Funkar en sådan: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=929
Ska ha en övergång från järnrör till koppar rör när jag tar bort ett gammalt element. Men denna kopplingen är listad under "Galvade rör och delar" passar den då inte till vanligt stålrör?

MVH Anders
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
nä den där kläms på ogängat rör, alltså ett järnrörs slätände, är det så du har idag ? Det måste väl ändå vara nån gänga idag och då blir det ju inga konstigheter. Finns ju tom adaptrar om du ska ha standard radiatorkoppel
 
Ska kapa av element rören för att sedan förlänga dom till golv värme shunten.
Så de blir ingen gänga o koppla vidare. Men funkar du alltså den kopplingen på järn rör eller är de endast för galvade rör?
 
Mja, känns som det kan bli svårt att få tätt med klämring på ett gammalt rör, jag skulle gänga rören.
 
Men det verkar fungera hos mig iaf, jag har 4 st klämringar och de håller tätt, men man ska nog slipa bort färg och en del skavanker men slipa runt röret, inte längsmed.

Protte
 
Men det verkar fungera hos mig iaf, jag har 4 st klämringar och de håller tätt, men man ska nog slipa bort färg och en del skavanker men slipa runt röret, inte längsmed.

Protte
 
Är de sånna kopplingar från rinkaby rör du har eller?
Jo gänga är väll bäst men har ingen gäng som passar till röret. Men de är ju många som kör med klämring till stål rör nu för tiden så de borde ju fungera bra.

Anders
 
Det är Ahlsell som leverantör. Och vad de heter har jag ingen aning om, stålrörskoppling, typ

Protte
 
Unifix.
Dom funkar fint på stålrör..
 
Det finns även en modell på klämring som kallas superblå eller superblue som är en klämring av plast. Den har vi använt här hemma och funkar fint. Tror att det är www.dahl.se som har dom.
 
Den länkade i första inlägget är en sk unifix och det är vad som sätts vid övergång UTAN gänga har man gänga är det ju ännu enklare på med lin sen pasta och voila en supertät övergång till vad man nu önskar. Ska man bara plugga så behövs bara pluggen och den behöver man inte lina osv.
 
Ja dom funkar fint som alla säger. Även vattette o vsh har lösningar för det.
 
Unifix är väl EGENTLIGEN precis som ballofix ett märkesnamn men som används som "beteckning". Att det finns varierande tillverkare är rätt givet ;)

Tog mig själv ett tag att fatta :D
 
Det brukar ofta gå under namnet reparationkoppling
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.