14 384 läst · 18 svar
14k läst
18 svar
Renovera trekammarbrunn
Sida 1 av 2
Hej
Har en trekammarbrunn från mitten av 80-talet och nu har slamtömmaren anmärkt påatt jag har "bakvatten" i brunnen. Vad jag förstår så kan det bero på att infiltrationenn är dålig.
Frågan är då, hur f_n renoverar jag det och är det tillåtet?
vet ju var luftningen till infiltrationsbädden är men ingen aning om hur det är anlagt mellan den och brunnen, eller gräver man helt sonika upp allt och anlägger en ny bädd?
Har en trekammarbrunn från mitten av 80-talet och nu har slamtömmaren anmärkt påatt jag har "bakvatten" i brunnen. Vad jag förstår så kan det bero på att infiltrationenn är dålig.
Frågan är då, hur f_n renoverar jag det och är det tillåtet?
vet ju var luftningen till infiltrationsbädden är men ingen aning om hur det är anlagt mellan den och brunnen, eller gräver man helt sonika upp allt och anlägger en ny bädd?
Ok,tack för svaret. Men det betyder då att kommunen troligen inte kommer att säga någonting om jag bara gräver upp och byter ut grusbädden och eventuellt dräneringsrören. Det låter ju som ett ganska behändigt jobb med en minigrävare, för en grusbädd kan väl inte vara så djup?
Tror vi har så också..
Vi har två brunnar, eller fyra egentligen. Stort system. De första två är de de slamsuger. Sedan har vi två som är bakom dessa, i bädden. Dessa är alltid fyllda med ganska mycket vatten. Har alltid tänkt att det är grundvvattnet som står där ungefär. Men detta kan alltså vara samma problem som du har?
Mvh
Stefan
Vi har två brunnar, eller fyra egentligen. Stort system. De första två är de de slamsuger. Sedan har vi två som är bakom dessa, i bädden. Dessa är alltid fyllda med ganska mycket vatten. Har alltid tänkt att det är grundvvattnet som står där ungefär. Men detta kan alltså vara samma problem som du har?
Mvh
Stefan
Då ringer vi miljökontoret och sätter spaden i backen .
Hur stor (LXBXD) ska en normal infiltrationsbädd vara? Finns det även regler med hur det ska se ut eller räcker det med duk och vanligt grus/makadam?
Hur stor (LXBXD) ska en normal infiltrationsbädd vara? Finns det även regler med hur det ska se ut eller räcker det med duk och vanligt grus/makadam?
Trycker alltid tack istället för citerapontus7111 skrev:
det är väldigt strikta regler med allting som rör enskilda avlopp!
Läs på www.avloppscenter.se kommunen skall även godkänna ansökan och tilltänkt anläggning innan ni börjar gräva.
Mvh
Om ni enbart gör en "renovering" behövs inget tillstånd eller ansökan, i de flesta kommuner så bäst är att ringa. Sen bör man inte ha den nya anläggningen på samma plats som tidigare. Och är det så att man bara flyttar 0.5m så krävs tillstånd. Men helt klart en jobb ni klarar själva om ni vill och läser på.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 906 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 906 inlägg
Såvitt jag förstått vill de flesta kommuner veta (och gissningsvis ta ut avgifter) så fort man pillar i sin avloppsanläggning, om man googlar "ändring av avloppsanläggning" är alla träffar utom en på förstasidan just blanketter från olika kommuner som man ska fylla i när man vill bygga _eller ändra_ sin anläggning. Inte ens kommuner skapar väl blanketter för något som inte ska ske (tja, inte så många kommuner iaf. )
till TS: kolla med kommunen istället, borde räcka att surfa runt på deras hemsida...
till TS: kolla med kommunen istället, borde räcka att surfa runt på deras hemsida...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 906 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 906 inlägg
Nu vet jag ju inte vilken kommun TS bor i och kanske varierar det något, men här är ett exempel på en kommun som jag tycker gör ganska klart att man behöver tillstånd:
http://www.osteraker.se/externwebb/...havlopp/avlopp/anlaggaenskiltavlopp.1098.html
/U
http://www.osteraker.se/externwebb/...havlopp/avlopp/anlaggaenskiltavlopp.1098.html
/U
I princip alla fastighetsägare leder bara förbi gråvattnet istället för igenom infiltrationen tills kommunen kommer och lägger ett krav på ny anläggning. Det är ett miljöbrott men så gör folk...
Har kommunen kontaktat dig?
Har kommunen kontaktat dig?