Hej
Har en trekammarbrunn från mitten av 80-talet och nu har slamtömmaren anmärkt påatt jag har "bakvatten" i brunnen. Vad jag förstår så kan det bero på att infiltrationenn är dålig.
Frågan är då, hur f_n renoverar jag det och är det tillåtet?
vet ju var luftningen till infiltrationsbädden är men ingen aning om hur det är anlagt mellan den och brunnen, eller gräver man helt sonika upp allt och anlägger en ny bädd?

Det är nog inget annat än att gräva upp och byta gruset i bädden den har egentligen en livslängd på 10-20 år så det är dax.

• Gilla
pontus7111
  • Laddar…
Ok,tack för svaret. Men det betyder då att kommunen troligen inte kommer att säga någonting om jag bara gräver upp och byter ut grusbädden och eventuellt dräneringsrören. Det låter ju som ett ganska behändigt jobb med en minigrävare, för en grusbädd kan väl inte vara så djup?

Gör du bara en "renovering" så behöver man inte säga till. Men du måste ha kvar allt på samma plats. Men kan ju vara bra meddela kommunen så de vet du bytt.

• Gilla
pontus7111 och 1 till
  • Laddar…
Tror vi har så också..
Vi har två brunnar, eller fyra egentligen. Stort system. De första två är de de slamsuger. Sedan har vi två som är bakom dessa, i bädden. Dessa är alltid fyllda med ganska mycket vatten. Har alltid tänkt att det är grundvvattnet som står där ungefär. Men detta kan alltså vara samma problem som du har?

Mvh

Stefan

• Gilla
pontus7111
  • Laddar…
Då ringer vi miljökontoret och sätter spaden i backen :).
Hur stor (LXBXD) ska en normal infiltrationsbädd vara? Finns det även regler med hur det ska se ut eller räcker det med duk och vanligt grus/makadam?

Bra info finns på avloppsguiden.se

• Gilla
pontus7111
  • Laddar…
pontus7111 skrev:
Då ringer vi miljökontoret och sätter spaden i backen :).
Hur stor (LXBXD) ska en normal infiltrationsbädd vara? Finns det även regler med hur det ska se ut eller räcker det med duk och vanligt grus/makadam?
Trycker alltid tack istället för citera:surprised:
det är väldigt strikta regler med allting som rör enskilda avlopp!
Läs på www.avloppscenter.se kommunen skall även godkänna ansökan och tilltänkt anläggning innan ni börjar gräva.
Mvh

• Gilla
pontus7111
  • Laddar…
Om ni enbart gör en "renovering" behövs inget tillstånd eller ansökan, i de flesta kommuner så bäst är att ringa. Sen bör man inte ha den nya anläggningen på samma plats som tidigare. Och är det så att man bara flyttar 0.5m så krävs tillstånd. Men helt klart en jobb ni klarar själva om ni vill och läser på.

• Gilla
pontus7111
  • Laddar…
Det enda du får göra utan tillstånd är att byta ut en sluten tank, vid nybyggnation av en avloppsanläggning måste du söka tillstånd o troligtvis göra om allt

larsson r skrev:
Det enda du får göra utan tillstånd är att byta ut en sluten tank, vid nybyggnation av en avloppsanläggning måste du söka tillstånd o troligtvis göra om allt
Nej. Och detta är ju ingen nybyggnation.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
ullberg
Såvitt jag förstått vill de flesta kommuner veta (och gissningsvis ta ut avgifter) så fort man pillar i sin avloppsanläggning, om man googlar "ändring av avloppsanläggning" är alla träffar utom en på förstasidan just blanketter från olika kommuner som man ska fylla i när man vill bygga _eller ändra_ sin anläggning. Inte ens kommuner skapar väl blanketter för något som inte ska ske (tja, inte så många kommuner iaf. ;) )

till TS: kolla med kommunen istället, borde räcka att surfa runt på deras hemsida...

Då är min åsikt tvärtemot, jag tolkar det som TS ska renovera befintlig anläggning, inte anlägga nytt eller förändra. Jag skulle absolut inte blanda in kommunen i detta, utan bara köra på.

I princip alla fastighetsägare leder bara förbi gråvattnet istället för igenom infiltrationen tills kommunen kommer och lägger ett krav på ny anläggning. Det är ett miljöbrott men så gör folk...
Har kommunen kontaktat dig?

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.