Hej,

Dags att beställa FTX-filter igen och den billigaste "butiken" jag hittar har "bättre" filter än jag har nu till min Vr 400 ev/b. I dag har jag F7 resp G3 filter, nu får jag F7 resp F5, jag antar att F5 är ett tätare filter än G3, hur fungerar de med inställningarna, om det är tätare får jag kanske inte samma undertryck då det inte orkar dra ut lika mycket luft som det mindre täta filtret?

mvh
Bambi

Redigerat:
Hej igen,

Ingen som kan svara på om jag har kört G3-filter på frånluften som FTX:n också är inställd med och nu kommer köra F5, om det förändrade flödet kommer påverka mitt undertryck i huset på ett skadligt sätt eller om jag bara kan köra på det då de säljer det som ett filterset för mitt aggregat, systemair säljer med G3.

Någon som har koll på hur stor flödesskillnaden är på ett G3 resp F5, kanske inte är märkbar?

Mvh
Matte

Beror helt på hur filtret är utformat. tryckfall över filtret osv. Enda sättet att få reda på det är att mäta upp det.

Då är det större risk att frånluften sjunker i flöde när filtret börjar närma sig slutet på sin livslängd och man snålar in där.

Bambi skrev:
Hej igen,

Ingen som kan svara på om jag har kört G3-filter på frånluften som FTX:n också är inställd med och nu kommer köra F5, om det förändrade flödet kommer påverka mitt undertryck i huset på ett skadligt sätt eller om jag bara kan köra på det då de säljer det som ett filterset för mitt aggregat, systemair säljer med G3.

Någon som har koll på hur stor flödesskillnaden är på ett G3 resp F5, kanske inte är märkbar?

Mvh
Matte

Hej Bambi, lite tankar från min horisont:
Jag har den enklaste och billigaste sorten av filter, G3, som jag kan köpa ett par kvadratmeter av på nätet till låg kostnad.
Byter filtren ungefär två gånger per år.

Min filosofi är, att om jag kan gå ut och andas utan gasmask, borde jag tåla inneluften med enkel filtrering också.
Jämför med hur vi hade det förr: Då läckte luften in här och där, och sögs ut genom kamin eller öppen spis.
Någon filtrering av luften fanns inte på kartan.
(Nu är jag kanske lyckligt lottad, bor ute på bonnlandet, långt bort från trafik och rykande skorstenar, och har inte anlag för allergi.)

Men jag tror att mitt FTX-aggregat, Fresh Renovent M300, själv reglerar sådant som har med olika täta filter att göra genom att variera fläkthastigheterna.
Det är inställt så att tilluften är 90% av frånluften, och jag tror att det sköter balansen mellan till- och frånluft automatiskt.
Kanske din värmeväxlare gör det också? Annars krävs ju en ventilationstekniker med mätinstrument varje gång du byter filter.

Redigerat:
Ring tillverkaren och fråga. De brukar vara väldigt hjälpsamma, åtminstone är det min erfarenhet efter att ha varit i kontakt med Östbergs angående mitt Heru-aggregat.

Tack för svar och tankar.

Jag tänker väl som så här: Om den webbutiken som jag hittat plus någon till bytt ut frånluftsfiltret G3 org mot F5 så borde det ju funka, jag inbillar mig dessutom att det är dyrare med F5 än G3. Dock så antar jag att det ev större mottrycket i det finare F5 vs G3 gör att de inställda värdena blir fel med för dåligt undertryck som följd om inte aggregatet reglerar det själv.

Sen tror jag som Tjoa skriver att byter man filter sällan så är ett igensatt G3-filter mycket tätare än ett nytt F5, men Har man F5 från början så kanske det är igensatt på någon månad om det redan från början motsvarar ett halvår gammalt G3 :)

Jag får fundera på saken, jag undrar bara varför de gör så, byter ut ett filter i ett filterset till ett dyrare än levrantören rekommenderar och ändå har lägre pris än många andra konkurenter..

Mvh
Bambi

Nu ringde jag Systemair och blev förvånad. Mitt "gamla" FTX-aggregat(installerat 2007) kompenserade för ev tryckfall till viss mån så de ansåg inte det var något problem med ett något tätare filter. Däremot förvånar det mig att de nya aggregaten måste man programmera för att de ska sköta tryckfall, tycker det borde vara tvärtom. Tryckfall sker ju hela tiden, det är ju därför filtren sitter där, samla damm och tappa flöde med tiden.

Mvh
Bambi

Vilket utav finfiltren (F7 el F5) sätter igen först? alltså var sker största tryckfallet (Till- eller Frånluft). F7+F5 är väl standardfilter på dagens lite modernare ventilationsaggregat, vilket måste betyda att är filtertyperna är designade för att minimera riskerna för övertryck i huset?

G3 är väl den enklaste typen av filter, typ en plan variant, ca 5 mm tjockt grovfilter om jag förstått det hela och dessa går väl att dammsuga rent...

Finns det några bra rengöringstekniker för finfilter F7 eller F5 eller är det bara till att köpa nytt när man får larm av aggregatet?

Redigerat:
F7 är tätare, borde bli tätt tidigare. Mina F7 filter skulle jag inte vilja försöka rengöra.

Tilluftsfilter, F7 förstår jag att man inte e så sugen på att återanvända... Men F5 eller G3 (frånluften) kan man återanvända ett par extra gånger efter rengöring?

• Gilla
Klev
  • Laddar…
Jo, frånluftsfiltret dammsuger jag många ggr. Har ngn sorts matta.

Alltid när jag beställt filter så står det F5 + F7 men får ALLTID 2st F7
Vad är egentligen syftet med detta filter är det mycket tätare än F5? Är syftet att skydda växlaren?

Jämmför man filtren när man ska byta tycker jag nästan det är utgående som är mer igenstockad av fint damm medans ink är mer grovare smuts som frön och små blad.
Och att dammsuga dom är nästan att glömma vill inte lossna från filtren riktigt.

Jag har ett Östbergs heru med roterande växlare

F7 ska fånga pollen, dvs skydda pollenallergiker.
Jag byter inkommande F7 12-24 mån intervall (påsfilter), utgående filtermatta dammsuger jag minst var 3e månad.
Filter på utgående innan växlaren skyddar växlaren från att få "skiten".

Vi har F7+G3 på tilluften och F5+G3 på frånluften. Har obseverat att frånluftens G3 sätter igen oftare, beror säkerligen på den innehåller större dammpartiklar än tilluftens pollen/föroreningspartiklar. Detta borde betyda att tilluftens F7 filter inte sätter igen lika fort som frånluftens F5. Så, till frågan, kan man hoppa över att byta tilluftens F7 exempelvis varan gång om man regelbundet rengör/byter för filtren G3 då dessa är betydligt billigare om man klipper från större filter ark?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.