Hej,

Jag var idag på en erkänd vvs-butik och sa att jag hade köpt en ikea-blandare (Bågvik). Jag fick då höra att ikea-blandare (förutom att jag kan förstå att det är svårt med reservdelar) eventuellt kan innehålla dåliga mässingslegeringar som gör att vattnet kan vara farligt för oss och vårt kommande barn (ca 2 veckor).

Finns det någon rim och reson i detta påstående, eller var det bara säljsnack?

Mvh Magnus

Jaa...jag tycker det låter som säljsnack men man vet ju aldrig...han nämnde ingen källa till informationen möjligen?

Låter som att han ville sälja dig en dyr svensk blandare ?

IKEA är jäkilgt stort, deras leverantörer är också stora och har nog koll på mer än vad en säljare i en VVS butik har.....
Det är inte Lasses blandare AB de handlar från direkt .
Det finns stora Europeiska tillverkare med väl så god kvalitet.

Om man nu är orolig så ska man kanske undvika blandare från butiker som säljer kinesiska skräpverktyg och sånt i alla fall.

A
Mässing är ju en blandning av koppar och zink, så hur han kan påstå det kan man ju fundera på eftersom vattnet oftast går i koppar eller galvade rör.

Så jag tror nog det är rent skitsnack.

Man kan nog ha många åsikter om billiga VVS-grejor. Reservdelar finns knappast. Man bör vara medveten om att ifall något händer, om de går sönder, kan obehagliga saker hända. Ex vattenläckage, översvämmad lägenhet och hus.
Visst känns det tryggast med kvalitet.

Är det bara Saab och Volvo som står för kvalitet, svenskt är inte alltid bäst. och mycket av delar kanske tillverkas i samma fabrik i Kina.
Det är inte svenskt bara för att det sätts ihop i Sverige.

Hörde även det samma om Biltemas produkter och Hornbach billigare rör delar.

Grejen med utländska produkter är att det kan spela väldigt stor roll var man köper dem.
Skulle aldrig köpa vissa kinatillverkade grejer på Harald Nyborg exempelvis.
Skulle med lätthet köpa en blandare på IKEA oavsett var den är tillverkad.
De har nog bättre koll än vad väldigt många andra har.
Hornbachs rördelar är av yppersta kvalite, det är ingen som helst tvekan.
Vissa prylar som de har "Brandas" av andra tillverkare som deras eget. Ex kulventilerna av italienskt fabrikat.
Europa är jäkligt mycket större än Sverige och allt som kommer utifrån är inte skit.
Tvärtom skulle jag vilja säga att det mesta som duger för 750 miljoner Europeer duger för mig också.

Mvh

somelvis skrev:
Grejen med utländska produkter är att det kan spela väldigt stor roll var man köper dem.
Skulle aldrig köpa vissa kinatillverkade grejer på Harald Nyborg exempelvis.
Skulle med lätthet köpa en blandare på IKEA oavsett var den är tillverkad.
De har nog bättre koll än vad väldigt många andra har.
Hornbachs rördelar är av yppersta kvalite, det är ingen som helst tvekan.
Vissa prylar som de har "Brandas" av andra tillverkare som deras eget. Ex kulventilerna av italienskt fabrikat.
Europa är jäkligt mycket större än Sverige och allt som kommer utifrån är inte skit.
Tvärtom skulle jag vilja säga att det mesta som duger för 750 miljoner Europeer duger för mig också.

Mvh
Håller med, allt som kommer utifrån är inte skit. Men börjar det bli jäkligt billigt, så kan man ofta räkna med att de har tummat på kvaliteten. En wc-stol, eller blandare av kvalitet i polen, tyskland eller italien kostar lika mycket som en svensktillverkad, så det är inte dessa byggvaruhusen köper in, utan det bli ju lågbudget för att konkurrera med priset.

Och tyvärr måste jag säga att själv skulle jag inte med lätthet köpa en ikea-blandare, har allt för dålig erfarenhet av dem.

Hej och tack alla för era inlägg.
Jag drar slutsatsen från era svar att ingen verkar tro att det finns någon hälsofara med Ikeas blandare. Har dessutom lärt mig att man bör välja något annat märke pga kvalitet och reservdelar, men jag hade redan köpt blandaren, så nu blir det den.
Mvh Magnus

Vi kör på Ikea i vårt kök, den har funkat finifint sedan 2003 iaf...

Hälsofara tror jag är rent B-S!
Skulle inte köpa från en sådan hederlige-harry säljare !

En säljare skall kunna lyfta fram fördelarna med sin produkt utan smutskastning anser jag

/K

Sa den j-vln att det skulle vara farligt för er och ert nyfödda barn, snacka om vidrig säljare som spelar på nyblivna föräldrars ängslan. Jisses vad taskigt !
När det gäller reservdelar till IKEA så är det väl inget problem längre, man får en ny om den går sönder ( gäller packningar etc)

.Henrik

BlombergM skrev:
Hej,

Jag var idag på en erkänd vvs-butik och sa att jag hade köpt en ikea-blandare (Bågvik). Jag fick då höra att ikea-blandare (förutom att jag kan förstå att det är svårt med reservdelar) eventuellt kan innehålla dåliga mässingslegeringar som gör att vattnet kan vara farligt för oss och vårt kommande barn (ca 2 veckor).

Finns det någon rim och reson i detta påstående, eller var det bara säljsnack?

Mvh Magnus
Kräv att han skall uppge var han har fått reda på detta.
Sannolikt "har han bara hört det" = skitsnack. Skulle han mot förmodan ha någon ens avlägset vederhäftig källa, så är det ju MYCKET intressant för både dig och många andra här.

Alternativt, kolla upp hans namn och ring till IKEA och be dem kommentera. Skulle förvåna mig om de inte blir lite irriterade, om vi nu antar att det inte är sant, alltså.

/ Fredrik

spara kvitto.
ja du får ny om nått går sönder. IKEA följer alltid de strängaste kraven för hälsa / barnvänligt et.c... normalt ingen fara, men ring och fråga om du är otrygg!

IKEA har kvalitets kontroller worldwide ;-)

jag säger som jag altid har sagt strunta i att köpa vvs prylar på ikea bauhaus clas ohlson mm köp hoss en riktig vvs butik om du har frågor och vill ha reservdelar så har dem det på lager eller inom några dagar om det är kända svenska märken det enda jag rekomederar är fmm mora gustavberg för då fins det nästan altid reservdelar på lager om dem inte har leverans problem om man går till en comfortbutik
(ursäkta stavfel=

oavvs skrev:
jag säger som jag altid har sagt strunta i att köpa vvs prylar på ikea bauhaus clas ohlson mm köp hoss en riktig vvs butik om du har frågor och vill ha reservdelar så har dem det på lager eller inom några dagar om det är kända svenska märken det enda jag rekomederar är fmm mora gustavberg för då fins det nästan altid reservdelar på lager om dem inte har leverans problem om man går till en comfortbutik
(ursäkta stavfel=

En motfråga dock: Varför är det bättre att köpa more,FMM osv för att dom har reservedelar på lager i de flesta fall ? På Ikea har dom ju hela armaturer på lager - och en ny armatur där kostar lika mkt som ett reservdelskit till en Morablandare i princip ?

Sen skall jag inte tala skit om dessa märken - dom är väldigt bra, och de flesta av mina blandare hemma är "märkesblandare", men jag har ikeablandare också - som är lika bra. Och på landet har jag en köksblandare av mindre välkänt märke inköpt på Coop bygg - funkar jättebra tom med riktigt högt tryck i ledningen (har inte installerat tryckreduceraren där ännu), och har bra känsla utan glapp. Skulle den gå sönder så medger det priset jag betalade ett byte till en helt ny istället för reparation (tror den kostade ca 200 kr)...

Allt faller ned på vad man vill lägga pengarna på . ..

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.