Vilket är dett rätta för att avlufta ett avlopp enligt A el. B
På skissen framgår rikning på avloppet och det lutar 1cm per 1m.
Avluftningen blir dragen upp och ut på taket, ingen vackumventil och dett avser ett 110mm rör.
Mvh Mika
 
  • Avlopp.jpg
A är väl det mest korrekta. Men jag kan inte tro att det skulle bli problem med B.
 
Jag lånar tråden lite, tror du fått ett bra svar... :) när det gäller luftningen, är det bara att ha en t-rörskoppling (eller vad det kan tänkas heta) bakom översta toaletten där ena sidan för vattnet ner i avloppssystemet och det andra sticker vidare upp på taket... eller vad gäller???
tack.
 
enligt mig så blir det ett T- rör upp till toan. kan ju ha fel men läste på en annan tråd att det är ok att ha 90-graders böjar rakt uppåt.
 
man får ha en 88,9 gradig böj på stående stam och till anslutningen så på wc avloppet här kan du ha en 88,9 gradig böj men om du sätter en trör så använd ett som är böjt i fördrikningen om man säger så för anars kan det gå bakvägen mot luftningen om du har otur
 
Y
Jag var påväg att sätta min avluftning ganska tidigt på stammen, vilket säkert går bra men om det tappas ut vatten intensivt så borde det ju teoretiskt vara högre risk att den täpper luftkanalen... Då kanske det är värt att jag drar röret lite omväga helt bak till sist på stammen?

avloppsbrunn/fall = höger
avluft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Följer med intresse. Försöker förstå avlufning. I princip antar jag att med den övre lösningen om man spolar i vänstraste toan skulle man kunna tömma handfat och duschvattenlåsen. Den nedra borde vara optimal.

Men som sagt har inte lyckats bemästra denna häxkonst.
 
Tror att det finns en tendens att göra det här med avluftning mer komplicerat än det behöver vara. Det är ingen "propp" av vatten som kommer likt en burk i ett rörpostsystem. Ganska snart är det bara ett litet flöde längs botten av röret.
Efter att ha meckat en del med avloppet hemma i somras så såg jag hur det såg ut i rören när det spolades i toan eller när en kran rann för fullt i köksvasken.
Sätter man avluftningen i slutet av en större stam så funkar det. Är det långt mellan två WC-stammar kan det vara nödvändigt att ha avluftning i bägge, men jag skulle tro att det skulle funka bra också med en centralt placerad avluftning. Sedan finns det säkert regler och rekommendationer på området också, men dessa går ju kanske inte alltid att tillämpa i ett äldre hus vid ombyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.