2 rörskulvert med kopparrör för att kunna köra varmt vatten vid vvberedning
en TVA +tank med slingor shunt vid acc och efter slavtank pumpar osv.
en styrning av dessa om VV behov finns växlar man över till högre temp.matning i kulvert
normalt bara för det värme behov som finna i byggnaden med slavtank.
men vilket av dessa två alternativ ?

• kulvert tank2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kulvert tank.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du slipper ju tryckfallet över växlaren i det högra alternativet.

Men vad är anledningen till en såhär avancerad lösning? Större hyreshus?

Och om du skall växla över till högre kulverttemp vid vv behov, hinner varmvattnet fram för att slippa tempdipp?

Varför ha både slingor och växlare??

Redigerat:
GOD JUL ALLA !
Har ett hus som är uppvärmt med direkt el som jag tänkter/planerar att koppla ihop
med en befintlig ved&acc
samt en planerad byggnad (verkstad) med flispanna i ett senare skede.
VV behovet är inte stort i huset, men kanske ökar.
Tänkte ersätta elradiatorer med vattenburet system möjlighet att kunna koppla på en kulvert för att sänka uppvärmningskostnaden.

Blir lite av både livrem och hängslen med slinga o. växlare men tanken är att köra så låg värme som möjligt i kulvert och eftersom inget större behov av VV finns nu behövs bara 2rör om/ när behovet av VV ökar kunna även bereda VV på något smart sätt /annat sätt än med el eller 4rörs kulvert
om kulvert matning inte fungerar eller räcker till, kan ändå värme /vv beredas i slavtank med el

Just det här med att få en tempdipp är troligtvis en utmaning,kan vara ett problem beroende på kulvertlängd dimension och pump styrning av shunt osv.

Varför har du en slavtank om du ändå skall köra färdigshuntat?

En variant som skulle kunna fungera är en vattenmantlad vv-beredare som du leder framledningen igenom
Sen får elpatronen värma varmvattnet det lilla extra som behövs...om det behövs.

För att minimera förluster bör man köra färdigshuntat alltså så låg temperatur som möjligt i kulvert
Slavtanken är tänkt att fungera som förvärmare VV eftersom inget större uttag av VV behövs (dusch)men man vill kunna tvätta händer/diska -samt kunna fungera som värmeberedare (backup) med el
När/om ett större utag av VV behövs dusch/bad kunna bereda vv med en kulvertstyrning som möjliggör att man förser en beredare eller TVA med tillräckligt varmt vatten för att möjliggöra större uttag av VV
Om man tar i åtanke att en anläggning ska fungera under lång tid och man kan minska/minimera förlusten i kulvert anser jag att man bör göra det .
Med dagens teknik är det möjligt att med PLC styrning av shuntar,givare TVA osv. kunna åstadkomma en kulvertstyrning för värme ock varmvatten beredning med 2 rör.
Visst inser jag kostnaden skenar iväg om allt ska köpas nytt ;)men det finns beg,

Men om du bygger en shuntstyrning som satsladdar slavtanken med 90grader.

Gärna lite större tank för att slippa ladda så ofta.

Sen när slavtanken är fulladdad växlar den över och kör ut kallt returvatten i kulverten 30-60grader så att det sedan få kallna.

Jag har inte räknat på detta men är ganska säker på att det skulle ge mindre värmeförluster än att hela tiden köra färdigshuntat vatten i kulverten...

Om du nu ändå skall ha en slavtank och en kopparkulvert så tycker jag detta skulle bli en enklare effektivare billigare och lättare genomförbar lösning.

Sen kan du ju bereda hur mycket varmvatten som helst i endast en slinga/växlare i slavtanken.

Men om du bygger en shuntstyrning som satsladdar slavtanken med 90grader.

Gärna lite större tank för att slippa ladda så ofta.
Där sitter problemet finns inte plats för större tank 60x60xtakhöjd ca230 med isolering 40x40x180 så det finns någon möjlighet att koppla in sig under tanken

Fler förslag?

Varför inte bara en värmeväxlare för tappvattnet? och en 2-rörskulvert.

Konstant cirkulerande 60gradigt vatten i kulverten.

Oftast är de enklaste lösningarna de bästa...

Visst ..är dom enkla lösningarna oftast bäst mindre som går sönder m.m.
som en fjärrvärme- växlare med 60gr. matning =enkelt okomplicerat
kanske vore något behövs ingen kopparkulvert bara bra isolering = tål att tänka på

Utmaningen är att få en enkel väl fungerande 2rör kulvert med så låg temperatur/förlust i som möjlig men även kunna bereda VV /förvärma VV med så lite el som möjligt

Finns ingen fabrikslösning får man försöka hitta på en egen lösning eller kopiera någon annans;)

Konstigt egentligen hur många gånger eller hur ofta förbrukar man så stora mängder VV
att det är lönsamt med kulvert för VV kanske det mest "lönsamma" vore att bereda VV direkt med el
förvärma med retur enkelt och okomplicerat.

Jag skulle ha gjort så här:

En pexkulvert dimensionerad för att kunna bereda tappvatten med en vvx inne i huset och gå direkt utan växlare på husets värmesystem.

Sedan sätta en typ Danfoss FJV ventil på returen, inställd på 20grader lägre än framledning.

Då har du ett lågt flöde när du bara värmer huset och när tappvatten bereds kyls kulvertreturen mer och FJV ventilen ökar flödet för att kunna bereda tappvatten.

Tror detta skulle kunna fungera utan fördröjning, beror lite på FJV ventilens reaktionstid.

Du kan ju montera en elberedare i huset om du inte vill cirkulera vatten i kulverten över sommaren. Men jag skulle ha kört året runt. Och skippa elberedare helt och hållet.

Sen om du får lite förluster, vad gör det om du får flisa 1kbm mer per år?
En välisolerad pexkulvert med 60gradigt vatten och inte mer flöde än vad som behovs ger inte nämnvärt med förluster.

Redigerat:
Den lösningen är rätt bra -TACK !d^_^b

Om det går åt lite mera flis per år har ingen betydelse -försumbart
dock ser jag ingen anledning till att "slösa" bort energi /värme i onödan åt maskarna

Kulverten blir minst/över 60 meter lång om byggnaden kan placeras som planerat

Planerar vidare får vi se hur det slutligen blir

Kolla mitt alternativ www.gardochtorp.se/solved-acctank-dockad-till-vvb.aspx?article=6678 billigt och lätt att installera i korthet dockade en acktank med slinga i på 150 liter som förvärmer inkommande kv till ca 35 grader (beroende av vilken temp jag kör ut i gv) sedan går stigaren in i gamla vvb kallvatten. Funkar ! På sommaren stänger jag gv och kör ner värmen bara i acktank som förvärmer vvb via solfångarna. Har en 2 vägskulvert 2X32 där en slinga går ner i källaren till denna acktank.

pr95 skrev:
Den lösningen är rätt bra -TACK !d^_^b

Om det går åt lite mera flis per år har ingen betydelse -försumbart
dock ser jag ingen anledning till att "slösa" bort energi /värme i onödan åt maskarna

Kulverten blir minst/över 60 meter lång om byggnaden kan placeras som planerat

Planerar vidare får vi se hur det slutligen blir
Kul att kunna hjälpa till! :)

Självklart så ska man bygga så energieffektivt som möjligt, men man måste ju dra gränsen någonstans... Det är oftast dom sista kWh som är dyrast att spara.

2 år sedan ...fortfarande planerar man :surprised:
Kanske någon kommit på en annan smart lösning att dela med sig av:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.