Mikael_L
Om en inte allt för avlägsen tid framåt så ska vi inreda övervåningen, antagligen med start nu i vår.
Så nu börjar det bli dags att bestämma sig lite ang uppvärmningen.

Och som rubriken antyder så undrar jag om något annat än direktverkande el är att tänka på?

Lite fakta.
Vi har vattenburen golvvärme på nedervåningen och en IVT490 som värmer huset.
Elpatronen krävs från någonstans runt nollgradigt.
En braskamin kan komma att elda upp till 1m3 ved om året, som stöttning de kallaste dagarna.
Skorstensröret löper genom övervåningen och lämnar antagligen ifrån sig ett par hundra watt när det eldas.

Jag har räknat ut energibehovet till ca 415W vid 0° och 625W vid -10° och 830W vid -20° utetemp, och 20° inne.
Jag har testat lite några dagar nu, det verkade stämma, ca 450W för att värma till 10° inne med ca -10° ute.
varmbehov-ov.gif
 
Om du ändå har vattenburen värme i övrigt, varför inte fortsätta med det. Då är ditt system mer flexibelt för framtiden.

Iofs förstår jag att frånluftsvärmepumpen (för det är en sådan va) inte orkar leverera det som behövs, utan kommer än mer att spetsa med el och därför sparar du ingen energi direkt på detta. Men den dagen det är dags att byta, borrar du t.ex. bergvärme, så kan du driva även övervåningen på samma system.

Du behöver ju kanske inte nödvändigtvis ett stort gäng radiatorer, kanske golvvärme eller 1-2 fläktkonvektorer?
 
vad har du tänkt för planlösning däruppe?

ps: Kika in i din byggtråd, skrev en fråga där :)
 
Mikael_L
@norrbottenstorpet
Ja det är ju argument som inte går att bortse ifrån.
Att det inte ska bli bergvärme är jag (just nu iaf) ganska säker på. Jag har ju redan gjort den kalkylen map energibehovet vs investeringen och räknat ut bergvärmen. Blir elen dyrare så vete tusan om det gör bergvärmen mer intressant?
Men det kan ju alltid bli någon annan effektivare FLVP (som kanske inte ens finns idag) som ger några till kW utan värmepatron. Då kommer ju saken i ett annat ljus. Och som du säger, 490'n rasar ju vilket år som helst.

Men det blir ju ändå en ganska hygglig investeringskostnad för golvvärme på ÖV, vilket sen ska sparas in på några få lite billigare kWh.
Vad kan en GV-inst på ÖV kosta?

@jkarlberg
Planlösningen är ej bestämd.
Det är 60-65 m2, ett badrum på ca 6-7 kvm ska det bli.
Sen kan det bli allt från 2 jättestora rum som delar på resten till 4 små rum och en hall.

Men tankarna går lite mot två st sovrum på ca 10kvm var, ett litet förråd/arbetsrum och ett lite större allrum. Men inte bestämt än.
 
peternicklas
Gjorde liknande manöver för några år sedan dock med ett hus från 1963. Satte in en Luft/luft värmepump. Bjälklaget är så dåligt isolerat att mycke värme går upp genom den. Även om det har varit -18 grader så har det aldrig varit under 18 grader på ovanvåningen. Sätter du in en lite större pump så kommer du nog lindrigast undan.
 
Har du räknat på vad radiatorer kostar vs golvvärme?

Jag skulle själv ta golvvärme alla dagar i veckan om jag hade möjlighet till det.
 
500-700kr/m2 för golvvärme skulle jag gissa på.....
 
Enk Projektet skrev:
500-700kr/m2 för golvvärme skulle jag gissa på.....
Menar du spårad spån, slang kopplingar osv då?

Vattenradiatorer är väl inte heller så billiga?

Kanske inte kommer dra så mycket el om det bara behövs spetsas till lite i rummen på ovanvåningen, för lite lär väl läcka i bjälklaget antar jag?
 
Du har ju ett väldigt litet effektbehov, så det kanske inte krävs så mycket.

I ett badrum vill man nog alltid ha golvvärme, skulle iaf satsa på det.

På en övervåning kan golvvärme i övrigt vara lite overkill. Golven är ju inte kalla ändå, då undersidan av bjälklaget är varmt. Så då kanske lösningen ändå är vattenradiatorer. Vet inte hur många fönster det är tal om? Men kolla lite tabeller för att jämföra några vattenradiatorer som kan gå som riktiga lågtemp och klara leverera värme vid samma framledningstemp som din nuvarande golvvärme får. Du behöver ju kanske inte mer än 1000 -1200 W totalt (marginal från 830).
 
Har man golvvärme på nedervåningen är man bortskämd, och tycker det är kallt på golvet på öv var så säker.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är mellanbjälklaget isolerat? Då skulle jag nog vilja föreslå golvvärme där uppe av komfortskäl även om det är dyrare.

Vad gäller vattenradiatorer vs golvvärme i övrigt, så tänk även på att de kräver helt olika framledningstemperaturer. Har du golvvärme på där nere idag - och därmed låg framledningstemperatur - kan det krävas ganska feta radiatorer där uppe. I värsta fall tillkommer en separat shuntgrupp och styrning för denna.

Ett annat problem att beakta med radiatorer är risken för knäppningar i samband med att pumpen går till/från och vid varmvattenladdning. Detta är väldigt störande när man är van vid ett tyst hus, och risken elimineras helt med golvvärme.

Mitt förslag är att du räknar noggrant på vattenradiatorer vs golvvärme, skillnaden i kostnad är nog inte så stor.

Att sätta in elvärme år 2013 känns lite fel även om din budget är begränsad. Jag skulle nog försöka göra besparingar på andra håll istället. Kanske ett enklare badrum eller golv, sådant går alltid att uppgradera senare om man så skulle önska.
 
Personligen så tycker jag att det vore ganska dumt att dra något annat är vattenburet på övervåningen. Om du kostar på dig de extra kronorna som ett vattenburet system kostar jämfört med direktverkande el så kommer du ju vara fri att välja värmekälla resten av livet.

Uponor har detta dokument med ungefärliga kvadratmeterpriser för olika förläggningssätt. Jag vet inte hur väl de stämmer men jag har själv precis fått en plocklista från Uponor och då ska 120m[SUP]2[/SUP] golvvärme i 30mm spårad cellplast kosta 51 500 eller 430kr/m[SUP]2[/SUP] istället för de 576kr/m[SUP]2[/SUP] som prisguiden ovan anger.
 
Mikael_L
Ni ger mig ju inte det svar jag vill höra ... :eek:

Men jag förstår och håller med om fördelarna med vattenburet.

Jag har precis kollat lite medeltemperaturer, och dec-feb är det omkring -5 och betyder drygt 1000kWh i förbrukning under dessa tre månader.
Sen ligger nov och mars runt noll grader i snitt och kostar alltså ca 5-600 kWh tillsammans. Sen närmare sommarhalvåret börjar väl värmebehovet på övervåningen nästan försvinna.

Och vad har jag för möjligheter att spara in pengar med vattenburet då?
Bergvärme, tja, men knappast.
Fjärrvärme, tvivlar på att det kommer hit, det finns väl ingenstans i här kommunen ...
Men värmesystem anpassat för fjärrvärme står det som krav i detaljplanen, så vem vet, kanske finns det planer. ;)
Solfångare - ja det blir det kanske. Det står i alla redan en acctank med solfångarslinga i här.
Men den blir kanske endast dimensionerad och avsedd för varmvattentillverkning.

Men med någon slags billigare uppvärmning så går det säkert att spara minst en tusenlapp om året, i vilket fall.

Golvvärme är skönt, cecar33 har antagligen rätt i att jag kommer sakna det ifall det inte blir gv.
 
Står det i detaljplanen att det skall vara anpassat till fjärrvärme så går ju direktel bort. Så då har du ju inget val.
 
Mikael_L
Det beror ju på hur man ser på det. :)

Det är ju anpassat, med vattenburet på nedervåningen. Bygglovet är sökt och godkänt för hus med oinredd inredningsbar vind. Slutbevis kommer säkert snart också.
Vad jag sen bygger eller bygger om i värmesystemet har dom inte så mycket att säga till om längre.

Misstänkte jag att det verkligen kunde tänkas komma fjärrvärme hit så skulle det vara tvunget att tas med i kalkylen, men nu tror jag att det inte finns några sådana planer egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.