v74591 skrev:
Från Ikeas hemsida:
Uppfyller europeisk standard.
"Köksblandaren kan användas i högtryckssystem. Testad för att klarar tryck på max. 10 bar (1000 kPa). Rekommenderat arbetstryck: 1,0 - 5,0 bar (100 kPa - 500 kPa)."

Fem års garanti på blandaren och som sagt en viss prisskillnad. Då kan man leva med att byta skiten efter fem år. Jag har bl a 4 Mora Inx blandare hemma, tvättställ, kök, två i dusch. Två av dem läcker efter några få års användning...50% ok, bra jobbat Mora. Och även om det finns reservdelar så är de inte gratis att serva, vare sig det är egen arbetstid och strul eller om man lejer bort det.

Det är klart att rörisarna inte gillar Ikea. Ska man nu behöva leva på det man faktiskt bidrar med? Köpte en elpanna från Manni armatur för 27800 inkl frakt. Min rörsnubbe skulle ha 35.500 för samma; hans lägsta pris. Sen blev han sur för att jag inte köpte den av honom... okej förutom att han skulle bli glad vad skulle jag få för de 7-8000 kr?...Men visst det är aldrig kul att få konkurrens. Bättre att kunna sälja dyrt.
det står faktist rekomenderat arbetstryck Rekommenderat arbetstryck: 1,0 - 5,0 bar (100 kPa - 500 kPa). det är aldeles för lite för den svenska standarden och följer du inte rekomederingen så går det inte å försöka få tillbaka pengar om så är fallet.
sen får du inte rengöra kranen (citat från ikea:s hemsida) skötselråd:
Rengör med mjuk trasa fuktad i vatten och ev. milt rengöringsmedel eller tvållösning.
Eftertorka med torr trasa.
Använd aldrig skurmedel, stålull eller rengöringsmedel som är kalklösande, sura eller innehåller alkohol eller slipmedel.
alltså är det bara gröna vågare som som följer dem skötsel råden.
för att göra rent en blandare från kalk mm så är det citek som fungerar bäst och det får du inte använda enligt Ikea om du läser skötsel råden.
 
Vet inte om det är helt tillrådigt att ge sig in i debatten om IKEA-blandare och deras kvalitet men jag gör ett försök att bringa lite klarhet och kanske räta ut ett frågetecken för någon.

För det första ska man skilja första generationens IKEA-blandare från den serie som nyligen har lanserats. IKEA själva insåg att denna var skräp och drog tillbaka den för x antal år sedan, så dessa blandare kan vi glömma och om någon mot förmodan skulle ha en dylik tingest installerad så är rekommendationen, BYT UT!

Ursprungsfrågan var ju att en säljare som hävdade att vattnet inte var hälsosamt från en IKEA-blandare. Den tolkningen kan te sig lite väl vild och kanske är att dra lite väl stora växlar.

IKEA-blandare som säljs idag görs av en stor erkänd tillverkare som lever efter EU-krav. Dock vet jag inte var någonstans den tillverkas, men det skulle förvåna mig mycket om det var några konstigheter i tillverkningen av deras blandare.

Däremot blandaren för 89.- som det näms om i tråden. Där skulle jag nog behöva en vecka i Sahara för att dricka vatten tappad ur den blandare. Anledningen är att när man kommer ur EU blir kraven på legeringar helt annorlunda och utan att gå för djupt in i tillverkningsprocessen är det helt enkelt farliga tungmetaller som används vid tillverkning. En process som förbjöds för 30-40 år sedan i norra europa.

Summa summarum finns en risk för förorening ur en blandare även om den är ganska liten (och dessutom finns inga vad jag vet forskningsresultat att stödja sig åt varken ena eller andra hållet) men IKEAS nuvarande blandarserie görs av en stor tillverkare från ett land straxt syd om Sverige där man inte kan prata rent. Så jag skulle vilja påstå utan att vara tvärsäker åt något håll att säljaren var lite väl överambitiös.

Mycket svammel, men kanske lite mer fakta i fallet...
 
Cheever skrev:
IKEA-blandare som säljs idag görs av en stor erkänd tillverkare som lever efter EU-krav. Dock vet jag inte var någonstans den tillverkas, men det skulle förvåna mig mycket om det var några konstigheter i tillverkningen av deras blandare.
Vad menar du med EU-krav? CE-märkt eller?
 
vedeldaren skrev:
Vad menar du med EU-krav? CE-märkt eller?
Nej, jag menar de krav man har för en industri för exempelvis kromning av mässing. En ganska komplicerad historia som kostar massor av pengar. Därav det något högre priset på blandare tillverkade efter dessa krav.

Det är frågan om allt från att ta hand om sina bortsvarvade mässings-spån till hantering av alla farliga amnen som används i krombad etc.
 
Skötselråd för alla blandare enl. viivilla.....bla Mora INOXX ,IKEA
"Sköt om blandaren. Rengör med mjuk trasa och vanligt rengöringsmedel/tvål. Spruta medlet på trasan, inte på blandaren. Använd inte stålull eller skurmedel. Är kranen mycket smutsig eller har fått kalkavlagringar, rengör med vinäger. Eftertorka med torr trasa. De flesta blandare har fem års garanti om de sköts rätt"
gaia
 
Sköttsel Mora Lavena enl tillverkarens instr:
"RENGÖRING
Färgytbehandling bevaras bäst genom rengöring med mjuk trasa och tvållösning, eftersköljning med rent vatten och polering med torr
trasa. Man får absolut inte använda kalklösande, sura- eller sandhaltiga skurmedel. För att avlägsna kalkfläckar, använd hushålls-
ättika och spola efter med vatten.
Uttjänta produkter kan återlämnas till Mora Armatur för återvinning."
 
Ur ORAS instruktion:
Rengöring av kranarnas yta och tillbehör
"För regelbunden rengöring av kranarnas yta bör man använda neutrala
eller lätt basiska (pH 6-9) rengöringsmedel i fl ytande form. Exempel på
sådana är tvållösningar och ett fl ertal diskmedel (ej maskindiskmedel).
(Följ alltid tillverkarens bruks- och doseringsanvisningar.) Organiska
lösningsmedel, frätande rengöringsmedel eller rengöringsmedel med
slipmedel får ej användas."

Tycker inte att IKEAS sköttselråd avviker på något sätt ifrån andra tillverkarnas ...så oavvs argument håller inte tätt i det avseende heller
gaia
 
Redigerat av moderator:
O
Så med det argumentet som oavvs har så skulle alltså inte en blandare som man köper i sverige av en svensk återförsäljare inte fungera för svenskt vattentryck?
Låter mer än väl skrattretande! Kvaliteten är en sak men att den inte skulle palla för trycket? de tror jag inte på!
Men å andra sidan när man tar upp ikeas skötselanvisning som något slags argument emot ikea så förlorar man en del i trovärdighet!
 
Thomas59
gaia skrev:
Tack v74591 att du fick tyst på en något för ivrig rörmakare som såg sin förtjänst i att svartmåla IKEA ...som ger inga rabatter till yrkesfolk :). Kalla fakta är bäst mot svammel :)
gaia
Ja hantverkaruslingarna poppar upp så snart deras ohederliga affärsmetoder hotas. Funkar det inte att lura på kunderna svindyra prylar med hjälp av fejkade prislistor verkar det helt ok att svamla och ljuga lite. Så fort någon fokuserar på att snacka skit om konkurrenter eller ej önskvärda leverantörer ska man dra öronen åt sig.
 
Läste ett inlägg från oavvs som, påstod att folk har uppemot 9kg i vattenledningarna.
Det har vi i tryckluften på jobbet men inte i vattnet där är det 3-5kg.
Iallafall i mina trakter.

Hydropresstanken till min vattenpump i källaren skulle inte bli så fin med 9kg tryck.
 
Vad är det för liv vi skapat oss, vilken värld vill vi lämna efter oss???? Resonemanget med att köpa billigt och sedan kasta och få en ny när den billiga går sönder........Tänk en gång till gott folk, vi kan inte konsumera obegränsat på en befintlig jord, vår kära planet har inte obegränsat med naturtillgångar..... Samma sak med billiga velverktyg från typ ÖB...Köp en slagborr för 198:- och byt den på garantin varje gång den går sönder......

Sen kan ingen importör / varuhus spm köper från fjärran länder garantera att arbetet inte utförs av barn...Eller att tillverkningen sker m,ed hänsyn tagen till miljön.....

Tänk efter före.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.