Hej

Skapligt nybörjare inom detta med Vedpanna kopplat till Acktankar och tryckkärl.
Vi bor idag i en nyköpt villa 1,5 plans villa med vattenburen värme.

Jag tror att det började här om dagen då jag eldade lite väl hårt och pannan visade ett temperatur på nästan 100 grader vilket ledde till att en ventil öppnade och släppte ut en heldel vatten och pannrummet vart lite ångfyllt..:eek:
Oops, detta var inge bra.. Jag var på plats så jag stängde luft tillförseln på engång
och tempen gick ner, allt frid och fröjd så långt tänkte jag.
Värme fanns i tankarna så jag andvände de till uppvärmning.

Den 4:e dagen när jag skulle elda igen så började efter ett tag göra ett konstigt ljud i pannan, ett slående ljud som jag direkt misstänkte att det måste vara att det kokar pga för lite vatten i systemet. Temperaturen på laddomaten var ca 80 grader och jag stängde till luften till pannan och försiktigt fyllde på, jag satte inte på full kran då jag vet vad kallt vatten kan göra med het gjutjärn.
Efter ett tag så tystnade allt och eldningen löpte på som vanligt.

När vi flyttade in i huset så sa ägaren att trycket i pannan ska ligga mellan 0.5 och 0,7 bar. Jag fyllde på så att trycket visade ca 0.7 bar när tempen i tankarna var runt 50 grader. Jag har en säkerhetsventil i toppen på tankarna som går ihop med kallvattnet som står och droppar under eldning vilket jag trodde skulle vara så.

Nu varjefall är problemet att i söndags så eldade jag igen och fyllde upp tankarna
till ca 95 grader men det fanns fortfarande lite eld kvar i pannan men valde att stänga lufttillförseln helt och gick in.
På kvällen igår så skulle jag duscha och det kommer ingen varmvatten??
Går ner till pannrummet och upptäcker att huvudtanken är nere på 20grader medans slavtankarna på ca 80 grader?
Trycket var nere på 0???

Jaha, vad har hänt nu då, tänkte jag..
Jag fyllde upp tanken till ca 0.6 bar och eldade lite försiktigt för att fylla huvudtanken till ca 80 grader i toppen och mitten. Det började pysa lite luft som slutade efter ett tag i toppen på tanken där det sitter en säkerhetsventil på 1.5 bar.

Under hela tiden så är cirkulationspumpen till elementen igång och värme kommer i huset.

Nu imorse så kommer jag ner till pannrummet så är trycket nere på 0 IGEN:confused:

Vad har hänt tror ni?

Mvh
Acke

Ps tummarna in i det sista att det inte är nån läcka utan handhavande fel:(
 
Redigerat:
Antar att det var säkerhetsventilen som släppte ut trycket, då du fick hög temperatur och nu så står den och läcker?
 
Hej Saabdea

Ja, hmm
Alltså vad jag kan tyda så har jag 3 st säkerhetsventiler.

Nummer 1:
Den är på 9 bar (Står så på locket) och sitter mellan varm och kallvattenröret på toppen av huvudacken.

Nummer 2:
Den är på 1,5 bar och placerad på röret som kommer från laddomat 21 till övre anslutningarna till tankarna.

Nummer 3:
Denna är placerad på den utgående röret från vedpannan till laddomat 21.
Ventilen har en "Vajer" kopplad till den.

Ventil Nr 1 brukar smådroppa under eldning,
Ventil Nr 3 är den som har släpplt ut så mycket vatten när pannan var nära 100 grader men den är tät vid kontroll fast tempen är runt 95 ungefär (Allefall när jag tittade till den igår kväll innan jag gick och la mig).

Mvh
Acke
 
Ventil nr1 är för tryckbegränsning på kallvattenledningen, och varför den droppar är för att du har förmodligen en backventil på framledningen till VVB, det är helt i sin ordning, backventilen ska vara där och när expansionen av vattnet i VVB expanderar under uppvärmning tar det mer plats, därför droppar den lite

Ventil nr2 är för att begränsa totaltrycket i systemet till max 1,5 bar, den öppnar när trycket i systemet överstiger värdet, den ska inte droppa eller läka vid lägre tryck än 1,5 bar, se manometer

Ventil nr3 är förmodligen en Termisk temperaturbegränsare se bild?

Beroende på vilken modell du har så har den gjort sitt jobb enl det du beskriver, och den ska vara helt tät nu när pannan är under 100°C

Sannolikt har du nu luft i systemet efter kokningen, så du måste lokalisera avluftningsventiler uppe på tank/arna eller högsta placerade punk/er i systemet i pannrummet för att kunna lufta ur, du bör även kontrollera om luft i elementen i bostaden

Jag utgår från att du har ett slutet system av det jag förstått?

Så luften kommer inte ut själv om du inte släpper ut den i ett slutet system
(not: Det förekommer också automatiska avluftare på marknaden)

Det kan ta ett tag att få ur luften, så du kan komma att få upprepa proceduren några ggr efter eldning, lufta och fyll på till erforderligt tryck igen

kontrollera vilken tryck du har när systemet är fulladdat (100°C) och vilket tryck du har när det är helt tomt, du ska ha kvar ett litet tryck i systemet även när det är helt kallt

/R
 
  • Termiska temperaturbegränsare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rog_ohl skrev:
Ventil nr1 är för tryckbegränsning på kallvattenledningen, och varför den droppar är för att du har förmodligen en backventil på framledningen till VVB, det är helt i sin ordning, backventilen ska vara där och när expansionen av vattnet i VVB expanderar under uppvärmning tar det mer plats, därför droppar den lite

Ventil nr2 är för att begränsa totaltrycket i systemet till max 1,5 bar, den öppnar när trycket i systemet överstiger värdet, den ska inte droppa eller läka vid lägre tryck än 1,5 bar, se manometer

Ventil nr3 är förmodligen en Termisk temperaturbegränsare se bild?

Beroende på vilken modell du har så har den gjort sitt jobb enl det du beskriver, och den ska vara helt tät nu när pannan är under 100°C

Sannolikt har du nu luft i systemet efter kokningen, så du måste lokalisera avluftningsventiler uppe på tank/arna eller högsta placerade punk/er i systemet i pannrummet för att kunna lufta ur, du bör även kontrollera om luft i elementen i bostaden

Jag utgår från att du har ett slutet system av det jag förstått?

Så luften kommer inte ut själv om du inte släpper ut den i ett slutet system
(not: Det förekommer också automatiska avluftare på marknaden)

Det kan ta ett tag att få ur luften, så du kan komma att få upprepa proceduren några ggr efter eldning, lufta och fyll på till erforderligt tryck igen

kontrollera vilken tryck du har när systemet är fulladdat (100°C) och vilket tryck du har när det är helt tomt, du ska ha kvar ett litet tryck i systemet även när det är helt kallt

/R
Hej Roger

Wow, vilket svar:)

Samtliga ventiler stämmer på din beskrivning och jag misstänker att jag har ett slutet system då jag har en tryckkärl(Stor röd metallboll) bredvid tankarna.

Hur ska jag lufta på bästa sätt?
Vilken ventil ska jag lufta med, Nr 1 eller Nr2?
Jag har en liten skruvventil vid närheten av min trycklocka som kanske kan andvändas för att luft också men den har bara ett hål på ca 2 mm..
Behöver radiatorerna luftas? Ska pumpen vara på vid luftning eller avstängd?

Nu är tankarna ladda till ca 80 grader men när den är nere på 40 ska jag försöka ladda, vad kan begynnelse trycket vara lämplig?

Om det finns mycket luft i systemet så kan det resultera till att trycket är högt några timmar för att sedan avta?

Tack på förhand

//Acke
 
Ventil nr1 är för vatten, så den har inget direkt med värmesystemet i övrigt att göra/reglera

Ventil nr2 kan du vrida på och se vad som kommer, den ska du för övrigt "motionera" lite då som nu, så det passar bra att kontrollera den

Avluftningventiler sitter placerad på högsta punkterna, det är dit luften åker, avluftningsventilen är användbar vid service på expansionskärlet såvida inte det sitter som ett hängande kärl på framledning under taket "högst i systemet" typ?, då man du prova att lufta på den ventilen också

Tanktoppen/arna är populära ställen för luft att samlas och ha kul på, din chansen att få stopp på det partyt är att det finns nått rör som går från toppen som du kan släppa ut luften på, som sagt leta avluftningsmöjligheter högt

Cirkulationspumpen ska gå när du luftar elementen, och du ska säkerställa att du har tryck i systemet som är någon tiondels bar högre än meter vattenpelare till översta elementet, annars får du in ännu mer luft i systemet då du öppnar på elementen

meter vattenpelare = meter från lägsta punkt upp till systemets högsta element
1 meter = 0,1 bar

/R
 
D
rog_ohl skrev:
Cirkulationspumpen ska gå när du luftar elementen, och du ska säkerställa att du har tryck i systemet som är någon tiondels bar högre än meter vattenpelare till översta elementet, annars får du in ännu mer luft i systemet då du öppnar på elementen
De flesta brukar rekommendera att stänga av cirkulationspumpen när man luftar elementen. Någon speciell anledning till att den skall gå i det här fallet?
 
En fråga angående trycket - gäller samma i ett icke trycksatt system med expansionskärl på vinden? Alltså vid luftning av element.
 
D
I ett öppet system så fyller du väl på vatten tills trycket inte ökar mer (dvs tills det kommer vatten i retur via skvallerröret).
 
Ja, det är så det verkar funka. Då spelar det med andra ord ingen roll när jag luftar element på övervåningen? Alltså jag riskerar inte att få in luft i systemet pga otillräckligt tryck? Det kanske säkerställs av expansionskärlet på vinden...

Usch, VVS är rena grekiskan för mig :)
 
rog_ohl skrev:
Ventil nr1 är för vatten, så den har inget direkt med värmesystemet i övrigt att göra/reglera

Ventil nr2 kan du vrida på och se vad som kommer, den ska du för övrigt "motionera" lite då som nu, så det passar bra att kontrollera den

Avluftningventiler sitter placerad på högsta punkterna, det är dit luften åker, avluftningsventilen är användbar vid service på expansionskärlet såvida inte det sitter som ett hängande kärl på framledning under taket "högst i systemet" typ?, då man du prova att lufta på den ventilen också

Tanktoppen/arna är populära ställen för luft att samlas och ha kul på, din chansen att få stopp på det partyt är att det finns nått rör som går från toppen som du kan släppa ut luften på, som sagt leta avluftningsmöjligheter högt

Cirkulationspumpen ska gå när du luftar elementen, och du ska säkerställa att du har tryck i systemet som är någon tiondels bar högre än meter vattenpelare till översta elementet, annars får du in ännu mer luft i systemet då du öppnar på elementen

meter vattenpelare = meter från lägsta punkt upp till systemets högsta element
1 meter = 0,1 bar

/R
Hej Roger

Lyfter på hatten och tackar :)

Jag återkommer med Bilder på mitt pannrum så kan ve se hur det ser ut.

Tror du att det går att utesluta läcka på systemet pga som har med bortfall av
vattentrycket, att det har med luft i systemet att göra?

Mvh
Acke
 
ridax skrev:
De flesta brukar rekommendera att stänga av cirkulationspumpen när man luftar elementen. Någon speciell anledning till att den skall gå i det här fallet?
Nej egentligen inte, anledningen till att det varierar om pumpen ska gå eller ej vid luftning beror på 2 faktorer, dels om pumpen sitter på framledning eller retur, och om du har övertrycksfritt system eller trycksatt system

Om man har pumpen på returen (vanligt i äldre system) med öppet expansionskärl på vinden, då kan det vara så att trycket uppe hos det översta elementet är när noll eller rent av en anings negativt när pumpen går pga dess "sug" , då blir det så att öppnar du luftventilen då så kommer luft att sugas in, därför måste pumpen vara av

Därför skrev jag att tdacke ska säkerställa att det är övertryck i systemet ( han har ett övertrycksystem) så det räcker till för det översta elementen också för att eliminera betydelsen var pumpen sitter och om den går eller ej för att inte komplicera :rolleyes:

Om man har pumpen på framledning så är det nästa alltid tillräckligt tryck på översta elementet (vanlig montering i nyare system) och då är det fördel att pumpen går oavsett om man har öppet eller slutet system

Så man måste "lära" sig sitt system om man säkert ska veta hur man beter sig vid olika procedurer

/R
 
Hej Roger

Nu har jag lite uppdatering men inga bilder än då jag jobbar långa dar men snart så..

Jag har inte hunnit lufta systemet men det har funkat hyggligt.
Det var mycket luft i systemet igår när jag fyllde på för jag eldade samtidigt som
jag släppte ut lite tryck/luft ur ventil Nr 2 som spottade och fräste i början lite men
det vart bättre sen. Allt flöt på bra och eldade försiktigt så jag hade en temperatur
på frammatning på 90 eller strax under. Allt verkade lovande och jag gick upp
för att äta, efter en stund hör jag ett konstigt litet ljud i elementen som jag kände igen när pannan gick upp i temp senast.
Sk*t tänkte och på med skorna och ner till pannrummet.
Möts av en redig ångridå när jag öppnar och ser att säkerhetsventilen har öppnat IGEN och spottar ut alla varmvatten på golvet med resultat att trycket faller till 0
"STOR PUST".

Kollade på tankarna och ser att de är inte ens halv fylla, 80 överst och 20 nederst medan pannanstemperatur var på ca 100 grader!!
Lägger märke till att laddomaten 21 inte är igång??? Kollar på tempinställningen och den står på ca 70 grader vilket känns okey..

Min tempsensor till Rökrörstermostaten sitter på sidan av utgående skorsten från vedpannan ca 40-50 centimeter ut.
Den sitter fast så här:
Skorstensrör -> plåtbricka -> sensor -> yttrebricka med skruv

När jag vrider ner rökrörstermostaten så går pumpen igång och kyler ner pannan rätt fort men kan det vara så att rökrörstermostaten INTE känner den rätta temperaturen och stänger av förtidigt med resultatet att panna fortfarande brassar på och överhettar vattnet?

Läste på nätet att sensor ska sitta monterad på toppen av utgående röret på skorstenen men min sitter vid sidan som sagt mitt i en böj???
Hur ska den vara fast satt? På den främre tippen på sensor som är platt eller spelar det ingen?

Sen har den sista dagarna ventil Nr 2 börja smådroppa hela tiden, får nog byta den tillsammans med ventil Nr 1.
Den ska aldrig droppa om dessa oavsätt om man eldar utan det ska vara tätt
och man inte kommer upp i en kritisk tryck, detta är korrekt?

Tack på förhand

Mvh
Acke

Ps jag ska under helgen gå loss och lufta systemet ordentligt och förhoppningsvis få bukt med problemen för alltid.
 
Min laddomat styrs av pannans vattentemp istället - kanske är en bättre lösning? Kan du köra din så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.