verkar vara ett måste och att andas sågdamm är riktigt illa tog jag och moddade min GTS 10. Det är inga avancerade förändringar jag gjort utan kniven ändrade jag enligt den
här beskrivningen. Jag kapade helt enkelt bort klingskyddet. Jag provade med sticksåg men det funkade inte alls så det blev rondellen i ställe. För att ersätta klingskyddet och dessutom förbättra spånupptaget ovanför bordet började jag bygga ett eget klingskydd men gav upp då jag tyckte det tog för lång tid och jag bar inte säker på att det skulle bli så lyckat. När dessutom priset för att köpa ett inte blev så blodigt så beställde jag ett från Axminster.
Axminster Saw Table Dust Extraction Guard. Frakten var ca 200kr. Jag har lagt upp lite bilder
här på hur det blev.
Klingskyddet är tänkt att fästas i bordet på sågen, men då det inte går på denna såg så byggde jag till på träbordet som sågen står på, så jag fick något att fästa det i. Det är bara några 45x95, fäst i lämplig vinkelt med en tvärgående regel att skruva skyddet i. Vet man att man inte ska flytta sågen och har möjlighet kan man fästa skyddet i taket. Man skruvar "foten" i taket helt enkelt. Jag kommer nog att trimma av de horisontella röret, det är lite väl tilltaget som det är nu.
Hur väl spånutsuget funkar vet jag inte då jag just nu jobbar på att få till rördragningen till spånsugen. Jag får återkomma till det om det finns intresse att hör hur det funkar.
Bordet byggde jag efter ha sett ett avsnitt(#30) av
The wood whisperer.