Hej
Upplever ett nytt högfrekvent ljud från fläktmotorn på höga varv på vårt FTX-aggregat. Den tystnar när jag sänker hastigheten. Kan man montera isär fläkten och komma åt lagren på något sätt? Var hittar man sådana reservdelar? Om det finns något sätt att smörja upp lagrena på motorn så får ni gärna skriva en rad.

Vad är det för aggregat? Jag har bytt lager själv i en ftx fläkt och det var inte jättesvårt. Lagren var standard och köptes på Clas Olsson.

Jag har också bytt lager i en fläktmotor. Inte svårt och lagren var av standarddimension.
Det optimala är om man vet i förväg vilka dimensioner det är på lager och ev tätningar och och kan köpa in dem innan man monterar loss fläkten och skruvar isär den samt vet om det behövs speciella avdragare eller annan särskild utrustning för bytet.
Smörjning av lagren med vidhängande rengöring av fläkten kan vara lika tidsödande och arbetsamt som ett byte men kan ge en bra, temporär eller rentav permanent, effekt samtidigt som man har tillfälle att ta reda på de mått som krävs för att köpa rätt reservdelar och ev specialverktyg.
Hjälper inte smörjningen för att bli av med de oönskade ljuden är lagren antingen kronslut eller så finns källan till missljuden någon annan stans.

Tack för snabba svar.
Jag beställde precis 2 st lager från Swegon, provar att byta ut dem på egen hand o ser om det hjälper, det kan vara värt 160:-.
Tror aggregatet heter Vevex, korvärmeväxlare från 1996, kanske e dags att byta ut hela aggregatet. Någon som vet någon ca statistik på livslängden för fläktmotorer?

Det som är gränssättande är väl inte fläktmotorn som med lagerbyte kan hålla hur länge som helst utan att själva värmeväxlarfunktionen inte är så effektiv som hos de nya som säljs idag 17 år senare. Får du nu tyst på ljudet för 160:- och får tillfälle att göra rent från damm och annat bös som kan försämra växlarens effekt så bör den ju gå att köra 10 år till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.