Hände något mycket märkligt med blandaren på handfatet i badrummet idag. Plötsligt så gick sista cm av rörelsen på ettgreppsblandaren väldigt trögt när man stängde av vattnet. Inte så att det tog bom stopp utan mer som tung dämpning. Detta bara på varmvattnet. Källvatten funkade som det brukar. Efter ett par försök så fungerade det igen. Det märkliga är att det tidigare har Slåttvik i rören när man stängt blandaren. Det är nu borta?!
ytterligare märkligheter är att vi för ett tag sedan bytte blandare På handfatet på lilltoan, efter det bytet så har det gnisslat vid varmvattenberedaren när man stängt den nya blandaren, men bara för varmvattnet. Detta gnisslande är nu också borta?!
har jag spöken i vattenförening?
ytterligare märkligheter är att vi för ett tag sedan bytte blandare På handfatet på lilltoan, efter det bytet så har det gnisslat vid varmvattenberedaren när man stängt den nya blandaren, men bara för varmvattnet. Detta gnisslande är nu också borta?!
har jag spöken i vattenförening?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Slåttvik blandare måste vara något uddanmärke. Byt till Fmm så skal det nog lösa sig.
Om det rasslar eller piper kan jag förstå att det är spöken som står och röker men gnisslar det vettefaan.
Om det rasslar eller piper kan jag förstå att det är spöken som står och röker men gnisslar det vettefaan.
Redigerat:
Varför får jag en känsla av att det kommer bli svårt att komma tillbaka on topic i den här tråden
Annars låter ju slåttvik som en IKEA produkt. Men nu är det Grohe och Hafa som sitter på handfaten om nu inte spökena rökt på inatt och bytt ut dem
Annars låter ju slåttvik som en IKEA produkt. Men nu är det Grohe och Hafa som sitter på handfaten om nu inte spökena rökt på inatt och bytt ut dem
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ber om ursäkt, jag känner mig medskyldig!mexitegel skrev:
Till saken:
Att det låter eller har låtit från VVB tror jag beror på problem med backventilen som sitter där i kopplet med blandningsventil etc.
Det kan finnas en backventil i blandaren också. Det är svårt att höra varifrån ljudet egentligen kommer.
Vad jag tror så ger man sig på de älsta grejerna först när man skall åtgärda "spöken"
Trögheten i blandaren är säkert ett separat problem.
Ibland tycker jag det kan hjälpa om man plockar isär och smörjer lite grand där man kommer åt.
Eller som du tycks ha gjort, motionerar blandaren lite grand.
Jag ska kolla över anläggningen och se vad jag hittar. Dock minns jag inte hur det var med backventil i blandningsventilen, det var någon kombi-historia vill jag minnas....KnockOnWood skrev:Ber om ursäkt, jag känner mig medskyldig!
Till saken:
Att det låter eller har låtit från VVB tror jag beror på problem med backventilen som sitter där i kopplet med blandningsventil etc.
Det kan finnas en backventil i blandaren också. Det är svårt att höra varifrån ljudet egentligen kommer.
Vad jag tror så ger man sig på de älsta grejerna först när man skall åtgärda "spöken"
Trögheten i blandaren är säkert ett separat problem.
Ibland tycker jag det kan hjälpa om man plockar isär och smörjer lite grand där man kommer åt.
Eller som du tycks ha gjort, motionerar blandaren lite grand.