Hej,
upptäckte nyligen att något står och drar vatten. har kommit fram till att det med stor sannolikhet är säkerhetsventilen på vv-beredaren som är trasig. det väser lite lätt hela tiden från beredaren.
har pratat med VVSare och det går på ca 1800:- exkl. rot. (ett par hundra för ventilen och sen lite körtid etc.)
är detta rimligt pris? har noll koll på sånt här.
upptäckte nyligen att något står och drar vatten. har kommit fram till att det med stor sannolikhet är säkerhetsventilen på vv-beredaren som är trasig. det väser lite lätt hela tiden från beredaren.
har pratat med VVSare och det går på ca 1800:- exkl. rot. (ett par hundra för ventilen och sen lite körtid etc.)
är detta rimligt pris? har noll koll på sånt här.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Det är lätt att byta. Jag gjorde det för första gången i våras och det var verkligen inte svårt (Nibe 1983).
Steg:
1. Stäng av inkommande vatten (och el till beredaren).
2. Sänk trycket på vattnet i huset genom att öppna och sedan stänga kall- och varmvattenkranar.
3. Skruva ur den gamla säkerhetsventilen (jag använde polygrip - den satt hårt. Jag sprejade 5-56 på gängan någon dag innan jag lossade den. Jag fick också lossa det rör ledde från säkerhetsventilen till avloppet.)
4. Skruva omedelbart in den nya säkerhetsventilen innan för mycket vatten rinner ut (ventilen är självtätande).
5. Slå på vatten och och el igen.
Det enda svåra var att våga ta i så att den gamla säkerhetsventilen lossnade.
Steg:
1. Stäng av inkommande vatten (och el till beredaren).
2. Sänk trycket på vattnet i huset genom att öppna och sedan stänga kall- och varmvattenkranar.
3. Skruva ur den gamla säkerhetsventilen (jag använde polygrip - den satt hårt. Jag sprejade 5-56 på gängan någon dag innan jag lossade den. Jag fick också lossa det rör ledde från säkerhetsventilen till avloppet.)
4. Skruva omedelbart in den nya säkerhetsventilen innan för mycket vatten rinner ut (ventilen är självtätande).
5. Slå på vatten och och el igen.
Det enda svåra var att våga ta i så att den gamla säkerhetsventilen lossnade.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Stort tack för instruktionerna! Får väl ta och prova detta!
Sen är jag lite osäker på det här med avloppsröret.. Antar att det är det rör som bara försvinner ner i golvet? Men det röret leder ju inte till ventilen utan rakt upp i beredaren ser det ut som.
Sen är jag lite osäker på det här med avloppsröret.. Antar att det är det rör som bara försvinner ner i golvet? Men det röret leder ju inte till ventilen utan rakt upp i beredaren ser det ut som.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag gissar att du fortfarande har vatten i systemet? Har du tömt systemet på tryck? Stäng av vvb'n, stäng av inkommande vatten, öppna vattenkranar du har som sitter på låg punkt för att tömma ner trycket (både varmt och kallt). När det slutat rinna där så kan du skruva bort den lilla svarta pluppen på säkerhetsventilen, då släpper du in luft i systemet vilket gör att mer vatten rinner ut. När det slutat rinna igen kan du skruva bort säkerhetsventilen.
Den smattrar när den släpper ut trycket 😊 När du vrider ratten så tvångsöppnar du ventilen, när den öppnar släpper den ut trycket bakom vilket kan låta som ett vasst väsande till ett våldsamt spluttrande till att den faktiskt smattrar. Men då vet du ju att den fungerar ☺️
Hehe ok.. är som ni märker ingen expert inom området direkt.. vill inte tabba mig. Hur länge ska jag låta den vara öppen? Ska jag öppna stänga flera gånger. Hela grejen handlar ju om att jag misstänker att beredaren smygläcker vatten ut i avlopp.
Man lär sig genom att testa och fråga 😊 Den behöver inte vara öppen länge, istället kan du vrida den några varv för att öppna/stänga några gånger. Är det smuts som fastnat i ventilsätet som gör att den småläcker så kan du förhoppningsvis spola bort den genom att öppna/stänga.