Jag håller på att renovera badrummet och sa dra nytt avlopp men har jag är lite rädd för att bygga in några fel. Avloppet kommer upp från källaren nära en yttervägg och ska på en gång delas åt varsitt håll. Jag skulle helst vilja ha någon sorts Y-koppling så att jag får en mjuk sväng åt varje håll men tyvärr så har jag bara hittat Y-kopplingar med 3 avstick. Fungerar det att sätta ett vanligt T-kors istället eller kommer bli risk för stopp?
Jag kanske ska tillägga att vi har bjälklag av betong med ett uppreglat trägolv ovanpå. Det gör att jag inte har tillräckligt mycket utrymme för att kunna dra upp avloppen på bjälklaget och göra en liggande förgrening utan den måste ske stående.
En liten skiss för att förklara hur jag har tänkt att dra rören.
Jag kanske ska tillägga att vi har bjälklag av betong med ett uppreglat trägolv ovanpå. Det gör att jag inte har tillräckligt mycket utrymme för att kunna dra upp avloppen på bjälklaget och göra en liggande förgrening utan den måste ske stående.
En liten skiss för att förklara hur jag har tänkt att dra rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 431 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 431 inlägg
Det rätta sättet är som Eddie skriver, gå ner med två rör. 110 från WC och 75 från golvbrunn och dra ihop dom direkt i källaren vid taket med ett vanligt grenrör 110x75x45º!
I detta grenrör på 75mm sidan sätter du en vanlig 75x45º böj så du får båda uppgångarna rakt upp i badrummet! Sen kan du gå vidare hur du vill.
Har du tänkt något på luftningen? Eller det kanske du har på annat håll?
I detta grenrör på 75mm sidan sätter du en vanlig 75x45º böj så du får båda uppgångarna rakt upp i badrummet! Sen kan du gå vidare hur du vill.
Har du tänkt något på luftningen? Eller det kanske du har på annat håll?
Det bär emot att göra ett separat hål för duschen då det är ett "välbyggt" hus med ett bjälklag på 15-20cm betong med säkert dubbelt så mycket armering som egentligen krävs. Däremot så skulle jag nog kunna bila upp det befintliga hålet såpass mycket att jag får ner ett sådant här grenrör med 110x75x45º avstick till duschen.
Då skulle jag kunna ansluta toaletten med en vanlig 90º-krök ovanpå. För visst är det väl ok att ha en skarp övergång från liggande till stående rör? Det är väl bara när man går från stående till liggande som man måste ha en mjukare sväng?
Den enda nackdelen skulle väl vara att jag delvis kommer att gjuta in grenröret när jag återställer bjälklaget, men det ska väl inte kunna orsaka några problem?
Jag tänker mig alltså något i stil med detta:
Då skulle jag kunna ansluta toaletten med en vanlig 90º-krök ovanpå. För visst är det väl ok att ha en skarp övergång från liggande till stående rör? Det är väl bara när man går från stående till liggande som man måste ha en mjukare sväng?
Den enda nackdelen skulle väl vara att jag delvis kommer att gjuta in grenröret när jag återställer bjälklaget, men det ska väl inte kunna orsaka några problem?
Jag tänker mig alltså något i stil med detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avluftning har jag tänkt att sätta på samma ledning som går till toaletten. Vad jag förstår så ska det vara godkänt med 75mm rör till avluftningen så jag tänkte gå upp med det till vinden och där direkt gå över till ett 110 rör. Eventuellt så kommer avluftningen komma såpass nära yttertaket att jag måste sätta en 90º-sväng i 75mm innan jag kan gå över till 110-rör. Är det ok att tumma såpass mycket på reglerna eller bör jag kanske lägga avluftningen så att jag direkt kan gå över från 75mm till 110mm så fort jag kommer igenom till vinden?krilleman_215 skrev:
Måste du ha det uppreglade trägolvet i badrummet? Trägolv är ju fuktkänsliga, till skillnad från betong. Jag tror att det säkraste sättet att bygga ditt badrum är att riva bort den uppreglade träkonstruktionen, göra två separata hål för WC och dusch och sedan flytspackla in värmeslingor och tätskikta på flytspacklet.
Skulle du få någon läckage från en golvbrunn så blir det troligen inga vattenskador om du bygger på det sättet.
Jag ser inte heller problemet med att göra två hål. Känns det fel att bila hål i betonggolvet? Gör det ändå. Betong är betong och går lätt att laga.
Skulle du få någon läckage från en golvbrunn så blir det troligen inga vattenskador om du bygger på det sättet.
Jag ser inte heller problemet med att göra två hål. Känns det fel att bila hål i betonggolvet? Gör det ändå. Betong är betong och går lätt att laga.
De omgivande rummen har en golvnivå som ligger ca 15 cm över betongbjälklaget. Det skulle alltså krävas en hel del betong eller flytspackel för att få upp golvnivån i badrummet till en rimlig höjd. Min tanke är därför att regla upp ca 10cm och därefter lägga på 22mm fukttrög spånskiva och till sist flytspackla in golvvärme. Då bör det räcka med ca 3cm flytspackel vilket känns lite rimligare.pelpet skrev:Måste du ha det uppreglade trägolvet i badrummet? Trägolv är ju fuktkänsliga, till skillnad från betong. Jag tror att det säkraste sättet att bygga ditt badrum är att riva bort den uppreglade träkonstruktionen, göra två separata hål för WC och dusch och sedan flytspackla in värmeslingor och tätskikta på flytspacklet.
Skulle du få någon läckage från en golvbrunn så blir det troligen inga vattenskador om du bygger på det sättet.
Jag ser inte heller problemet med att göra två hål. Känns det fel att bila hål i betonggolvet? Gör det ändå. Betong är betong och går lätt att laga.
Skälet till att jag inte vill bila upp flera hål är främst för att det är så otäckt mycket jobb då de som byggde huset måste ha fått en fin rabatt på armeringsjärn. Jag har gjort några hål på andra ställen i huset och där har det varit nästan mer järn än betong...
Dessutom så är jag lite nojig för bärigheten eftersom de gamla avloppsrören låg nersänkta i betongvalvet. Det gör att det längs med ytterväggen i drygt halva badrummets längd finns ett "dike" i bjälklaget så just där är bjälklaget inte tjockare än några enstaka centimeter. Om jag då skulle göra ytterligare ett hål strax utanför detta dike så blir det inte mycket som håller fast bjälklaget i den ytterväggen.
I kallt utrymme (tex vinden) så måste det vara 110-rör.Janus82 skrev:Avluftning har jag tänkt att sätta på samma ledning som går till toaletten. Vad jag förstår så ska det vara godkänt med 75mm rör till avluftningen så jag tänkte gå upp med det till vinden och där direkt gå över till ett 110 rör. Eventuellt så kommer avluftningen komma såpass nära yttertaket att jag måste sätta en 90º-sväng i 75mm innan jag kan gå över till 110-rör. Är det ok att tumma såpass mycket på reglerna eller bör jag kanske lägga avluftningen så att jag direkt kan gå över från 75mm till 110mm så fort jag kommer igenom till vinden?
Vad är anledningen till att du inte vill gå med 110-rör hela vägen?
Det är badrummet längst till höger på ritningen som jag håller på att renovera. Avluftningen kommer att komma direkt till höger om dörren där man kan se en lite klack. Om jag använder ett 75-rör som avluftning kommer jag precis få till det så att dörröppningen går fri från toaletten. Om jag istället använder ett 110 rör så kommer en liten bit av toaletten att sticka ut i dörrhålet. Nu öppnas visserligen dörren utåt så det är ingen fara men det vore ändå trevligt om det gick att använda hela bredden på dörröppningen. Jag har då tänkt att sätta ett 75-rör så att muffen precis sticker upp på vinden och där direkt skarva på ett 110-rör.Demmpa skrev:
Dock så har min fru börjat prata om att hon vill ha avluftningen bredvid toaletten av estetiska skäl (fult med klackar "överallt" på väggarna) och i så fall kommer avlufningen så nära yttertaket att jag först måste ha en 90º böj i 75mm inan jag kan skarva på ett 110-rör. Jag tycker själv att det känns både lättare och mer korrekt att sätta avluftningen bredvid dörren och enbart ha muffen från 75-röret på vinden så det är nog troligast att det blir så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se denna tråd. Du skulle kunna gjuta in isodrän i betongen. Det är billigt (2000 kr/kbm), fuktokänsligt och lätt. Eftersom du har 15 cm att spela på så borde det inte vara något problem att lägga avloppsrören i en kanal i isodränet. Sedan borde du kunna jämna av med en kombination av betong och flytspackel. Kolla bara med isodrän hur du gör det på ett bra sätt. De har en snabb och aktiv kundtjänst.Janus82 skrev:De omgivande rummen har en golvnivå som ligger ca 15 cm över betongbjälklaget. Det skulle alltså krävas en hel del betong eller flytspackel för att få upp golvnivån i badrummet till en rimlig höjd. Min tanke är därför att regla upp ca 10cm och därefter lägga på 22mm fukttrög spånskiva och till sist flytspackla in golvvärme. Då bör det räcka med ca 3cm flytspackel vilket känns lite rimligare.
Skälet till att jag inte vill bila upp flera hål är främst för att det är så otäckt mycket jobb då de som byggde huset måste ha fått en fin rabatt på armeringsjärn. Jag har gjort några hål på andra ställen i huset och där har det varit nästan mer järn än betong...
Dessutom så är jag lite nojig för bärigheten eftersom de gamla avloppsrören låg nersänkta i betongvalvet. Det gör att det längs med ytterväggen i drygt halva badrummets längd finns ett "dike" i bjälklaget så just där är bjälklaget inte tjockare än några enstaka centimeter. Om jag då skulle göra ytterligare ett hål strax utanför detta dike så blir det inte mycket som håller fast bjälklaget i den ytterväggen.
Jag har testat! Men det viktiga är att man blandar flytet och sen blandar i leca kulorna i smeten... och häller ut....
Det går inte att bara hälla ut lecakulorna och sedan flytet, för då blir det galet....
Det går inte att bara hälla ut lecakulorna och sedan flytet, för då blir det galet....