9 391 läst · 5 svar
9k läst
5 svar
Byta lager i fläktmotor till FTX ventilation?
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
SKF har en lagerkatalog där man ev. kan hitta vilka lager du behöver till din motor innan du skruvat isär den.
Annars får du nog vända till närmaste mekaniska verkstad eller dyl som säljer/kan beställa lager.
Tänk på att du behöver ha avdragare och pådrivare när du byter lager om du inte ska ha sönder lagren.
Får du dock av lagren så kan du om du har en bra spis värma de nya lagren till runt 120°C och sen sätta på dom direkt utan pådrivare.
Annars får du nog vända till närmaste mekaniska verkstad eller dyl som säljer/kan beställa lager.
Tänk på att du behöver ha avdragare och pådrivare när du byter lager om du inte ska ha sönder lagren.
Får du dock av lagren så kan du om du har en bra spis värma de nya lagren till runt 120°C och sen sätta på dom direkt utan pådrivare.
Med lite pillande kan det gå bra att byta lager i sådana här motorer.
Finns någon tråd här på forumet hur man gör.
Kullagerna brukar vara av storleken "608", bland annat Biltema säljer "608ZZ" vilket är sådana lager med plåttätning.
Finns någon tråd här på forumet hur man gör.
Kullagerna brukar vara av storleken "608", bland annat Biltema säljer "608ZZ" vilket är sådana lager med plåttätning.
Det var inga problem att plocka isär förutom att ett lager sitter fast på ena axeln. Hur ska jag få upp den? Kanske måste köpa någon liten avdragare. Vågar man köpa lager på Biltema? Det satt SKF lager i och ett lager där det stod 608Z.
Jocke
Jocke
För att få loss lagret får man fixa till en liten avdragare, vet inte om det finns någon som är liten nog färdig.
Kvaliteten på Biltemas lager vet jag inte, men "608" är standard lager så storleken stämmer.
Annars får du kolla med någon mekanisk verkstad om dom har så små lager på hyllan.
Kvaliteten på Biltemas lager vet jag inte, men "608" är standard lager så storleken stämmer.
Annars får du kolla med någon mekanisk verkstad om dom har så små lager på hyllan.